2 502 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Temporär vedförvaring
Har inte möjlighet att bygga någon ordentlig vedbod förrän nästa vår så behöver någon temporär förvaring av veden(ej kluven ännu) från några nyfällda tallar. Tanken är att klyva den nu för att kunna elda med den nästa vinter.
Räcker det med att bygga någon plattform för att få upp veden från marken och täcka toppen med en presenning och låta sidorna vara öppna så att luften kan cirkulera? Hade nog inte tänkt stapla utan förvara veden i en stor hög
Räcker det med att bygga någon plattform för att få upp veden från marken och täcka toppen med en presenning och låta sidorna vara öppna så att luften kan cirkulera? Hade nog inte tänkt stapla utan förvara veden i en stor hög
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Om det handlar om mycket ved skulle jag satsa på att stapla veden, annars finns risken att den innersta veden inte får tillräckligt med ventilation. Den ska i så fall staplas så att mössen får plats mellan vedträna.
I övrigt hade jag lagt på plåt istället, för att få bättre luftgenomströmning. Sen är det att föredra att veden står öppet så att vinden kan blåsa igenom ordentligt.
Men jag ska understryka att jag själv är novis inom ämnet, så någon mer erfaren får gärna fylla i.
I övrigt hade jag lagt på plåt istället, för att få bättre luftgenomströmning. Sen är det att föredra att veden står öppet så att vinden kan blåsa igenom ordentligt.
Men jag ska understryka att jag själv är novis inom ämnet, så någon mer erfaren får gärna fylla i.
Det räcker att du förvarar den kluvna veden luftigt, förslagsvis på lastpallar, om du har möjlighet att täcka toppen på traven/högen så gör det gärna med plåt då plast och press har en tendens att läcka och göra mer skada en nytta.
Lastpall under. Skulle också råda att stapla, för om du ska elda det nu i vinter (eller missförstår jag dig) så är det sent ute.
Uppepå är takplåt i typ 25 graders vinkel bra.
Presenning är rätt dåligt, blir alltid kondens dropp och annat som ställer till det. Till nöds kan man lägga en presenning över, om man först lägger lastpallar uppepå veden, så man får en rejäl luftficka över veden. Presenningen bör luta ordentligt så det rinner av, och inte täcka sidorna på vedhögen, så det kan torka ur.
Uppepå är takplåt i typ 25 graders vinkel bra.
Presenning är rätt dåligt, blir alltid kondens dropp och annat som ställer till det. Till nöds kan man lägga en presenning över, om man först lägger lastpallar uppepå veden, så man får en rejäl luftficka över veden. Presenningen bör luta ordentligt så det rinner av, och inte täcka sidorna på vedhögen, så det kan torka ur.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden