Hej,

Ska installera kyla i mitt hem med fläktkonvektorer. Vill kunna använda mig av samma termostat till värmen som kommer från radiatorer eller golvvärme. Radiatorer och golvvärme styrs idag av vanliga ställdon (på golvvärme samt radiator fördelare) och en LK vägg rumstermostat.

Kommer installera kyla i varje rum så tänkte ersätta LK väggtermostaten med en termostat som kan styra fläktkonvektorn för kyla samt ställdonen på fördelarna för värme.

Har kollat runt lite på termostater som kan styra 4 rörs konvektorer. Dvs kyla och värme. Tänkte helt enkelt koppla kylan till fläktkonvektorns ställdon samt värmen till mina befintliga ställdon till radiatorer och golvvärme.

Men sen så ser jag wiring diagram på några termostater. De verkar vara kopplade till fläkten också på konvektorn. Dvs kommer jag kalla på värme så att ett ställdon för radiatorn öppnar så kommer den även skicka igång fläkten på fläktkonvektorn. Och det vill jag ju inte ska ske.

Infogat är wiring diagram på tre olika varianter av termostater fast med samma princip.
Har ni någon bra ide att komma runt det? Vad kan man göra för kul med modbus?

Tack.

Schema över två- och fyr-rörs termostater med markerade anslutningar för ventiler och fläktar samt Modbus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schema över kopplingsdiagram för termostater med funktioner för fläkt, kylventil och värmeventil.
Skapa konto
Diagram med tre olika kopplingsscheman för termostater som styr två- och fyr-rörs fläktkonvektorer, inklusive modbus-koppling.
Skapa konto

Hittade en lösning.

El-schema för modell neoStat-HC som visar anslutningar för en fläktspole och våta system.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.