Hej!
Vi har köpt ett hus där tidigare ägare tog bort alla termostater på radiatorerna och nu står de på full värme utan att vi kan reglera dem. Vi har inte lyckats identifiera vad för termostat vi ska köpa? Eller finns det något annat sätt att lösa det på? Byta ventilen?

• Närbild av en termostatventil på en radiator utan synlig termostat, monterad mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni värmepump? I så fall ska helst alla radiatorer stå på max och man reglerar värmen i huset med inställningarna på värmepumpen. Ingen gammal termostat sparad så man kan se modellen?

Nej vi har fjärrvärme. Och har några som står på ställen där vi inte behöver ha full värme så skulle behöva kunna reglera dem. Har ingenting sparat från tidigare ägare tyvärr!

2.5 mm är själva cylindern och piggen 8 mm

• Närbild av en rördel med ett måttband, måttbandet visar 2,5 mm för cylindern och 8 mm för piggen.
    Skapa konto
  • Närbild på ventildel där en måttstock visar 2,5 mm för cylindern och 8 mm för piggen.
    Skapa konto
Jag hade samma situation och fjärrvärme. Bytte till Tado uppkopplade termostater. Det gjorde en väldigt stor skillnad på inomhusklimatet. Jag öppnade fullt på det rummet jag ville ha varmast (tvättstugan) och ställde in fjärrvärmen så att det var bra där. Sen reglerar jag övriga rum med appen. Jag har typiskt 17 grader på nätterna i sovrummen och 22 på dagarna. Andra rum har olika inställningar på nätter, vardagar och helger. Sen kan jag sänka hela huset till 16 grader när jag är bortrest. i vardagsrummet/köket (öppen lösning) har jag en givare mitt i rummet som styr 4 radiatorer

Tado har adaptrar till "alla" radiatorer men du måste kolla om de har en som passar dig. Mina ser ut som dina men det kan vara nån skillnad

Lite dyrare än att köpa vanliga men väldigt mycket bekvämare och jag upplever ett mycket bättre inomhusklimat, de reagerar snabbare.

Har lyckats mätt till dimension 8 enligt denna tabell. Men förstår fortfarande inte vad jag ska söka på för att hitta rätt ny att köpa. Hittade även en gammal hemma på ett gömt element, men vet inte om det säger något?

• Storleksguide för gängor med dimensioner, inklusive tidigare benämningar och mätningar för både utvändigt och invändigt mått.
    Skapa konto
  • Vit ratt med texten "ARCU" och symboler för rotation.
    Skapa konto
  • Svart och vit plastdel med kuggar, hålls mellan fingrarna, mot en träbakgrund.
    Skapa konto
Skaffa ett riktigt skjutmått och en gängtolk och mät upp fästet för termostaten. Typ 30 mm diameter etc. "Dimension 08" förstår jag överhuvudtaget inte vad du menar.

Har du ettrörssystem eller tvårörssystem i husets värmesystem? Misstänker att det bästa är att byta till helt nya ventiler från MMA.

Har skjutmått och mätte till 28 mm. Men är kanske enklast att byta dem helt, jag förstår inte hur jag ska veta vilken av alla olika modeller som finns som skulle passa. Tack!

Har du ettrörssystem eller tvårörssystem i husets värmesystem?

Tvårör 🙂

Tack för svaren och hjälpen!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.