5 160 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Terass på carport
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Har funderat mer på vår framtida caport, och har en dröm om att kunna ha en terass på carporten där man kan ta en kvällsdrink med bekanta, kanske grilla lite eller bara mysa med tidning vid solnedgången (terassen kommer nog förlänga soltiden på kvällen med timmar).
Förutom en god bit kraftigare konstruktion (iom flackare tak och högre punktlaster) hur brukar man lösa terasser rent konstruktionsmässigt? Använder man impregnerat trä för att undivka fuktskador? Och vad har man för underlag? Har sett en del idum-mattor man kan lägga ut och liknande men fuktskyddet under det, vad ska det bestå av? Fungerar 3 graders lutning?
Många frågor, men har sökt på nätet utan resultat.
Förutom en god bit kraftigare konstruktion (iom flackare tak och högre punktlaster) hur brukar man lösa terasser rent konstruktionsmässigt? Använder man impregnerat trä för att undivka fuktskador? Och vad har man för underlag? Har sett en del idum-mattor man kan lägga ut och liknande men fuktskyddet under det, vad ska det bestå av? Fungerar 3 graders lutning?
Många frågor, men har sökt på nätet utan resultat.
Av en händelse surfade jag förbi denna bild, som visar ett pågående bygge där en terrass verkar ska läggas ovanpå carporten. Delar av konstruktionen syns och det verkar vara väldigt låg lutning på taket till carporten, som i sin tur ligger under det impregnerade virke som är golv på terrassen. Om du zoomar in bilden ordentligt kanske du får några tips.
Visserligen är har vi inte våran takterass över en carport utan över våran entré. Jag gjorde den ny för två år sen och när jag lagt bjälklaget, la jag på råspont som golv, sedan takpapp för ev kondensvatten och sedan bandfalsad plåt över detta. Bjälkarna var av vanligt oimpregnerat K24 virke.
Klicka här för att svara