4 146 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Termostat till elgolvvärme
En undran. Jag har ELJO Renova i hela huset och i det planerade badrummet vill jag också ha det. Undrar därför om Renovas golvvärmetermostat (med golvgivare) är "kompatibel" med andra golvvärmekablar eller hur funkar det? Alla golvvärmeleverantörer har ju sina egna termostater (Thorin, Ebeco, Devi, Kima osv), men kan man använda vilken termostat man vill?
jag vet inte säkert men gissar att det viktiga är att man använder den givare som är avsedd för den termostat man har och inte av golvets fabrikat ifall man blandar olika fabrikat på termostat och golv.
Jag är med på att använda den givare som följer med Renova-termostaten. Men även själva golvvärmekabeln (jag vet inte vad jag ska köpa för märke) ansluts ju i och matas från termostaten, och jag undrar om det därmed kan uppkomma några problemas.
Moderator
· Stockholm
· 56 250 inlägg
Rent eltekniskt kan jag aldrig tro att det spelar någon roll, så länge inte din kabel har högre effetkt än vad termostaten är specad för.
Du bör kanske kolla upp garantivillkoren för kabeln. Vissa tillverkare har ju ganska generösa garantivillkor där de inte bara byter ut materielen utan även står för alla indirekta kostnader (återställa efter uppbrytning av golvet) om kabeln pajar. Det vore synd om man missar den garantin bara för att man väljer fel termostat. Vet inte om de för garantin kräver att hela kitet kommer från dem.
Det finns en till teknisk synpunkt man bör kolla upp. Golvgivaren skall ju blandannat skydda kabeln mot överhettning. Om man väljer annan termostat bör man kanske kolla så att inte den valda kabeln vill ha en lägre gräns för skyddsavstängning än vad termostaten har. Jag tycker att det är långsökt att det skulle kunna vara problem med det, men det är svårt att veta säkert innan man kollat.
Du bör kanske kolla upp garantivillkoren för kabeln. Vissa tillverkare har ju ganska generösa garantivillkor där de inte bara byter ut materielen utan även står för alla indirekta kostnader (återställa efter uppbrytning av golvet) om kabeln pajar. Det vore synd om man missar den garantin bara för att man väljer fel termostat. Vet inte om de för garantin kräver att hela kitet kommer från dem.
Det finns en till teknisk synpunkt man bör kolla upp. Golvgivaren skall ju blandannat skydda kabeln mot överhettning. Om man väljer annan termostat bör man kanske kolla så att inte den valda kabeln vill ha en lägre gräns för skyddsavstängning än vad termostaten har. Jag tycker att det är långsökt att det skulle kunna vara problem med det, men det är svårt att veta säkert innan man kollat.
Tack alla. Jag kanske ska justera min fråga så den blir lite mer empiriskt orienterad:
Är det någon som har en Renova-termostat (samma "innehåll" i Renova som i Trend) till elgolvvärme som kan berätta vilken elvärmekabel du valde till denna, och om det funkar bra?
Är det någon som har en Renova-termostat (samma "innehåll" i Renova som i Trend) till elgolvvärme som kan berätta vilken elvärmekabel du valde till denna, och om det funkar bra?
Inte riktigt svar på din fråga, men du skulle kanske kunna fråga tillverkare/säljare av värmekabel och se vad de säger om att använda Renova/Trend-termostat.
Om de inte är helt bakom flötet så lär de förstå din vilja att använda en termostat som matchar resten av installationen, och de lär också inse att de har att välja på att få kabel såld som passar Renova/Trend-termostat eller inte sälja nåt alls.
Om de inte är helt bakom flötet så lär de förstå din vilja att använda en termostat som matchar resten av installationen, och de lär också inse att de har att välja på att få kabel såld som passar Renova/Trend-termostat eller inte sälja nåt alls.
Det går utmärkt att använda valfri termostat till värmekabeln. Som hempularen sa så kontrollera garantivillkoren för kabeln först...
Hittade detta blogginlägg om saken: Termostat och värmekabel av olika fabrikat?
Hittade detta blogginlägg om saken: Termostat och värmekabel av olika fabrikat?
Klicka här för att svara