1 190 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Teori bakom 4-takt, vakuum i grenrör.
Jag är lite ringrostig med teorin bakom e 4-takts motor.
Har precis renoverat en briggs & stratton motor och har upptäckt en konstig sak...
När man manuellt snurrar runt motorn så blir det vakuum (sug) i grenröret... Jag jan inte komma på att det ska vara så.
Min tanke är att det kanske är läck i avgasventilen, det kanske ger den effekten?
Martin
Har precis renoverat en briggs & stratton motor och har upptäckt en konstig sak...
När man manuellt snurrar runt motorn så blir det vakuum (sug) i grenröret... Jag jan inte komma på att det ska vara så.
Min tanke är att det kanske är läck i avgasventilen, det kanske ger den effekten?
Martin
Ventilen är öppen längre än det halvvarvet kolven går uppåt och "tvingar ut" avgaserna, alltså hinner kolven vända och suga in lite igen innan ventilen stänger, möjligt att det är vad du känner. Å andra sidan är det också möjligt att du satt kamaxeln helt fel, så ventilernas öppning/stängning blir vid helt fel tidpunkt.
Precis under "expansions-takten", innan avgasventilen öppnar, suger det i grenröret.
Har kollat ventil spelet och båda ventilerna är stängda när det suger, och dom håller tätt under de andra takterna, så dom borde inte läcka...
Har kollat ventil spelet och båda ventilerna är stängda när det suger, och dom håller tätt under de andra takterna, så dom borde inte läcka...
Klicka här för att svara