Hej På er!
En snabb fråga, ska man verkligen montera venilgaller på detta sättet?
Ska den inte ligga i liv med bottenbrädan?
En snabb fråga, ska man verkligen montera venilgaller på detta sättet?
Ska den inte ligga i liv med bottenbrädan?
tänker på att det kryper in fukt längs röret vid regn när den inte ligger dikt an mot bottenbrädan.useless skrev:
Det blir nog ingen skillnad. Regn som rinner längs fasaden kommer att krypa längs röret oavsett hur mycket eller lite det sticker ut. Men det går väl att täta lite med nån lämplig massa om man vill minska risken för det?
Är det ett nytt upptaget hål i en befintlig panel? Eller är det ny panel på ett befintligt hål?
Personligen hade jag inte gjort så. Jag hade försökt centrera hålet på en lockbräda. Men ibland kommer den där jobbiga verkligheten och gör sig påmind. Så om jag var tvungen att montera överlappande så där hade jag gjort det i liv med bottenbrädan. Om det är fel som det är gjort nu, eller bara fult, vet jag inte. Men vackert är det inte.
Personligen hade jag inte gjort så. Jag hade försökt centrera hålet på en lockbräda. Men ibland kommer den där jobbiga verkligheten och gör sig påmind. Så om jag var tvungen att montera överlappande så där hade jag gjort det i liv med bottenbrädan. Om det är fel som det är gjort nu, eller bara fult, vet jag inte. Men vackert är det inte.
Jag brukar sätta en bit målad lockbräda och sen göra håltagning, då ligger det liv med lockbräda. Utefog som tätning innan montaget.
Med tid kommer bottenbrädan ruttna i hålet. Och saknas tätning blir lockbrädan rutten.
Sen finns det väl en luftspalt bakom som får ta resten
Med tid kommer bottenbrädan ruttna i hålet. Och saknas tätning blir lockbrädan rutten.
Sen finns det väl en luftspalt bakom som får ta resten
Det är ett helt nytaget hål, (eller det är fem hål) alla är gjorda på samma sätt.Bart skrev:
Är det ett nytt upptaget hål i en befintlig panel? Eller är det ny panel på ett befintligt hål?
Jag satt och googlade efter just detta för jag tänkte göra exakt likadant på andra våningen för jag är lite höjdrädd 😅 var jäkla meck att såga och hacka lite på 1plan som jag vill inte vill göra så högt. Ska kräma på mycket extra fog istället
Klicka här för att svara