Hej, vad har ni för temp på ing. Köldbärare till eran värmepump just nu? Brine eller vad kallar ni det?
Jag har 2', borrhål/jordslinga. bor i värmland.

Kanske skulle platsa bättre i VP delen.

Medeltemperatur in under en körcykel igår var 3,08 grader.

5,7 C (jordslinga)

Såg igår att det låg på låga 0,2 grader in. Känns inte riktigt bra. Har haft i varje fall över 1 grad tidigare vintrar. Känns som att grundvattensänkningen för bygget av förbifart Stockholm har påverkat fast de sagt att det inte skulle göra det..

Han i Skogen skrev:
Hej, vad har ni för temp på ing. Köldbärare till eran värmepump just nu? Brine eller vad kallar ni det?
Jag har 2', borrhål/jordslinga. bor i värmland.
2,7 hade jag för att vara precis

ecb182 skrev:
Såg igår att det låg på låga 0,2 grader in. Känns inte riktigt bra. Har haft i varje fall över 1 grad tidigare vintrar. Känns som att grundvattensänkningen för bygget av förbifart Stockholm har påverkat fast de sagt att det inte skulle göra det..
Hur många år har anläggningen varit i drift?
År 1 och 2 brukar sällan vara problem.
År 3 och framåt - det är då anläggningen testas map dimensionering. Då är det jordens förmåga att återhämta energi från förra året som avgör. Dessförinnan så finns mycket energi "sedan gammalt" i marken.

Det har gått 3 vintrar sen den installerades så detta blir 4 de vintern. Kan säkert påverka också att 2 grannar till har installerat bergvärme vilket innebär att det är 4 av de 5 angränsande husen som nu kör på bergvärme. Visserligen med hyfsade avstånd till varandra men det borde ju kunna påverka.

ecb182: Hur långt är det mellan hålen hos dig och dina grannar?

Det måste vara 40-50 meter från vårt hål till vart och ett av de andra hålen.

Jag tycker inte 2,7 är alarmerande lågt, det intressanta är egentligen vilka värden man har i slutet på värmesäsongen (mars).

När kollar ni tempen i början mitten eller slutet av en värme körning hos mig skiljer det ganska mycket ?

Det kan ju bli variationer i början om vattnet har stått stilla i slingan och har olika temperatur. När det väl snurrat på ett tag är det stabilt, möjligen kan det variera 0,1 grad eller så.

Vid kalla dagar 5gr, mildare med plusgrader 6gr då pumpen inte går så hårt.

mvh

• Gilla
JimSaa
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
När kollar ni tempen i början mitten eller slutet av en värme körning hos mig skiljer det ganska mycket ?
För min del är det ungefär samma som mycke_nu, mycket små variationer när tempen stabiliserat sig efter en liten stund. Mitt medelvärde avser den stabiliserade tempen tex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.