Varken eller. Dom hänger under den gula markeringen, vilket är den övre gränsen för sladdar som inte tillhör elnätet.

IngMatt
MathiasS skrev:
Varken eller. Dom hänger under den gula markeringen, vilket är den övre gränsen för sladdar som inte tillhör elnätet.
Jaså jag jämförde med telekabeln som hänger högst upp i samma stolpe som verkar tillhöra Telia, elkablarna har egna stolpar på andra sidan vägen vad jag kan se. Får kolla när jag går ut.

Redigerat:
Ok, jag utgick från att man delade på stolparna.

Varför funderat du på hur högt fiber hänger i stolparna, fungerar inte anslutningen bra?

IngMatt
MathiasS skrev:
Ok, jag utgick från att man delade på stolparna.

Varför funderat du på hur högt fiber hänger i stolparna, fungerar inte anslutningen bra?
Är inte ansluten än och varför hänger de andra högre om det inte finns behov. En del här kan man ta med en gren-sax.

Nu har jag inte sett hur det ser ut just här men normalt hänger man med visst avstånd i höjdled så att kablarna inte kan snurra ihop sig vid blåst. Reglerna för detta har jag ingen koll på men gammal vanlig teletråd hängde man med ca 20-30 cm i höjdled.
Sedan höjd över mark är olika över park, skog, vägar och tomtmark. Och över vanlig tomt överdriver man inte utan där kan den hamna ganska lågt om stolparna råkar vara låga. Men inget man som kund behöver bry sig om. Är man rädd för sabotage gräver man ner och betalar kabelägaren att gräva ner eller höja stolparna.

IngMatt
snuttjulle skrev:
Nu har jag inte sett hur det ser ut just här men normalt hänger man med visst avstånd i höjdled så att kablarna inte kan snurra ihop sig vid blåst. Reglerna för detta har jag ingen koll på men gammal vanlig teletråd hängde man med ca 20-30 cm i höjdled.
Sedan höjd över mark är olika över park, skog, vägar och tomtmark. Och över vanlig tomt överdriver man inte utan där kan den hamna ganska lågt om stolparna råkar vara låga. Men inget man som kund behöver bry sig om. Är man rädd för sabotage gräver man ner och betalar kabelägaren att gräva ner eller höja stolparna.
Stolpar på vägen

...men inte hänger kanalisationen så lågt över vägarna?

Då vart man själv "inkopplad". Fiber dragen in i kåken och enligt installatören kom kabeln från biblioteket mitt emot kyrkan (vid polis stationen) i Huddinge centrum.

Valde Telia och det fungerar galant, ligger på ca 120 ned och ca 150 ned. Valde 100/100..

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
IngMatt
MathiasS skrev:
...men inte hänger kanalisationen så lågt över vägarna?
Halvvägs till tele och el som nästan är på topp där det verkar saknas ändskydd fö.

IngMatt
Minglarn skrev:
Då vart man själv "inkopplad". Fiber dragen in i kåken och enligt installatören kom kabeln från biblioteket mitt emot kyrkan (vid polis stationen) i Huddinge centrum.

Valde Telia och det fungerar galant, ligger på ca 120 ned och ca 150 ned. Valde 100/100..
Telia har en kopplingsstation i närheten vid polisen

IngMatt skrev:
[länk]

Tänkte testa 10-1 först som med ADSL då fiber lär vara stabilare, för att jämföra, sedan får man tagga upp.
Erbjuder de ens en så urslig tjänst som 10/1? Börja du iaf med 10/10 Mbps (som brukar vara lägsta). Du kommer att märka av att nätet blir mycket "snärtigare" även med samma bandbredd eftersom latensen minskar avsevärt, och en vanlig websida av idag kan behöva ett hundratal roundtrips innan allt är laddat. (Sedan så kommer man ju inte undan dålig browser/server, men det förra har man ju iaf en viss kontroll över).

IngMatt
lars_stefan_axelsson skrev:
Erbjuder de ens en så urslig tjänst som 10/1? Börja du iaf med 10/10 Mbps (som brukar vara lägsta). Du kommer att märka av att nätet blir mycket "snärtigare" även med samma bandbredd eftersom latensen minskar avsevärt, och en vanlig websida av idag kan behöva ett hundratal roundtrips innan allt är laddat. (Sedan så kommer man ju inte undan dålig browser/server, men det förra har man ju iaf en viss kontroll över).
Som jag skrev vill jag börja med 10-1 för att jämföra hur stabilt det är, varpå det är enkelt och snabbt att byta upp sig. För just nu kroknar ADSL snabbt med ett ruttet ISP Inteno modem och ett nytt som inte vill än.

Det verkar minst sagt överflödigt att testa stabiliteten på fiber. Det är tämligen väl utrett att det fungerar vid det här laget. :)

Beställ 100/100 på en gång. Distansavtalslagen gäller ju så du kan alltid ångra ditt köp inom två veckor.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
IngMatt
mycke_nu skrev:
Det verkar minst sagt överflödigt att testa stabiliteten på fiber. Det är tämligen väl utrett att det fungerar vid det här laget. :)

Beställ 100/100 på en gång. Distansavtalslagen gäller ju så du kan alltid ångra ditt köp inom två veckor.
Jag vill jämföra ADSL med fiber så lika dom möjligt och det är enkelt att byta upp sig utan att det kostar annat än mer per månad, byta ner sig är inte lika populärt.

Sedan kanske det blir 100/10, det får firmans kassör avgöra som behöver mer. Själv klarar jag mig med ADSL när det fungerar och ska vara kvar i reserv tillsvidare.

Sist köpte vi 28 och det kom 8 i ledningarna så vi fick betala mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.