Jaha, jag trodde Spekerök laddade borran med elpatronen
.
Apporopå hur KBin ocu KBut följer varandra så såg det ut så här i går vid tre körningar. Som synes så minskar deltat något mot slutet på körningen. Jag har första generationens Nibe 1x45 pump som inte styr KB CP på deltat.
EDIT: Skalan kom visst inte med, men i en cykel så sjunker deltat från 4 till 3 grader.
Apporopå hur KBin ocu KBut följer varandra så såg det ut så här i går vid tre körningar. Som synes så minskar deltat något mot slutet på körningen. Jag har första generationens Nibe 1x45 pump som inte styr KB CP på deltat.
EDIT: Skalan kom visst inte med, men i en cykel så sjunker deltat från 4 till 3 grader.
Redigerat:
Du menar att symbolen roterar!? Då blir det nästan ännu märkligare samtidigt som det naturligtvis förklarar varför det blev lite tokigt. Jag trodde symbolen var statisk, det var inte meningen att klandra fotografen!spekerök skrev:
Ja och nej..smurfen72 skrev:Går naturligtvis inte jämföra med en inverter som plockar ut ganska jämn effekt ur borran hela tiden. Jag har en on/off vp som plockar ca 5 kw ur borran när den går och sen när vp stoppar så stiger tempen i borran eftersom inget uttag sker på nån timme det är tom tvärtom borran laddas eftersom jag har ett återvinnings aggregat från vent till brine som går hela tiden.
Min brinetemp beter sig på ungefär samma sätt under perioder på året då det endast produceras varmvatten, dvs pumpen startar från noll och drar på till först 12 kW och sedan 7 kW under totalt 20 minuter.
Brinetemp sjunker då med några tiondelar under 12 kW körningen och stiger sedan igen när belastningen minskar till 7 kW.
Det hela betyder väl endast att jag har en kraftigt överdimensionerad slinga..
Deltat sjunker därför att vp i slutet av cykeln gör varmare vatten med sämre cop och hämtar mindre energi från borran och det är endast de allra nyaste 1245 som har cp styrd efter deltat men ny mjukvara släpps snart som ger den funktionen även på lite äldre men det är inte så mycket att ha på kalla sidan däremot på varma sidan är det toppen. När min vp endast går vv med kanske 20 min körningar sjunker inte brine märkbart det är vid normal värme drift med lite lägre gångtider på nån timme eller så. Hur länge går din vp i varje cykel ?mexitegel skrev:Jaha, jag trodde Spekerök laddade borran med elpatronen.
[bild]
Det jag förstått så hjälper det inte med ny mjukvara till den äldre serien eftersom dessa har en annan typ av CP. Men har du rätt så blir jag bara glad 
Just nu med ugnefär nollgradigt ute är cyklerna ungefär 1,5 timme inkl. den avslutande VV-körningen.
Just nu med ugnefär nollgradigt ute är cyklerna ungefär 1,5 timme inkl. den avslutande VV-körningen.
Nej till din vp kommer ingen auto reglering av deltat men till min funkar det riktigt bra. Undrar vad som händer om du lägger in samma mjukvara i din vp kalla sidan kan den inte reglera men varma har väl samma cp som jag har men troligtvis går det inte installera mjukvaran. Går din vp alltid vv körning efter en värmekörning ?
Det här med autoreglering på varma sidan tycker man ju borde funka. Jag kan ju idag via menyerna ställa in i % hur fort pumpen ska snurra så styrningen finns ju. Från vilken firmware kom denna feature?
Har inte kollat så noga med VV körningen, men det verkar så.
Har inte kollat så noga med VV körningen, men det verkar så.
Hur får ni fram såna där fräcka diagram å grejer?
För min del så kan jag logga data från pumpen på en usb-sticka. Detta hämtar jag sen in i Excel och gör grafer av. Finns färdig programvara att köpa om man hellre vill det, eller loggningsutrustningar som man kan göra hur avancerade som helst.