3 773 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Telia skapar rubriker efter fler fall på Svarta Listan
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Fällningarna mot Telia fortsätter att öka hos Allmänna Reklamationsnämnden.
Du kan läsa artikeln här: Telia skapar rubriker efter fler fall på Svarta Listan
Du kan läsa artikeln här: Telia skapar rubriker efter fler fall på Svarta Listan
Det är klart att det är möjligt för Telia att att följa ARNs beslut men viljan saknas.
Även om det blir dyrare än beräknat, de flesta företag räknar fel ibland med många tar förlusten och slutför arbetet ändå.
Att ett statligt företag inte följer ARNs rekommendationer är bedrövligt och anmärkningsvärt.
Även om det blir dyrare än beräknat, de flesta företag räknar fel ibland med många tar förlusten och slutför arbetet ändå.
Att ett statligt företag inte följer ARNs rekommendationer är bedrövligt och anmärkningsvärt.
Har ju nya chefer nu från Tele2, men värst måste ju Bredband2 vara, vilket skojar företag.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Nja, faktiskt inte. För några år sedan så var dom frekvent förekommande på svarta listan och abonnerade nästan på topplaceringar men mitt intryck är att dom verkar ha tagit lärdom och verkar ha skärpt sig åtminstone en aning. Det säger även mina gamla kontakter i branschen.hsd skrev:
Samtidigt måste man komma ihåg att branschen/denna typ av bolag har lite speciella förutsättningar då betydande delar av deras verksamhet är beroende av kommuner, myndigheter, unika särintressen etc. Det är förstås ingen ursäkt att vägra följa skrivna avtal och bete sig hur som helst men deras verksamhet är betydligt komplexare och roddigare än många tror. "Det är väl bara att gräva ner skiten längs vägen ......", "Det är väl bara att sätta igång ..... "etc. brukar vanligt folk resonera.
Sen hör det ju också saken till att konkurrensen inte direkt är mördande. Om vi bortser från områden där kommuner (ofta via dotterbolag/tekniska avd.) är huvudmän för fiberutbyggnad så är konkurrensen väldigt dålig, det finns (i dagsläget) ett fåtal bolag med egen kompetens och kapacitet att driva denna typ av stora projekt och såna förhållanden ÄR sällan en katalysator för god kundservice, bra villkor etc. För intressant nog handlar den stora majoriteten av "fiber-ärenden" hos ARN så vitt jag vet om avtalstolkningar; administrativa brister etc. och inte fel i tjänsterna.
Inget av detta är som sagt en ursäkt och jag försvarar absolut inget fiber-bolag men förutsättningarna och bakgrunden är intressant i den i mina ögon ofta onyanserade debatten.
Fiber-bolagen skulle slippa 99% av alla klagomål och anmälningar till ARN om man:
1. Om man skärpte och tog kontroll över säljprocessen. Inte sälja tjänster med orealistiska tidsplaner, bristande information om processen och den fysiska installationen etc. Jag tycker att försäljningen många gånger känns ungefär som mobilnasandet i köpcentrum. Ni vet Kevin 21 och Henok 18 som förutom omgivningsinducerad ADHD, dyslexi och sunkiga gaddningar på latin har herpes och gulsot efter sitt säsongande i Ayia Napa. Grabbarna grus liksom, som resterande del av året bor hemma hos mamma medans dom säljer vilket jävla skit som helst på stan eller över telefon.
2. Tydliggjorde sin kommunikation och förbättrade sin kundtjänst
3. Erbjöd bättre och tydligare avtal för att slippa godtyckliga avtalstolkningar
4. La mer krut på vettiga upphandlingar OCH framförallt, satsade mer på avtalsuppföljning för att både slippa utsätta kunderna för grävarklåpare OCH för någon slags kvalitetssäkring av sina nät.
Ganska enkelt egentligen och dessa bjuder jag på
Redigerat:
Så länge allt fungerar är alla lika "bra".
När man får problem, framför allt leveranser så kan det skilja och det är väl här svarta listan kommer in.
Tidigare kunde man märka skillnad på support, men även där jämför man sig nu mera med varandra. Och inte med inriktning på att vara bäst utan att hålla samma nivå som övriga, dvs då kan man spara pengar.
När man får problem, framför allt leveranser så kan det skilja och det är väl här svarta listan kommer in.
