Tidigare hade jag en kombipanna + ACC i källaren för ved/el.
Då den blev dålig och sotaren dömde ut rökröret demonterades det.
Istället monterades en ny vattenmantlad kamin som jag värmer huset med.
Men vi saknade el biten då det värmde huset när vi var borta.
Har nu skaffat en LuftVattenVärmePanna LVVP för att sköta elbiten.

När jag eldar så skickar kaminen ut ca 60° till värmen i huset.
Då kaminen inte är så stor så sker det periodvis ca 4-6 ggr i timmen beroende på hur mycket det eldas.

Har sökt på nätet och frågat röris / tillverkaren men inget bra svar.

LVVP kan ge max 65° då den gör VV annars är 55° max för värme.

Röris rekomenderar att koppla kaminens varmvatten till VP retur.

Min undran är: vilken temperatur är max för att släppa ut vattnet från kaminen till VP?

S
V VarmdoBo skrev:
Tidigare hade jag en kombipanna + ACC i källaren för ved/el.
Då den blev dålig och sotaren dömde ut rökröret demonterades det.
Istället monterades en ny vattenmantlad kamin som jag värmer huset med.
Men vi saknade el biten då det värmde huset när vi var borta.
Har nu skaffat en LuftVattenVärmePanna LVVP för att sköta elbiten.

När jag eldar så skickar kaminen ut ca 60° till värmen i huset.
Då kaminen inte är så stor så sker det periodvis ca 4-6 ggr i timmen beroende på hur mycket det eldas.

Har sökt på nätet och frågat röris / tillverkaren men inget bra svar.

LVVP kan ge max 65° då den gör VV annars är 55° max för värme.

Röris rekomenderar att koppla kaminens varmvatten till VP retur.

Min undran är: vilken temperatur är max för att släppa ut vattnet från kaminen till VP?
Med reservation för att jag inte har full koll på hur det normalt görs så skulle jag säga att det kan vara en dum idé att koppla varmvattnet från kaminen till VP retur.
Detta för att de värmepumpar jag haft har haft en funktion som larmar och spärrar pumpen när returen blir för hög. Vanligen 50 grader har jag för mig.
Dvs gör du så så kommer du varje gång du eldar i kaminen att få larm från värmepumpen.
Larmet ska förvisso återställas av sig själv när temp går ned. Men jag skulle säga att det är bättre att kaminen värmer vattnet efter värmepumpen. Då har vattnet avgett värme när det kommer tillbaka till pumpen vilket håller ned temp där samt minskar risken för larm.
Om du eldar så att värmen ifrån kaminen ger tillräckligt hög temp för att motsvara värmekurvan i pumpen så kommer den då ändå inte att värma.

Det som du så troligen måste fixa är väl i så fall att sätta en ventil så att när pumpen går och du inte eldar så skickas inte vatten genom kaminen. I annat fall så kommer du att värma kaminen som då ger förluster upp genom skorstenen. Sen är det kanske inte några större energimängder så det kanske är så lite att det är försumbart.

Men jag skulle nog personligen kopplat så att returen går in i värmepumpen och sedan vidare till kaminen. Om du inte eldar så har du ventil som förbikopplar kaminen.

Nu tänker inte jag svara på dina frågor direkt, utan ställa lite frågor själv.
  • Är accen kopplad till kaminen?
  • Är radiatorerna kopplade till en shunt på accen, eller på pannan?
  • Har du stora radiatorer i huset?

Om systemet är normalt dimensionerat så är returtemperaturen i systemet runt 40 C vid 60 C framledning. Så det borde fungera att returen går till värmepumpen och därifrån till pannan.

L lat skrev:
Nu tänker inte jag svara på dina frågor direkt, utan ställa lite frågor själv.
  • Är accen kopplad till kaminen?
  • Är radiatorerna kopplade till en shunt på accen, eller på pannan?
  • Har du stora radiatorer i huset?
Accen är borta nu har jag en ny tank för VV.
Radiatorerna är kopplade direkt till kaminen just nu.
Det är många och stora radiatorer i huset.

V VarmdoBo skrev:
Accen är borta nu har jag en ny tank för VV.
Radiatorerna är kopplade direkt till kaminen just nu.
Det är många och stora radiatorer i huset.
Ok.
Själv skulle jag sätta in en liten acktank (3-500l) med varmvattenslinga, sätta en shunt på acken och koppla radiatorerna dit.
Sen skulle jag koppla kaminen så att den laddade tanken.
Sen skulle jag installera en lvvp som också laddar acken.
För vv på sommaren en liten (50-75l) el-vvb i serie med varmvattenslingan i acken.

• Jag slipper elda på sommaren
  • Får billigare värme & vv under stora delar av året
  • Slipper höga effektuttag på vintern, då jag kan elda
  • Trygg värme när jag inte är hemms.
  • Jämnare värme tack vare automatashunt
En kopia på mitt eget system.

L lat skrev:
Ok.
Själv skulle jag sätta in en liten acktank (3-500l) med varmvattenslinga, sätta en shunt på acken och koppla radiatorerna dit.
Sen skulle jag koppla kaminen så att den laddade tanken.
Sen skulle jag installera en lvvp som också laddar acken.
För vv på sommaren en liten (50-75l) el-vvb i serie med varmvattenslingan i acken.

• Jag slipper elda på sommaren
  • Får billigare värme & vv under stora delar av året
  • Slipper höga effektuttag på vintern, då jag kan elda
  • Trygg värme när jag inte är hemms.
  • Jämnare värme tack vare automatashunt
En kopia på mitt eget system.
Det var så förra rörfirman gjorde och jag vill ha. Men de använde bara tunna alupex till allt med många skarvar som även gick under huset, så det fungerade inte. LVP värmde upp tanken men vi fick inte ut någon värme i huset.

V VarmdoBo skrev:
Det var så förra rörfirman gjorde och jag vill ha. Men de använde bara tunna alupex till allt med många skarvar som även gick under huset, så det fungerade inte. LVP värmde upp tanken men vi fick inte ut någon värme i huset.
Ok,
att använda Alupex är inget fel, men det ska vara rätt dimensionerat.
Skickar med en mycket tafflig & rudimentär bild på inkoppling.

• Schematisk bild av värmesystemkoppling med avluftningsventil, cirkulationspump, filter, ventiler, värmepump, kamin och radiatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VarmdoBo
  • Laddar…
Det bästa sättet att stödvärma mot en värmepump att att ha en ventil som shuntar in varmt vatten på stigaren (efter pump men före temperaturgivaren).
Värmer man returen förlorar man mycket i verkningsgrad.
Kräver en del styrlogik såklart.

L lat skrev:
Ok,
att använda Alupex är inget fel, men det ska vara rätt dimensionerat.
Skickar med en mycket tafflig & rudimentär bild på inkoppling.
Tack för svar. Det var så det var installerat. Tanken blev het och rummet blev 28°. Men jag fick inte runt värmen i huset. Då slog jag av allting. Värmen gick bara runt till 2 element i källaren. Övriga huset var kallt. En T-koppling och sedan 6 st skarvar och hörnkopplingar på både tillopp och retur slangarna. Jag tror flödet gick enklaste vägen via källaren. Hålen du har mitten på tanken har jag med. Där gick KV in och VV till VVB.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.