Eftersom jag sitter i styrelsen för vår fiberförening och har hand om alla ärenden som kommer in via Ledningskollen och dessutom är tekniskt ansvarig at large kan jag ju passa på att berätta om våra vanligaste feltyper på nätnivå.

1. Elavbrott som varar längre än vår batteribackup klarar (1 h)
2. Elnätsbolaget gräver av en fiberkabel trots utsättning :banghead:
3. Elnätsbolaget gräver av en fiberkabel trots utsättning :banghead: :banghead:
4. Elnätsbolaget gräver av en fiberkabel trots utsättning :banghead: :banghead: :banghead:
5. Elnätsbolaget gräver av en fiberkabel trots utsättning :banghead: :banghead: :banghead: :banghead:
6. Kabel ligger för grunt i åkermark och plöjs av. (Slarvig schaktentreprenör)

...men i detta sammanhang får man ju också beakta hur ofta detta drabbar en enskild konsument. Jag gissar att upptiden i snitt är rätt bra mätt längst ut i nätet.

mycke_nu skrev:
Ja, slarvigt byggda nät förekommer absolut.

De stora drakarna, Skanova, IP-Only, mfl håller hög standard, men när man kommer ut i fiberföreningarna så kan det vara lite si och så. Inte alltid så att föreningarna tar genvägar, men deras entreprenörer kan vara slarviga emellanåt, det har jag egen erfarenhet av.

Dock är det så att med ett bra serviceavtal så kan man få vilket kabelbrott som helst reparerat inom 24 timmar, men även detta är givetvis upp till nätoperatören. Hög servicenivå kostar en hel del pengar.
Hur fungerar det med accessen i er förening, köper ni en dedikerad port av en leverantör och sedan byggt erat nät mot deras gw?

IngMatt
Trodde att man fick upp en sida med bara Mediaomvandlaren för att beställa, nej man måste ha internet för att få internet.
På Canarias fick vi upp en wifisida för att beställa och betala.

Kablarna tejpades ihop ute under taket.

Redigerat:
MathiasS skrev:
...men i detta sammanhang får man ju också beakta hur ofta detta drabbar en enskild konsument. Jag gissar att upptiden i snitt är rätt bra mätt längst ut i nätet.
Vi har ytterst bra uptime, jag har själv aldrig drabbas av något annat än elavbrotten, och dom kvittar eftersom min egen UPS också lägger av efter en timme. Det kan tilläggas att min fiber är den längsta i hela föreningen, 11 km.

Andy78 skrev:
Hur fungerar det med accessen i er förening, köper ni en dedikerad port av en leverantör och sedan byggt erat nät mot deras gw?
Vi har en sexårig deal med Telia där dom står för nästan all den aktiva utrustning, dvs switchar, mediaomvandlare, routers, etc. mot att dom har ensamrätt i nätet. När avtalet löper ut nästa blir antagligen Telias Öppen Fiber istället, och även i det fallet står dom för den aktiva utrustningen.

Föreningens nät är alltså helt passivt. Vi skulle förstås kunna kasta ut deras burkar nästa år och skaffa egna switchar och all annan aktiv utrustning, men det skulle nog bli alldeles för komplicerat och dyrt i en liten förening som vår.

mycke_nu skrev:
Vi har en sexårig deal med Telia där dom står för nästan all den aktiva utrustning, dvs switchar, mediaomvandlare, routers, etc. mot att dom har ensamrätt i nätet. När avtalet löper ut nästa blir antagligen Telias Öppen Fiber istället, och även i det fallet står dom för den aktiva utrustningen.

Föreningens nät är alltså helt passivt. Vi skulle förstås kunna kasta ut deras burkar nästa år och skaffa egna switchar och all annan aktiv utrustning, men det skulle nog bli alldeles för komplicerat och dyrt i en liten förening som vår.
Även om man har kunskapen så är det inte lönt att administrera och köpa in utrustning.

IngMatt
Till Telia öppen fiber finns 8 att välja på och jag har tillsvidare fastnat för:
T3 som verkar billigast och har inte en massa klagomål, men ligger i Norrland liksom AllTele det varit tveksam support med.

Bredband2 har en massa klagomål.
AllTele har 12 månaders bindningstid och är inte så billiga längre.
Telia är klart dyrast.
Tyfon har 12 månader men är ändå inte så billiga.
Universal Telecom i Portugal har en dålig sida.
Bahnhof var mitt andra val men har många klagomål.
Netatonce har inte riktigt det jag vill ha.

Stabilitet är så viktigt för dig att du har både adsl och mobilt bredband kvar när du försiktigt börjar testa om fibern fungerar bra, och ändå har du valt bort de två mest etablerade operatörerna i listan, telia och banhof?

Vi har Universal och deras kundtjänst är jättebra. När min sambo ringde första gången så kom hon och sa att hon var helt chockad över hur trevliga och hjälpsamma de var (hon har tidigare erfarenhet av Telias och Comviqs kundtjänster). Men troligen byter jag till Bahnhof eller AllTele (ur integritetssynpunkt) när våra tre gratisår går ut.

Nu är ju vi bara intresserade av internet, vi struntar i hemsida, mailboxar och sånt eftersom vi har egen domän som ligger hos Google (gmail, google docs, google kalender, google drive, google pages etc har vi alltså under egen domän).

IngMatt
MathiasS skrev:
Stabilitet är så viktigt för dig att du har både adsl och mobilt bredband kvar när du försiktigt börjar testa om fibern fungerar bra, och ändå har du valt bort de två mest etablerade operatörerna i listan, telia och banhof?
Vi provar en billig först och kan byta till Telia när vi vill, då vi har haft Telia och sedan en billigare stabil i många år. Bahnhof har väldigt mkt klagomål på sin support. Eller så är det spammande hatare som ljuger.

IngMatt
Nerre skrev:
Vi har Universal och deras kundtjänst är jättebra. När min sambo ringde första gången så kom hon och sa att hon var helt chockad över hur trevliga och hjälpsamma de var (hon har tidigare erfarenhet av Telias och Comviqs kundtjänster). Men troligen byter jag till Bahnhof eller AllTele (ur integritetssynpunkt) när våra tre gratisår går ut.

Nu är ju vi bara intresserade av internet, vi struntar i hemsida, mailboxar och sånt eftersom vi har egen domän som ligger hos Google (gmail, google docs, google kalender, google drive, google pages etc har vi alltså under egen domän).
Hos UT ser jag dåligt vad jag får för pengarna. Hos AllTele måste man binda sig 12 månader. Vet inte om någon ISP läcker, möjligen det som kallades Felia, det är emot Europadomstolen att spara uppgifter numera.

Oavsett vilken operatör man väljer så blir det säkerligen en 10 gånger bättre upplevelse att använda fiber än ADSL.

IngMatt
Undrar det då jag surfar normalt och är ganska nöjd nu

IngMatt skrev:
Bahnhof var mitt andra val men har många klagomål.
Nu är de ju också bland de största och äldsta, så absolut sett så kan de ha många klagomål innan de kommer upp i samma klass som mycket mindre och yngre aktörer. "T3" har jag aldrig hört talas om, är de nya och små så är det kanske inte så konstigt att det inte finns några klagomål. "Den som aldrig har gjort fel har aldrig gjort något."

Jag är mycket nöjd med Bahnhof sedan sju år tillbaka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.