Tidigare kunde man märka skillnad på support, men även där jämför man sig nu mera med varandra. Och inte med inriktning på att vara bäst utan att hålla samma nivå som övriga, dvs då kan man spara pengar.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Så är det, levererade tjänster skiljer så gott som aldrig i kvalitet och teknisk support är jämnusel. Men tillgänglighet och kvalitet på kundservice kan fortfarande skilja ljusår mellan olika leverantörer.A AndersS skrev:Så länge allt fungerar är alla lika "bra".
Jag hade ett ärende med Telia som gick till ARN där jag fick rätt. Gällde dock inte en bredbandsanslutning utan en nyinköpt Ipad som efter 5-10 timmars användande visade sig vara trasig, jag begärde en ny men de ville ersätta med en begagnad men funktionstestad. Möttes av total ignorans från Telia centralt, de hänvisade till Telias butik som jag råkade lämna in den till då jag inte orkade skicka in den men den är köpt via Telias hemsida. Efter några månaders diskussioner där även konsumentvägledaren varit med skickades ärendet in till ARN där jag fick rätt, tog där efter kontakt med Telia centralt men fick inget gehör och kontaktade då butiken som tillslut hjälpte mig men jag har fortfarande inte hört ett ljud från Telia centralt vilket gör mig lite fundersam kring hur de arbetar.
Jag arbetar själv i ett stort bolag i en annan bransch en Telia som produktchef för anslutningar, självklart är det så att varje anslutning inte kan och kommer att bära sig men med stora antal anslutningar så kommer det jämna ut sig även om en del enskilda affärer kommer vara förlustaffärer medans andra är vinster. Det är inget konstigt med det anser jag och skulle man jaga vinst i varje enskild affär så är man fel ute, dessutom så har man förutom anslutningen därefter även en trafikavgift för att använda fibernätet som man betalar.
Tycker också att det är beklagligt att Telia inte följer ARN, som stort företag har man ett ansvar att lyssna och respektera de organisationer som finns för att skydda konsumenter, man kanske inte alltid behöver hålla med men att gå kunder till mötes är oftast små kostnader tillskillnad från den badwill man får via media och liknande om man inte skulle följa det.
Jag arbetar själv i ett stort bolag i en annan bransch en Telia som produktchef för anslutningar, självklart är det så att varje anslutning inte kan och kommer att bära sig men med stora antal anslutningar så kommer det jämna ut sig även om en del enskilda affärer kommer vara förlustaffärer medans andra är vinster. Det är inget konstigt med det anser jag och skulle man jaga vinst i varje enskild affär så är man fel ute, dessutom så har man förutom anslutningen därefter även en trafikavgift för att använda fibernätet som man betalar.
Tycker också att det är beklagligt att Telia inte följer ARN, som stort företag har man ett ansvar att lyssna och respektera de organisationer som finns för att skydda konsumenter, man kanske inte alltid behöver hålla med men att gå kunder till mötes är oftast små kostnader tillskillnad från den badwill man får via media och liknande om man inte skulle följa det.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
OK, jag väntar och ser.U Uffe-Nacka skrev:
Men problem kan ju uppstå av flera orsaker.
T.ex. går vår internetkoppling genom Halmstad Stadsnät, alltså en fiberinstallation för Internet och TV, som Bredband 2 inte är herre över.
Så var problem uppstår är nog inte så lätt att veta...
Precis! Ingen rocket science.B Bästerortarn skrev:
Att saker skiter sig ibland kan nog de flesta acceptera. Det är sedan vattendelaren kommer: de som snabbt och enkelt utan tjafs bara fixar så det fungerar, utan extra kostnad för kunden, och så då de andra...
Om man råkar ut för det första fallet så är det ju nästan att man uppskattar just det märket/företaget som bättre än de andra, och därmed gärna använder dem igen. I det andra fallet så blir det som här, där Felia får all skit och lite till och ingen frivilligt använder dem om det går att undvika.
Det tar många år att bygga upp ett gott anseende, men bara sekunder att fullkomligt rasera det. Tyvärr brukar det inte finnas en kvantifierad post i räkenskaperna som heter goodwill resp badwill, därför kommer idioter och rena skitstövlar undan med sina dumheter.
Klicka här för att svara