Jag läste just en krönika Voffo sitter värmegivaren utomhus , och jag har undrat samma sak länge, utan att ta reda på svaret. Är det någon här som har förklaringen?

Problemet är ju att det alltid släpar efter på hösten och man måste frysa några dagar innan inomhustemperaturen ställer om sig till verkliga förhållanden.
 
Utegivare funkar fint för de flesta situationer! Kraftig vind och otätt hus, samt solinstrålning kan dock göra att det inte blir helt exakt, men i mitt hus har jag i det närmaste exakt samma innetemperatur hela vintern med utegivare.

Släpar efter på hösten? Låter mycket underligt! Det är snarare tvärtom; med bara innegivare får värmesystemet inte tid att reagera förrän temperaturen inne ändras medan med utegivare reagerar det direkt på ändrad utetemperatur.
 
Redigerat:
Men varför kan man inte ställa in värmesystemet baserat på inomhustemperaturen?

Varför vårt inte fungerar vet jag inte. Kanske otätt hus, sedan bor vi vid kusten där det är kanske är mer blåsigt än inåt landet?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Men varför kan man inte ställa in värmesystemet baserat på inomhustemperaturen?
Det kan man! :)

Men har man t ex värme i betongplattan eller bor i stenhus så är huset ganska värmetrögt och då är det bättre att reagera på ändrad utetemperatur eftersom det redan är för sent när innetemperaturen ändras...
 
Redigerat:
Ifall innetemperaturen släpar efter förändringar i utomhustemperaturen behöver ni justera kurvan på pannan. Lägre siffra på kurvan betyder oftast snabbare reaktion. Men prova ett snäpp först och se ifall det märks. vänta alltid 2-3 dagar mellan ni förändrar något.

Glöm inte skruva upp alla radiatorer till max och endast sänka på dom där ni vill ha svalare (tex sovrum)
/benny
 
Är det inte så här: Utomhusgivaren styr vattentemperaturen i pannan. Ju kallare det är ute ju varmare vatten. Kurvorna och finjustering använder man för att ställa in hur varmt vattnet skall vara vid olika utomhustemperaturer. För att spara energi vill man ju inte ha onödigt varmt vatten i systemet.

Sen inne så har du termostater på radiatorerna. Med termostaten så ställer du in vilken pemperatur du vill ha i respektive rum. Jag kör inga termostater på fullt, för då skulle ju radiatorerna vara varma även om jag eldar för fullt i vedspisen t.ex.
 
Larsa skrev:
Är det inte så här: Utomhusgivaren styr vattentemperaturen i pannan. Ju kallare det är ute ju varmare vatten. Kurvorna och finjustering använder man för att ställa in hur varmt vattnet skall vara vid olika utomhustemperaturer. För att spara energi vill man ju inte ha onödigt varmt vatten i systemet.
Nu varierar det med vilket typ av värmesystem man har, men en traditionell shuntautomatik fungerar inte på det viset.
 
Tycker med rent logiskt att termostaterna i elementen ska kunna både höja och sänka värmen.
Kräver dock fungerande termostater.
Bytte allihop på nedervåningen nu i början på vintern och det fungerar bra med hyfsat jämn värme.
Kan diffa runt en halv grad kanske men inte mer.
Vi har fjärrvärme med utegivare.
 
Redigerat:
Om Marlene tillåter så tar jag även upp ett annat ämne som har med detsamma att göra.
Precis som redan nämnts i tråden styr utomhusgivaren vattentemperaturen. I mitt styrsystem kan jag ställa detta på kretskortet om jag vill, men än så länge är det inställt som det var vid installation 1980. (I mitt fall vattenburen el, så ni kan gissa om denna fråga är angelägen just nu)
Finns det verkligen någon anledning till att vattentempen ska behöva gå upp hela vägen till 80 C bara för att det är -25 ute? Eftersom jag har rumstermostater på samtliga radiatorer borde väl enda skillnaden bli att varje termostat får stå öppen en liten stund längre? Min förhoppning är att på så vis kunna sänka elförbrukningen genom att inte pressa upp temperaturen i vattnet så extremt högt.
 
Det är ju just det som är "att justera kurvan på pannan" som nämndes tidigare. Det beror ju på huset, antal radiatorer etc hur varmt vattnet behöver vara för att kunna hålla huset varmt vid en viss temperatur. Man ställer alltså in den "kurva" som funkar för huset, och så att vattentemperaturen är så låg som möjligt.
Det optimala är ju att vattnet bara är aningen varmare än det behövs, och sen fixar termostaterna finjusteringen av temperaturen i rummen.
 
