Har frågat lite tidigare om golvvärme här, och fått lite information nu som jag blir lite fundersam över. Kortfattat vill jag byta ut termostater/reglage till något som ser lite mer ut från detta århundradet.

Jag fick information från "Golvvärmebutiken" att jag kan använda reglage för elburen golvvärme, då det är ett 230v system jag har, och fick tips att köpa denna: https://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/Golvvarmetermostat-Laxvik.htm

Frågan är väl: Kommer detta fungera? "Laxvik" som är länkad ovan kopplas bara med Fas och Neutral, medan det jag har idag är Fas, Neutral och Styrtråd. De sa till mig att de kommer räcka att koppla in Fas och Neutral från Ställdonet direkt in i termostaten.

Kommer såklart ta hit en elektriker, men vill inte köpa fel saker.

Såhär ser de jag har idag ut:

Beige termostat för elburen golvvärme på vit vägg med temperaturregleringsratt och indikeringspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inuti ser det ut såhär:

Äldre modell av termostat för golvvärme med kopparledningar och skruvanslutningar.
Skapa konto

Kopplat till ställdon som ser ut såhär:

Hand håller en termostat för golvvärme med tekniska specifikationer synliga.
Skapa konto

Via någon lösning som ser ut såhär:

En öppnad termostat med exponerade elektriska komponenter såsom anslutna kablar och kondensatorer inomhus.
Skapa konto

Såhär ser de nya ut:

Bakplåt för modern termostat för golvvärme med tydliga anslutningar märkta för installation.
Skapa konto

Modern golvvärmetermostat Laxvik med touchscreen och digital temperaturdisplay som visar 20.5 grader.
Skapa konto

Det är korrekt att ställdonet ansluts direkt till utgångarna i den nya termostaten (heating L N).
Det ser ganska stökigt ut med dina grejor men det borde nog inte vara omöjligt att få ihop något med den nya termostaten.

• Gilla
fekberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det är korrekt att ställdonet ansluts direkt till utgångarna i den nya termostaten (heating L N).
Det ser ganska stökigt ut med dina grejor men det borde nog inte vara omöjligt att få ihop något med den nya termostaten.
Grymt! Ja, de ser ruskigt illa ut, jag har redan bett elektrikern städa upp där sen :)

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.