En fundering nu när minus grader börjar trycka på ute.. vad har ni som bor litemer norrut för temperatur på eran köldbärare? Kommentera gärna vad ni får in och ut och vad eran pump är ställd på för inne temp?

Det är en knepig fråga utifrån flera parametrar och inte så lätt att jämföra olika anläggningar.
Pumpmodell, borrhålsdjup, energibehov, mm, påverkar.
Vad har du för värden på köldbäraren just nu när pumpen producerar värme, vilket kan ge en bild av hur vintern kommer att påverka?
Notera även pumpmodell och djup på borrhål, även när det installerades.

A AndersS skrev:
Det är en knepig fråga utifrån flera parametrar och inte så lätt att jämföra olika anläggningar.
Pumpmodell, borrhålsdjup, energibehov, mm, påverkar.
Vad har du för värden på köldbäraren just nu när pumpen producerar värme, vilket kan ge en bild av hur vintern kommer att påverka?
Notera även pumpmodell och djup på borrhål, även när det installerades.
Borrade ju ett hål till och har just nu 2 grader in och pendlar mellan 1 och 0 ut.. verkar ligga på 2 grader in än om de är 5 plus eller -7 ute temp

Thermia atlas 3-12kw 210m borrhål 35m till berg, värmer 150+50kvm till 22, 5gr inne.
Norrbotten. 2,3+ in - 1,5 ut.
-5 grader ute.

-14 grader ute 0,5+ in - 2,5ut

sebbe_j sebbe_j skrev:
Borrade ju ett hål till och har just nu 2 grader in och pendlar mellan 1 och 0 ut.. verkar ligga på 2 grader in än om de är 5 plus eller -7 ute temp
Vad har du för pump ålder, hur djupa är hålen.
Temperaturen i borrhålen varierar inte direkt utifrån utomhustemp utan brukar sjunka lite succesivt under vintersäsong, men kan variera också på pump (ny eller gammal modell) och hur mycket energi som huset behöver och pumpen behöver producera.

N Niklaspe skrev:
Thermia atlas 3-12kw 210m borrhål 35m till berg, värmer 150+50kvm till 22, 5gr inne.
Norrbotten. 2,3+ in - 1,5 ut.
-5 grader ute.

-14 grader ute 0,5+ in - 2,5ut
Ah då lägger jag på ungefär samma 👌 då har jag fått bra uppfattning.. tack för info :)

A AndersS skrev:
Vad har du för pump ålder, hur djupa är hålen.
Temperaturen i borrhålen varierar inte direkt utifrån utomhustemp utan brukar sjunka lite succesivt under vintersäsong, men kan variera också hur mycket energi som huset behöver och pumpen behöver producera.
Har en Thermia eco 8 och dubbla borrhål på 121 och 127 meter fast med en del foderrör. Dock verkar dom inte vara riktigt bra instrypa då jag ser att ena hålet går lite kallare

sebbe_j sebbe_j skrev:
Ah då lägger jag på ungefär samma 👌 då har jag fått bra uppfattning.. tack för info :)
Det du ska följa upp är hur temperaturen förändras under säsong och vad du får framme i feb/mars. Nya hål kan ge mera innan de stabiliseras.

Har inte behövt slå på värmen än här i bergslagen.
Nibe S1255 6kW 180m.
Under nattens varmvattenkörning +7°C in och +3°C ut.
Då går kb pumpen på 70% första minutrarna för att sedan sänka till 40%, 20% och sedan 12% innan den stänger av.

sebbe_j sebbe_j skrev:
Har en Thermia eco 8 och dubbla borrhål på 121 och 127 meter fast med en del foderrör. Dock verkar dom inte vara riktigt bra instrypa då jag ser att ena hålet går lite kallare
Du har en ny pump som kan anpassa drift efter borrhålstemperatur, så tänk på det när du jämför med anläggningar och äldre start/stopp pumpar.

A AndersS skrev:
Du har en ny pump som kan anpassa drift efter borrhålstemperatur, så tänk på det när du jämför med anläggningar och äldre start/stopp pumpar.
Bara å köra på då och inte va orolig?

• Skärmbild av kontrollpanel för värmesystem, visar temperaturer som ute -1°C, framledning 37°C, returledning 34°C och tappvarmvatten 44°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I princip ja.

A AndersS skrev:
I princip ja.
Låter bra 👌 ska försöka få hitt nån VVSare och strypa in bättre

Norrbotten instdatum 20100915
nibe f1245-6 cu

Nibe värmepumpsdata, utomhus: -2,6°C, inomhus: 21,2°C, hetgas: 70,8°C, framledning: 44,4°C, retur: 34,1°C, kompressor: På.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.