Hos mig ligger brine på c 4,5 grader de första 16-17 minuterna sen sjunker brine hela tiden för varje varv det snurrar i borran för att till slut hamna på ca 1,5 grader efter 3 timmars gångtid nu när det varit minus 8-10 grader ute sen står ju vp en bra stund så den börjar om på ca 4,5 grader igen. Men hur som helst så varierar ju brine tempen en hel del hos mig verkar konstigt om inte eran funkar likadant ?

Det låter som om hålet har lite svårt att hänga med under hård belastning. För mej börjar det sjunka om jag tar ut mer än 10 kW (av 17), men bara med ca 0,1 grad per dygn.

Går naturligtvis inte jämföra med en inverter som plockar ut ganska jämn effekt ur borran hela tiden. Jag har en on/off vp som plockar ca 5 kw ur borran när den går och sen när vp stoppar så stiger tempen i borran eftersom inget uttag sker på nån timme det är tom tvärtom borran laddas eftersom jag har ett återvinnings aggregat från vent till brine som går hela tiden. Innan jag hade vent aggregatet sjönk brine ungefär lika mycket men med genomgående lägre temperaturer. Jag har en 180 meters borra och en 8 kw vp så borran är ganska normalt dimensionerad.

Var i landet bor du Smurfen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en en bild på brine status på min vp för en kvart sen när den laddar nedre tank i slutskedet.

mvh

mexitegel skrev:
Var i landet bor du Smurfen?
Hälsingland.

spekerök skrev:
[bild]

Tog en en bild på brine status på min vp för en kvart sen när den laddar nedre tank i slutskedet.

mvh
Om givarna visar rätt har du stort delta på kb djup borra eller låg hastighet på cp ?

...Dessutom är diffen på framledning och retur på radiatorkretsen alldeles för liten.

Borran är 210m samt 35 meter nergrävd slang enkel väg mellan vp och borra, diffen blir låg mellan tillopp och retur när den laddar eftersom shunt stänger. Billigt går den iallafall.

mvh

• Gilla
pekkas44
  • Laddar…
Blir lite annorlunda med en Ctc som kör mot tank och har en shunt jämfört med en (vanlig) vp som jobbar direkt mot radiatorerna.

Ahh, nu såg jag vad du skrev :). Självklart :). 6 grader in är bra värde. Jag får en känsla av ditt nicknamn att vi nog inte bor så långt från varandra :)

BTW; så har jag dockat min NIBE mot tank - funkar väldigt bra.

• Gilla
JimSaa
  • Laddar…
Funkar rätt uselt det här forumet som inte säger till när nån annan postat medans man skrev lätt att det blir lite rörigt. 490 meter slang är antagligen anledningen till den stora deltat på kb men ingen katastrof men lite synd är det med högt delta.

Ja ctc räknade med 237m borra till pumpen, men den lokala borraren sa att det är så mycket kräm i berget där du bor så vi behöver inte gå så djupt.

mvh

Mexitegel, min granne bor i ett mexitegel hus med Nibe bvp:screwy:

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.