1 672 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Modda en Telia Arris box - Ladda hem appar?
Min far har två st Telia arrisboxar, men numera bara ett abonnemang. Enligt Telia är det.möjligt se på två apparater samtidigt på olika program, men inte på deras arrisboxar. Tv-apparat nr 2 måste använda Telias app för att fungera. Vilket innebär att man måste köpa en enhet som kan ladd ner appar, eller som går att casta till.
Kan man modifiera en Telia Arris box så att man kan titta på Telia tv med hjälp av appen? ..för att på så sätt kunna titta på två apparater samtidigt. Så slipper man köpa en Google Chromecast/apple tv. (Pappas tv-apparater är för gamla för att kunna ladda ner appar på.)
Telia säljer också en box, som de kallar Hub, men även den 800kr.
Lite synd att Arrisboxen är "dum".
Kan man modifiera en Telia Arris box så att man kan titta på Telia tv med hjälp av appen? ..för att på så sätt kunna titta på två apparater samtidigt. Så slipper man köpa en Google Chromecast/apple tv. (Pappas tv-apparater är för gamla för att kunna ladda ner appar på.)
Jag funderade på om det kan vara så att de menar att boxarna är tänkta att användas från början via multicast. Det betyder att boxen då prenumererar på en ström med respektive kanal. Så var det tidigare, men i takt med att linjär tv fasas ut så försvinner vitsen med multicast. De nya boxarna och apparna använder unicast, där du streamar en unik egen ström. Detta fungerar även på arrisboxen, och det kan du enkelt prova genom att flytta kabeln från tvporten till en vanlig internetport. Då får du i stället upp en inloggningsmeny. Detta har jag provat själv då vår brf har avtal med multicast, men det funkar fint via internet, men något sämre bildkvalitet. Helt dum är den alltså inte. Det blir precis som med en app. En vild gissning är att om du använder en box på det gamla sättet och en på det nya sättet så borde det funka med 2 samtidigt. Åtminstone värt ett försök.Dracula skrev:
Min far har två st Telia arrisboxar, men numera bara ett abonnemang. Enligt Telia är det.möjligt se på två apparater samtidigt på olika program, men inte på deras arrisboxar. Tv-apparat nr 2 måste använda Telias app för att fungera. Vilket innebär att man måste köpa en enhet som kan ladd ner appar, eller som går att casta till.
Klicka här för att svara