480 läst ·
11 svar
480 läst
11 svar
Termostat / sensor till luft-vattenvärmepump?
Hej, bor utomlands men har landställe i Sverige där vi har tänkt byta till luft vattenvärmepump från vår gamla oljepanna som hitills reglerats med en shunt av en äldre släkting som måste gå dit flera gånger i veckan under vintern när vi inte är där. Rörfirman planerar att installera CTC EcoZenith i255 och säger att termostaten kommer finnas inbyggd i enheten i källaren och att min släkting måste gå dit lite då och då för att hålla koll på att temperaturen i huset håller sig där den ska, Det var det vi ville komma ifrån. Kanske att han gå dit någon gång i månaden, men då slippa gå ner i källaren. Vi har inte router eller wifi i huset och skulle vilja ha en hårdkopplad fast ethernet kabel från enheten i källaren till en sensor - väggtermostat i vardagsrummet. Rörfirman säger att det inte är möjligt - stämmer det? Jag förstår inte hur termostaten i källaren kan hålla koll på värmen i resten av huset och varför vi inte kan ha en trådbunden sensor och väggtermostat. Kan någon snälla förklara? Andra tips när det gäller detta tas också gärna emot! Tack!
Det verkar märkligt, det känns troligt att de försöker dra en rövare för att slippa koppla in någon givare eller så ...
Märkligt i vilket fall.
https://ctc-uk.com/wp-content/uploads/2021/07/CTC-EcoZenith-i255-Installation-manaul.pdf
I manualen/inkopplingsanvisningen så finns det ju en utetemp-givare, NTC 150ohm
Och två innetempgivare, NTC 22kohm.
Och dessa borde även följa med, särskilt utetempgivare, för det kopplar man "alltid" in, ev medföljer endast en innetemp.
Det som dock förbryllar mig är varför innetempgivarna är ritade som tretråds i kopplingsschemat, det verkar mysko.
En utetempgivare ska man ha, annars blir det sällan bra, själv kör jag endast på utetempgivare, med vattenburen golvvärme i betongplatta så ställer olika innetempgivare och termostater ofta bara till det värre, då systemet är så trögreglerat.
Med ett snabbt reglerat system ökar chansen att man får nytta av innetempgivare och att det ens funkar hyggligt.
Har man ett svalt ställt hus över vintersäsong skulle det kanske vara bäst att reglera endast mot en innetempgivare, jag är inte säker, men tänker att det borde funka rätt bra, och det är ju endast det man har som mål, en viss min temperatur inne, så då är det kanske bra att reglera mot just den, det spelar väl ingen större roll ifall det varierar lite med väderomslag eller solljus på huset.
Märkligt i vilket fall.
https://ctc-uk.com/wp-content/uploads/2021/07/CTC-EcoZenith-i255-Installation-manaul.pdf
Och dessa borde även följa med, särskilt utetempgivare, för det kopplar man "alltid" in, ev medföljer endast en innetemp.
Det som dock förbryllar mig är varför innetempgivarna är ritade som tretråds i kopplingsschemat, det verkar mysko.
En utetempgivare ska man ha, annars blir det sällan bra, själv kör jag endast på utetempgivare, med vattenburen golvvärme i betongplatta så ställer olika innetempgivare och termostater ofta bara till det värre, då systemet är så trögreglerat.
Med ett snabbt reglerat system ökar chansen att man får nytta av innetempgivare och att det ens funkar hyggligt.
Har man ett svalt ställt hus över vintersäsong skulle det kanske vara bäst att reglera endast mot en innetempgivare, jag är inte säker, men tänker att det borde funka rätt bra, och det är ju endast det man har som mål, en viss min temperatur inne, så då är det kanske bra att reglera mot just den, det spelar väl ingen större roll ifall det varierar lite med väderomslag eller solljus på huset.
Är det inte värt att skaffa bredband så ni kan i lugn å ro sitta utomlands å hålla koll på tempen i huset så släktingen slipper ha det ansvaret.S sofialjus skrev:Hej, bor utomlands men har landställe i Sverige där vi har tänkt byta till luft vattenvärmepump från vår gamla oljepanna som hitills reglerats med en shunt av en äldre släkting som måste gå dit flera gånger i veckan under vintern när vi inte är där. Rörfirman planerar att installera CTC EcoZenith i255 och säger att termostaten kommer finnas inbyggd i enheten i källaren och att min släkting måste gå dit lite då och då för att hålla koll på att temperaturen i huset håller sig där den ska, Det var det vi ville komma ifrån. Kanske att han gå dit någon gång i månaden, men då slippa gå ner i källaren. Vi har inte router eller wifi i huset och skulle vilja ha en hårdkopplad fast ethernet kabel från enheten i källaren till en sensor - väggtermostat i vardagsrummet. Rörfirman säger att det inte är möjligt - stämmer det? Jag förstår inte hur termostaten i källaren kan hålla koll på värmen i resten av huset och varför vi inte kan ha en trådbunden sensor och väggtermostat. Kan någon snälla förklara? Andra tips när det gäller detta tas också gärna emot! Tack!
Tack så väldigt mycket! Jo, vi har det alltid svalt i huset under vintern. I manualen står det ju faktist "optional room sensor". Men när jag snabbt läste lite vidare så förstår jag nu att någon måste gå dit iallafall för att justera "the heat curve". Jag vet inte om detta med en luft-vattenvärmepump kommer bli lättare för oss...det verkar som om min farbror kommer behöva gå dit titt och tätt iallafall plus att han då måste sätta sig in i något nytt. Jag vet bara inte vad alternativet skulle vara...Mikael_L skrev:
Det verkar märkligt, det känns troligt att de försöker dra en rövare för att slippa koppla in någon givare eller så ...
