Kopplat fel? Finns bara två sett. Hur menar du att jag skall koppla? Vänliga hälsningar Peder
 
Det finns termostater som har andra arbetsområden än det som din ratt har, du kanske fått fel termostat?

Edit: har du fäst avkänningskroppen mot något som leder värme? Om den bara ligger löst i luften kan det bli knasigt..
 
Tack. Precis det är det jag börjar inse. Vänliga hälsningar Peder
 
useless useless skrev:
Du har kopplat fel. Rita upp vilka olika sätt du har provat.
Handritad elinstallationsskiss med markerade komponenter som termosäkring, Wago-kopplingar och box.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasen ska gå till mittuttaget på termostaten. Sen kopplar du vidare till fläkten från ena eller andra utgången beroende på om fläkten ska starta eller stanna vid uppnådd temperatur.
Varför envisas du med att skriva L och N i schemat?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fasen ska gå till mittuttaget på termostaten. Sen kopplar du vidare till fläkten från ena eller andra utgången beroende på om fläkten ska starta eller stanna vid uppnådd temperatur.
Varför envisas du med att skriva L och N i schemat?
termostaten är väldigt enkel. Helt mekanisk. Bulben sluter eller bryter. Som en vanlig strömbrytare. Hur fel kan min inkoppling då vara?
Hur skall det skrivas då? Spelar det någon roll?
Fas= L N=O’a!


Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det finns termostater som har andra arbetsområden än det som din ratt har, du kanske fått fel termostat?

Edit: har du fäst avkänningskroppen mot något som leder värme? Om den bara ligger löst i luften kan det bli knasigt..
 
Frill452 peder eriksson skrev:
termostaten är väldigt enkel. Helt mekanisk. Bulben sluter eller bryter. Som en vanlig strömbrytare. Hur fel kan min inkoppling då vara?
Hur skall det skrivas då? Spelar det någon roll?
Fas= L N=O’a!
Ja den sitter fast i väggen innanför plåten.
 
Ditt senaste kopplingschema ser korrekt ut. Du använder dock begreppen lite fel vilket förvirrar.
Termostaten har tre anslutningar.
C är "ingången" dit du kopplar fas från din kopplingsdosa.
1 resp 2 är utgångar. Den ena kopplas ihop med fasen vid för låg temperatur och den andra vid för hög.
Du ska koppla 1 eller 2 beroende på önskat beteende till fas på din fläkt.
Nolla på fläkten kopplas ihop direkt med nolla i kopplingsdosan. Jord på fläkten kopplas direkt till jord i kopplingsdosan.
Tråden mellan termostat och fläkt kallas tändtråd eller bruten fas. Inte nolla.
 
  • Gilla
Frill452 och 1 till
  • Laddar…
Förstår. Blev en enkel skiss bara. Termostaten å sin sida jobbar mot vad jag tänkt. Är tänkt att styra för värme, tex någon form av ugn. Eller åt andra hållet, kyla. Så tyvärr så fungerar den inte i min applikation. Fasen in på C. Sedan ut på 1 eller 2. Har testat de olika versionerna.
Så jag behöver en termostat, kanske elektronisk sådan. Där jag kan ställa in tex, i mitt fall ca 15 C. Då skall fläkten dra igång. Sedan när solen försvinner och då tempen går under 15 C skall fläkten stoppa. När jag ställde upp tempen från 15 C på denna mekaniska jag nu installerat så startade fläkten vid 45 C och åt andra hållet, alltså under 45 C. Så stoppade fläkten. Vredet går upp till 90 C. Så jag testade där med. Då gick fläkten. Då undrar jag ju om termostaten jobbar i motsats till vad jag vill? Testade också att koppla mellan C-2. Då gick fläkten när jag ställt den på 0 C. Sedan stoppade den vid 45 C. Så det var inget allternativ. Vänliga hälsningar Peder
 
Finns det några märkningar på termostaten?
 
Den här använder jag. C-1 och C-2 är inkopplings alternativen.
Vänligen Peder Skärmbild av en webbsida som visar en termostat för inbyggnad från BaseTech, med spektrum 0 till 90 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det brukar stå på termostaten vilka temperaturer den arbetar inom, det kan ju som sagt vara så att du inte fått det du beställt...
 
Testade nyss då solen skiner. Runt 25 C bakom dubbla väggen och mellan svartplåten. Bulben skruvad på plats därbakom. Så den känner av just nu 25 C. gjorde en liten film. Glömde dock tillägga att när jag kopplade mellan C-2 så gick fläkten från noll och upp till den temperatur som var då alltså ca 45 C. När den kom upp till den tempen då bröt termostaten. Och fläkten stannade. Det var igår. Idag som jag skrev 25 C.
 
Kanske den här är vad jag behöver. Inga jättesummor precis. Tanken är att få lite billig värme i garaget. Digital termostat för temperaturkontroll ansluten till glödlampa, visar 18.4 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den är ju rätt oprecis, så du har nog för höga förväntningar.
Switching differential............... 5±3 °C
Accuracy................................. ±5 °C
Om jag tolkar detta rätt så låt oss anta att du hittar dina 15 °C på ratten, då kan den slå till vid 15 °C och ligga på så länge tempen är högre, men sedan kan den slå av någonstans mellan 15 - (5+3 = 8) och 15 - (5-3 = 2) alltså någonstans mellan 7 °C och 13 °C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.