1 767 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Telia företag?
Finns det någon här som har lite koll på Telias företags abbonemang?
Är nämligen så att jag har ett abb via arbetsgivare. Vi får använda det privat. Men surf är begränsat.
Förut var det 1GB. Sedan blev det 2GB. Nu är det 3GB.
Men jag ser inga sådana abb hos Telia företag hemsidan.
Är gamla abb. Men grejen är att nu helt plötsligt stängs surfen helt av när man nått kvoten. Förut var det att nätet var supersegt efter nådd kvot. Men gick använda nätet till enklare saker.
Visst det enklaste vore kanske fråga chefen eller Telia.
Chef vet ej och Telia vill ju inte svara då jag inte är den som står för abbet.
Kanske lite longshot posta på ett forum sån här fråga. Men då de finns många småföretagare här i detta forum kanske ni haft eller har likadant abb?
En annan intressant grej skulle vara veta priset. Tror knappast gamla relik abbonemang är billigare än nya som ju väl har obegränsat surf.
Är nämligen så att jag har ett abb via arbetsgivare. Vi får använda det privat. Men surf är begränsat.
Förut var det 1GB. Sedan blev det 2GB. Nu är det 3GB.
Men jag ser inga sådana abb hos Telia företag hemsidan.
Är gamla abb. Men grejen är att nu helt plötsligt stängs surfen helt av när man nått kvoten. Förut var det att nätet var supersegt efter nådd kvot. Men gick använda nätet till enklare saker.
Visst det enklaste vore kanske fråga chefen eller Telia.
Chef vet ej och Telia vill ju inte svara då jag inte är den som står för abbet.
Kanske lite longshot posta på ett forum sån här fråga. Men då de finns många småföretagare här i detta forum kanske ni haft eller har likadant abb?
En annan intressant grej skulle vara veta priset. Tror knappast gamla relik abbonemang är billigare än nya som ju väl har obegränsat surf.
Redigerat:
Tyvärr vill Telia bara prata avtalsfrågor med firmatecknare.
Antagligen har man förhandlat om abonnemangen vid förnyelse, därför har du fått fler gb. Kanske rök den hastghetsbegränsade extrasurfen då. Det vet bara den som skrev under avtalet.
Men det går ju förståss att försöka felanmäla och hålla tummarna att det är ett misstag.
Antagligen har man förhandlat om abonnemangen vid förnyelse, därför har du fått fler gb. Kanske rök den hastghetsbegränsade extrasurfen då. Det vet bara den som skrev under avtalet.
Men det går ju förståss att försöka felanmäla och hålla tummarna att det är ett misstag.
Tack för svaret!Unikt namn skrev:
Tyvärr vill Telia bara prata avtalsfrågor med firmatecknare.
Antagligen har man förhandlat om abonnemangen vid förnyelse, därför har du fått fler gb. Kanske rök den hastghetsbegränsade extrasurfen då. Det vet bara den som skrev under avtalet.
Men det går ju förståss att försöka felanmäla och hålla tummarna att det är ett misstag.
Jag undrar bara vad det skett för förnyelse. Gör Telia så att dem skickar info "gör du inget val nu kommer det bli si o så..."?
Det kom ju först 2GB. Sedan tog det kanske ett halvår så kom gränsen till 3GB.
Vad jag ser då finns det inte ens sådana avtal eller görs det speciella avtal individuellt.
Telia skulle ha fri surf på sociala medier. Men gäller kanske inte företag?
Nu senast fick jag sådant här sms som vanligt:
Hej! Din surfmängd på 46xxxxxxxxx är snart slut och då fungerar internet och appar väldigt långsamt, eller inte alls, resten av månaden. Köp mer surf för att fortsätta vara uppkopplad med ordinarie hastighet. Se de alternativ som finns på www.telia.se/kopextrasurf. Hälsningar Telia
------
Tyvärr verkar inte alls gälla allt nu.
Förut har bara Youtube och sådant inte fungerat.
Jag tror även att våra abb är lite halvt glömda bort. Vi fick inte några nya telefoner utan vissa har satt simkortet i egen lur (inklusive jag).
Jaja man kanske inte heller ska fråga för mycket och vara glad för gratissamtalen/sms och för dessa 3GB.
Tycker bara det märkligt när det inte finns sådant på telia.se/foretag
https://www.telia.se/foretag/losningar/produkter-tjanster/mobilabonnemang
Som man ser där är 10GB det minsta.
Bästa svaret
Hur det hanteras beror på storleken på företaget.
Vi brukar skriva ett ramavtal som löper på 3år och innehåller ett par olika speciferade "underabonnemang" för olika syften för att få bättre pris än listpriset på webben.
För att hitta på några fiktiva siffror kanske vi har 100st med 5gb surf och fria samtal för mobiler, där man en gång kan beställa extra surf för 200kr.
10st med fri surf men inga samtal för paddor.
När avtalsperioden löpt ut så förhandlar man om detaljerna i avtalet, framförallt kronor per månad och antalet gb, men avtalen är ju i övrigt matiga och många detaljer står med.
Sedan skriver man under ett nytt ramavtal och så tickar det på. Eller så byter man operatör, men detta är ju bökigt och det vill man gärna undvika.
Under avtalsperioden kan man fritt beställa de olika speciferade abonnemangen.
Baserat på det du skrivit så har du ju fått fler GB under åren som gått, så någon ändring av abonnemangsformen har ju skett. Troligen har vad som händer när surfen är slut även ändrats när avtalen förhandlats om.