Märkligt i vilket fall.
[länk]
Det ska inte vara någon termostat i källaren. Styrningen använder en utegivare för att räkna ut hur varmt vattnet behöver vara. Ju kallare ute desto varmare vatten. Förhållandet mellan utetemperatur och temperaturen i värmesystemet styrs av värmekurvan. Den ställer man in en gång och är inget man behöver skruva på hela tiden.S sofialjus skrev:
Sen kan man komplettera med en givare inomhus (på valfritt ställe via en lång kabel) för att få lite bättre och jämnare reglering. Men innegivaren är inte nödvändig.
Jag skulle definitivt rekommendera någon form av temperaturgivare som kan larma via t ex mobilnätet om det blir för kallt eller om det blir strömavbrott.
T ex en sån här som också kan användas för att slå på ett extra element om det skulle behövas:
https://www.clasohlson.com/se/Fjarrstrombrytare-med-app,-YoYoMotion-YoYoPower-4G/p/36-8364
T ex en sån här som också kan användas för att slå på ett extra element om det skulle behövas:
https://www.clasohlson.com/se/Fjarrstrombrytare-med-app,-YoYoMotion-YoYoPower-4G/p/36-8364
Jaha, ok, tack! Verkligen ett helt annat system än vad jag är van vid. Tack för förklaringenuseless skrev:
Det ska inte vara någon termostat i källaren. Styrningen använder en utegivare för att räkna ut hur varmt vattnet behöver vara. Ju kallare ute desto varmare vatten. Förhållandet mellan utetemperatur och temperaturen i värmesystemet styrs av värmekurvan. Den ställer man in en gång och är inget man behöver skruva på hela tiden.
Sen kan man komplettera med en givare inomhus (på valfritt ställe via en lång kabel) för att få lite bättre och jämnare reglering. Men innegivaren är inte nödvändig.
Alla (så gott som) värmeanläggningar vill man först skapa en "framledningstemperatur" som ökar när värmebehovet ökar, dvs när det blir kallare ute.
Så därför finns det typ alltid en utetempgivare.
Och rätt ofta räcker det med detta, t.ex. jag har så. När det är 15°C ute så skickar VP ut kanske 26°C varmt vatten till GV-slingorna.
Och när det har blivit 0°C ute så är framledningstempen kanske 30°C istället.
Sen är varje slinga i golvvärmen injusterad separat så att det blir precis lagom varmt i rummen.
Men sen kan man ha en innetempgivare, men frågan är var den ska sitta, vilket rum man än väljer så blir det ju fel om den justerar framledningstempen på värmepannan, för det förändrar ju temperaturen i alla rum.
Men det går ändå att ha nytta av den, den kan medföra att man t.ex. kan kompensera lite för vind t.ex. (när det blåser så kyls huset mer)
Annars kan man styra tempen helt individuellt för varje rum, då brukar vi tala om termostat istället. Denna styrning måste du styra vattenflödet från värmepannan, inte själva tempen, dvs det är en ventil som kan slå av/på vattnet, eller öka/minska flödet.
Har men detta system har man fortfarande en utetempgivare, men brukar justera in den så det blir aningen för varmt i rummen ifall termostaterna skulle vara helt öppna hela tiden.
Detta gäller då vattenburet system.
Är det elvärme, (radiatorer, elektrisk GV-slinga etc) så har man alltid en termostat för varje rum eller för varje radiator, och ingen utetempgivare (för det mesta åtminstone, är det så).
Och rätt ofta räcker det med detta, t.ex. jag har så. När det är 15°C ute så skickar VP ut kanske 26°C varmt vatten till GV-slingorna.
Sen är varje slinga i golvvärmen injusterad separat så att det blir precis lagom varmt i rummen.
Men sen kan man ha en innetempgivare, men frågan är var den ska sitta, vilket rum man än väljer så blir det ju fel om den justerar framledningstempen på värmepannan, för det förändrar ju temperaturen i alla rum.
Men det går ändå att ha nytta av den, den kan medföra att man t.ex. kan kompensera lite för vind t.ex. (när det blåser så kyls huset mer)
Annars kan man styra tempen helt individuellt för varje rum, då brukar vi tala om termostat istället. Denna styrning måste du styra vattenflödet från värmepannan, inte själva tempen, dvs det är en ventil som kan slå av/på vattnet, eller öka/minska flödet.
Har men detta system har man fortfarande en utetempgivare, men brukar justera in den så det blir aningen för varmt i rummen ifall termostaterna skulle vara helt öppna hela tiden.
Är det elvärme, (radiatorer, elektrisk GV-slinga etc) så har man alltid en termostat för varje rum eller för varje radiator, och ingen utetempgivare (för det mesta åtminstone, är det så).
Okej, detta är helt nytt för mig, så tack för all information! Det är möjligt att vi måste se om vi kan skaffa en router så vi kan hålla koll på temperaturen osv från mobilen.Mikael_L skrev:
Alla (så gott som) värmeanläggningar vill man först skapa en "framledningstemperatur" som ökar när värmebehovet ökar, dvs när det blir kallare ute.
Klicka här för att svara