Benny_Steen skrev:
Ifall innetemperaturen släpar efter förändringar i utomhustemperaturen behöver ni justera kurvan på pannan. Lägre siffra på kurvan betyder oftast snabbare reaktion. Men prova ett snäpp först och se ifall det märks. vänta alltid 2-3 dagar mellan ni förändrar något.

Glöm inte skruva upp alla radiatorer till max och endast sänka på dom där ni vill ha svalare (tex sovrum)
/benny
Det här kan nog vara något i vårt fall. Jag får kolla med en VVS-are nästa gång vi får hit en.
 
Larsa skrev:
Är det inte så här: Utomhusgivaren styr vattentemperaturen i pannan. Ju kallare det är ute ju varmare vatten. Kurvorna och finjustering använder man för att ställa in hur varmt vattnet skall vara vid olika utomhustemperaturer. För att spara energi vill man ju inte ha onödigt varmt vatten i systemet.

Sen inne så har du termostater på radiatorerna. Med termostaten så ställer du in vilken pemperatur du vill ha i respektive rum. Jag kör inga termostater på fullt, för då skulle ju radiatorerna vara varma även om jag eldar för fullt i vedspisen t.ex.

Vattentemperaturen på pannan vet jag att vi har ställt in på pannan. Vi höjde för ett tag sedan för att få varmare vatten i kranarna. Skulle inte tro att det styrs med utegivaren då.

På hösten när det börjar bli kallt ute tar det tid hos oss innan det börjar komma någon värme i elementen över huvud taget. Vi får och fryser några veckor innan det sätter igång och kommer värme i elementen. Så har det varit sedan vi flyttade in för tio år sedan. Det är ett stenhus byggt 1926 och vi har vattenburen värme och frånluftsvärmepump. Jag har frågat olika entreprenörer hos oss ang. den där utegivaren, men de svara ganska flummigt och undvikande men en rörmockare som bor här på orten sa att det alltid är så här. Han sa inte varför.
 
Bjurran skrev:
Om Marlene tillåter så tar jag även upp ett annat ämne som har med detsamma att göra.
Precis som redan nämnts i tråden styr utomhusgivaren vattentemperaturen. I mitt styrsystem kan jag ställa detta på kretskortet om jag vill, men än så länge är det inställt som det var vid installation 1980. (I mitt fall vattenburen el, så ni kan gissa om denna fråga är angelägen just nu)
Finns det verkligen någon anledning till att vattentempen ska behöva gå upp hela vägen till 80 C bara för att det är -25 ute? Eftersom jag har rumstermostater på samtliga radiatorer borde väl enda skillnaden bli att varje termostat får stå öppen en liten stund längre? Min förhoppning är att på så vis kunna sänka elförbrukningen genom att inte pressa upp temperaturen i vattnet så extremt högt.
Utegivaren styr hur varmt vatten som shuntas ut i elementen. Så länge detta vatten är kallare än den temperatur du har inställd pannan på så är det helt ok ur den aspekten att sänka tempen på panna. Nu är det dock inte bara vattnet till värmesystemet som ligger i pannan utan sannolikt även tappvarmvatten. Det är bra om tappvarmvattnet är vamare än 65 grader för att undvika legionellabakterier (iofs ingen påtaglig risk om inte vattnet står länge). Lägre panntemp ger också "mindre" varmvatten till dusch etc.

Det är dock en ganska marginell förtjänst att sänka panntemperaturen från låt oss säga 80 grader till 70. Någon tia i månaden sannolikt.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Vattentemperaturen på pannan vet jag att vi har ställt in på pannan. Vi höjde för ett tag sedan för att få varmare vatten i kranarna. Skulle inte tro att det styrs med utegivaren då.
Nja, jag menade vattentemperaturen i värmesystemet. Varmvattnet i kranarna har ju en konstant temperatur.

På många pannorna sitter det en termometer där man kan se hur temperaturen varierar beroende på utetemperaturen. Själv har jag en Nibe elpanna som värmer både värmesystemet och tappvatten. Det är två helt olika kretsar, man kan slå av värmesystemet helt utan att varmvattnet påverkas.
 
Troligtvis är det så att regleringen i pannan inte övergår till vinterläge förrän utetemperaturen understiger ett visst inställt värde. Detta värde går att justera.
Sen ligger det ofta en viss fördröjning, så att pannan inte ska skicka ut värme i onödan. T ex skulle bli lite tillfälligt kallt en sensommarnatt, då huset ändå håller värmen.
Vissa regleringar räknar fram ett medelvärde på dygnstemperaturen, och startar inte värmeproduktionen förrän värdet understiger det man ställt in.
Utegivare behövs för att regleringen ska fungera, sen kan man komplettera med inomhusgivare i de flesta fall.
Vad har du för panna Marlene?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.