Men de exakta detaljerna vet bara den som förhandlat med Telia från ditt företag, och firmatecknaren(vanligen VD eller styrelse) som skrivit under avtalet.
Tyvärr använder inte mitt företag Telia som operatör just nu, så jag är inte insatt i hur deras avtal ser ut.
Vi brukar skriva ett ramavtal som löper på 3år och innehåller ett par olika speciferade "underabonnemang" för olika syften för att få bättre pris än listpriset på webben.
För att hitta på några fiktiva siffror kanske vi har 100st med 5gb surf och fria samtal för mobiler, där man en gång kan beställa extra surf för 200kr.
10st med fri surf men inga samtal för paddor.
När avtalsperioden löpt ut så förhandlar man om detaljerna i avtalet, framförallt kronor per månad och antalet gb, men avtalen är ju i övrigt matiga och många detaljer står med.
Sedan skriver man under ett nytt ramavtal och så tickar det på. Eller så byter man operatör, men detta är ju bökigt och det vill man gärna undvika.
Under avtalsperioden kan man fritt beställa de olika speciferade abonnemangen.
Baserat på det du skrivit så har du ju fått fler GB under åren som gått, så någon ändring av abonnemangsformen har ju skett. Troligen har vad som händer när surfen är slut även ändrats när avtalen förhandlats om.
Men de exakta detaljerna vet bara den som förhandlat med Telia från ditt företag, och firmatecknaren(vanligen VD eller styrelse) som skrivit under avtalet.
Tyvärr använder inte mitt företag Telia som operatör just nu, så jag är inte insatt i hur deras avtal ser ut.
Tack för svaret!Unikt namn skrev:
Hur det hanteras beror på storleken på företaget.
Vi brukar skriva ett ramavtal som löper på 3år och innehåller ett par olika speciferade "underabonnemang" för olika syften för att få bättre pris än listpriset på webben.
För att hitta på några fiktiva siffror kanske vi har 100st med 5gb surf och fria samtal för mobiler, där man en gång kan beställa extra surf för 200kr.
10st med fri surf men inga samtal för paddor.
När avtalsperioden löpt ut så förhandlar man om detaljerna i avtalet, framförallt kronor per månad och antalet gb, men avtalen är ju i övrigt matiga och många detaljer står med.
Sedan skriver man under ett nytt ramavtal och så tickar det på. Eller så byter man operatör, men detta är ju bökigt och det vill man gärna undvika.
Under avtalsperioden kan man fritt beställa de olika speciferade abonnemangen.
Baserat på det du skrivit så har du ju fått fler GB under åren som gått, så någon ändring av abonnemangsformen har ju skett. Troligen har vad som händer när surfen är slut även ändrats när avtalen förhandlats om.
Men de exakta detaljerna vet bara den som förhandlat med Telia från ditt företag, och firmatecknaren(vanligen VD eller styrelse) som skrivit under avtalet.
Tyvärr använder inte mitt företag Telia som operatör just nu, så jag är inte insatt i hur deras avtal ser ut.
Då finns det alltså avtal som inte står på sidan.
Jodå det har ändrats lite då och då. I början kostade sms, sedan blev det 50st/mån. Sedan obegränsat eller åtminstone mer än 50.
En hävdade att han har fria samtal till Finland. Medans för mig tickar det på. Man ser ju vad som gått med *120#
Står dock på mitt avtal med arbetsgivare att inga utlandssamtal får göras och det jag gjorde handlade om jobb. Ingen har dock ifrågasatt det andra jag märkt ingår ej är MMS. Men som sagt handlat bara om ett par kronor...nu när man vet problemet så har jag tagit bort "konvertera långa sms till mms". Ytterst sällan skickar man sms heller idag.
Mest ringa och surfa.
Jag har ett finskt simkort som är mitt eget och som till en viss del går använda till mer förmånligt surf än någon svensk operatör
Jaja man får vara nöjd med det som gratis. Blev bara lite paff när det nu inte plötsligt fungerade.
Redigerat:
Många kunder sitter med en massa gamla avtal som skulle vara förmånligare om de las om.kisumisu skrev:
Tack för svaret!
Då finns det alltså avtal som inte står på sidan.
Jodå det har ändrats lite då och då. I början kostade sms, sedan blev det 50st/mån. Sedan obegränsat eller åtminstone mer än 50.
En hävdade att han har fria samtal till Finland. Medans för mig tickar det på. Man ser ju vad som gått med *120#
Står dock på mitt avtal med arbetsgivare att inga utlandssamtal får göras och det jag gjorde handlade om jobb. Ingen har dock ifrågasatt det andra jag märkt ingår ej är MMS. Men som sagt handlat bara om ett par kronor...nu när man vet problemet så har jag tagit bort "konvertera långa sms till mms". Ytterst sällan skickar man sms heller idag.
Mest ringa och surfa.
Jag har ett finskt simkort som är mitt eget och som till en viss del går använda till mer förmånligt surf än någon svensk operatörMen i stugan finns inte täckning till Finland och dem roamar i Tele2 nät som då inte fungerar där
Jaja man får vara nöjd med det som gratis. Blev bara lite paff när det nu inte plötsligt fungerade.
Men det är oftast inget som operatören gör automatiskt om det inte gynnar dom själva.
Finska mobilabonnemang har alltid varit förmånliga.
Klicka här för att svara