4 106 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Termostat som driver kanalfläkt
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Det finns termostater som har andra arbetsområden än det som din ratt har, du kanske fått fel termostat?
Edit: har du fäst avkänningskroppen mot något som leder värme? Om den bara ligger löst i luften kan det bli knasigt..
Edit: har du fäst avkänningskroppen mot något som leder värme? Om den bara ligger löst i luften kan det bli knasigt..
Fasen ska gå till mittuttaget på termostaten. Sen kopplar du vidare till fläkten från ena eller andra utgången beroende på om fläkten ska starta eller stanna vid uppnådd temperatur.
Varför envisas du med att skriva L och N i schemat?
Varför envisas du med att skriva L och N i schemat?
termostaten är väldigt enkel. Helt mekanisk. Bulben sluter eller bryter. Som en vanlig strömbrytare. Hur fel kan min inkoppling då vara?useless skrev:
Hur skall det skrivas då? Spelar det någon roll?
Fas= L N=O’a!
Dan_Johansson skrev:
Ditt senaste kopplingschema ser korrekt ut. Du använder dock begreppen lite fel vilket förvirrar.
Termostaten har tre anslutningar.
C är "ingången" dit du kopplar fas från din kopplingsdosa.
1 resp 2 är utgångar. Den ena kopplas ihop med fasen vid för låg temperatur och den andra vid för hög.
Du ska koppla 1 eller 2 beroende på önskat beteende till fas på din fläkt.
Nolla på fläkten kopplas ihop direkt med nolla i kopplingsdosan. Jord på fläkten kopplas direkt till jord i kopplingsdosan.
Tråden mellan termostat och fläkt kallas tändtråd eller bruten fas. Inte nolla.
Termostaten har tre anslutningar.
C är "ingången" dit du kopplar fas från din kopplingsdosa.
1 resp 2 är utgångar. Den ena kopplas ihop med fasen vid för låg temperatur och den andra vid för hög.
Du ska koppla 1 eller 2 beroende på önskat beteende till fas på din fläkt.
Nolla på fläkten kopplas ihop direkt med nolla i kopplingsdosan. Jord på fläkten kopplas direkt till jord i kopplingsdosan.
Tråden mellan termostat och fläkt kallas tändtråd eller bruten fas. Inte nolla.
Förstår. Blev en enkel skiss bara. Termostaten å sin sida jobbar mot vad jag tänkt. Är tänkt att styra för värme, tex någon form av ugn. Eller åt andra hållet, kyla. Så tyvärr så fungerar den inte i min applikation. Fasen in på C. Sedan ut på 1 eller 2. Har testat de olika versionerna.
Så jag behöver en termostat, kanske elektronisk sådan. Där jag kan ställa in tex, i mitt fall ca 15 C. Då skall fläkten dra igång. Sedan när solen försvinner och då tempen går under 15 C skall fläkten stoppa. När jag ställde upp tempen från 15 C på denna mekaniska jag nu installerat så startade fläkten vid 45 C och åt andra hållet, alltså under 45 C. Så stoppade fläkten. Vredet går upp till 90 C. Så jag testade där med. Då gick fläkten. Då undrar jag ju om termostaten jobbar i motsats till vad jag vill? Testade också att koppla mellan C-2. Då gick fläkten när jag ställt den på 0 C. Sedan stoppade den vid 45 C. Så det var inget allternativ. Vänliga hälsningar Peder
Så jag behöver en termostat, kanske elektronisk sådan. Där jag kan ställa in tex, i mitt fall ca 15 C. Då skall fläkten dra igång. Sedan när solen försvinner och då tempen går under 15 C skall fläkten stoppa. När jag ställde upp tempen från 15 C på denna mekaniska jag nu installerat så startade fläkten vid 45 C och åt andra hållet, alltså under 45 C. Så stoppade fläkten. Vredet går upp till 90 C. Så jag testade där med. Då gick fläkten. Då undrar jag ju om termostaten jobbar i motsats till vad jag vill? Testade också att koppla mellan C-2. Då gick fläkten när jag ställt den på 0 C. Sedan stoppade den vid 45 C. Så det var inget allternativ. Vänliga hälsningar Peder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Finns det några märkningar på termostaten?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Det brukar stå på termostaten vilka temperaturer den arbetar inom, det kan ju som sagt vara så att du inte fått det du beställt...
Den är ju rätt oprecis, så du har nog för höga förväntningar.
Switching differential............... 5±3 °C
Accuracy................................. ±5 °C
Om jag tolkar detta rätt så låt oss anta att du hittar dina 15 °C på ratten, då kan den slå till vid 15 °C och ligga på så länge tempen är högre, men sedan kan den slå av någonstans mellan 15 - (5+3 = 8) och 15 - (5-3 = 2) alltså någonstans mellan 7 °C och 13 °C.
Switching differential............... 5±3 °C
Accuracy................................. ±5 °C
Om jag tolkar detta rätt så låt oss anta att du hittar dina 15 °C på ratten, då kan den slå till vid 15 °C och ligga på så länge tempen är högre, men sedan kan den slå av någonstans mellan 15 - (5+3 = 8) och 15 - (5-3 = 2) alltså någonstans mellan 7 °C och 13 °C.


