Jag har märkt att ett av mina element från 1970 inte slår av när värmen i rummet blivit varmare än vad elementet står på. Jag utgår då ifrån att termostaten är antingen sönder eller smutsig eller vad det nu kan vara.
Frågan är. Hur kommer jag åt den på den här gamla trotjänaren för att kunna titta på hur det ser ut?
Frågan är. Hur kommer jag åt den på den här gamla trotjänaren för att kunna titta på hur det ser ut?
En gammal Järnkonst eller samma som Elekroskandia, är länge sedan jag mekade med sånt, vreden går att dra rakt ut. Kan vara 2 skruv under som håller frontplåten och den vikes ut och krokas av. Det är en bimetalltermostat och den kan ha svetsat i kontaktytorna, men då går den på full fart och blir rackarns varm.
Så jag drar ut vreden och skruvar loss frontplåten under elementet?J jonaserik skrev:En gammal Järnkonst eller samma som Elekroskandia, är länge sedan jag mekade med sånt, vreden går att dra rakt ut. Kan vara 2 skruv under som håller frontplåten och den vikes ut och krokas av. Det är en bimetalltermostat och den kan ha svetsat i kontaktytorna, men då går den på full fart och blir rackarns varm.
Hur ser en frisk termostat ut? Jag har aldrig sett hur en ser ut?
Klicka här för att svara