hej
jag har luftat systemet och det fanns en del luft i det (inte längre)
men vart sitter den där FD1-S2 , jag hittar den inte rent fysiskt, är det bakom lilla serviceluckan nere till höger på niben?
hittade detta på ett annat forum
Bakom fronten till vänster, mitt på ungefär sitter temperaturbegränsaren (FD1).
Tryck in knappen (FD1-S2) med en liten mejsel
ideas?
jag har luftat systemet och det fanns en del luft i det (inte längre)
men vart sitter den där FD1-S2 , jag hittar den inte rent fysiskt, är det bakom lilla serviceluckan nere till höger på niben?
hittade detta på ett annat forum
Bakom fronten till vänster, mitt på ungefär sitter temperaturbegränsaren (FD1).
Tryck in knappen (FD1-S2) med en liten mejsel
ideas?
Har / hade samma problem, Temperaturbegränsarlarm 52 på Nibe F750. Skriver processen här för att ha till hands för nästa gång, eller om någon annan kan få nytta.
- Luftade systemet via 3 ventiler i serviceluckan och ventilen ovanpå pannan- var en del luft från vissa av luftningsventilerna
- Fyllde på vatten med kranen till 1 bar efter luftning
- Startade upp F750
- Fortfarande samma larm 🙁
- Läste på värmepumpsforum att den menyfunktionen "återställ larm" tydligen inte fungerar för fel 52 (varför visas det som alternativ då???), man måste då som beskrivs här ovan manuellt "återställa" temperaturbegränsaren via fysisk knapp FD1-S2.
- Stängde åter ström ström till panna via säkringar, tog bort hela fronten och lokaliserade temperaturbegränsaren
- Mittersta "hålet" överst på el-enheten till vänster i pannan skulle vara "återställningen" för temperaturbegränsaren
- Tryckte försiktigt i hålet med micromejsel, svagt "klick"
- Startade upp värmepumpen igen
- Felmeddelande borta 🙂 håller tummarna att det hela bara var pga för mycket luft i systemet.
Vad glad man blir när man hittar sånna här grymma instruktioner som funkar perfekt!! Tack så mycket 🙏 //intelängrefrustreradtvåbarnsfar
larm 53 får man för att vattnet i elpatronen, eller självaste elpatronen blir för varm, så istället för att bränna patron, så slår tb till, så att ingen el kan passera till elpatron. Dessa larm kommer av dålig/ingen cirkulation, oftast luft, eller något som är stängt, kan även vara cirkpump som är trasig, men i 750 finns 2st pumpar, så det är inte lika känsligt.
Klicka här för att svara