mycke_nu skrev:
Det verkar minst sagt överflödigt att testa stabiliteten på fiber. Det är tämligen väl utrett att det fungerar vid det här laget. :)
Eller för att ta det från andra hållet. Om det *inte* fungerar stabilt och bra, så är det något fel och då skall det reklameras och repareras, dvs man skall i så fall inte ge upp och tro att "fiber är inte bra det heller, jag vet för jag har prövat". För det är det/skall det vara.

Vi har faktiskt haft fler långa avbrott med fibern än vi hade med ADSL, men med ADSL var det strul oftare.

Alltså.

ADSL - korta avbrott på ett par minuter flera gånger i timmen vissa perioder
Fiber - avbrott på ett par dagar nån gång om året

Procentuellt så har fibern högre upptid, men avbrotten upplevs annorlunda. ADSL:en är också relativt enkel att tillfälligt ersätta med mobilt bredband (ungefär samma prestanda), men att försöka ersätta 100 Mbit/s fiber med mobilt bredband är ingen höjdare. Nu med 4G kanske det är lite bättre iofs, jag har inte provat 4G ännu.

IngMatt
ADSL svajar betänkligt i hastighet och vårt modem rasar just nu ideligen, så vi vill jämföra allt annat lika, glada om det ens fungerar utan avbrott. Nu kör jag mobilt tills något modem fungerar.

Långa avbrott var?

De avbrotten vi har haft har varit lite olika.

Nån gång var det närmsta fiberswitch, sen har det varit hela närområdet som varit nere, en annan gång var det hela kommunen. Så på sätt och vis är det inte fibern i sig som varit problemet utan utrustning i fibernätverket som havererat.

Jag ville bara få fram att trots att fiber är mycket stabilare så ska man inte förvänta sig 99,999% upptid utan det ligger väl kring 97%.

Nerre skrev:
De avbrotten vi har haft har varit lite olika.

Jag ville bara få fram att trots att fiber är mycket stabilare så ska man inte förvänta sig 99,999% upptid utan det ligger väl kring 97%.
Å andra sidan är vi några stycken som har bättre siffror. Jag kommer inte ihåg när min fiber låg nere senast, men de avbrott jag kommer ihåg för flera år sedan har varit över på någon timme. MEN, det sagt så är de inte 100% även om de gärna skriver det. (Se exv. operatörernas driftstörningssidor, exv. https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo)

Det beror ju mycket på när (och var) felet uppstår, om det uppstår vid 23-tiden en fredagkväll så kanske de får ut en jour-reparatör att felsöka, men måste det t.ex. grävas upp nåt eller levereras utbytesutrustning så är det ju inte direkt fixat på ett par timmar.

Jag har nåt svagt minne av att ett av avbrotten berodde på att en bil kört in i ett kopplingsskåp. Sånt tar en stund att fixa.

Att jämföra reparationstider mellan ADSL och fiber är fullständigt meningslöst, det har ingenting med tekniken att göra.

Det som avgör är istället hur snabbt man kan få tekniker och reservdelar på plats vilket i sin tur beror på vilka avtal som finns med entreprenören som sköter reparationerna.

IngMatt
Fiber indraget nu och ska beställa uppkoppling som ska bli 1/10 och sedan 10/100 eller 100/100. Behöver man egentligen snabb upp-tid, till vad?

Bara om man brukar skicka upp mycket data. Backup i Molnet, egen webserver, epost med stora bilagor, etc.

Om du inte vet om du behöver det, behöver du inte det. Beställ 100/10 och somna om när det gäller din internetuppkoppling. Den kommer i alla praktiska avseenden fungera störningsfritt för dig. Jag har inte märkt av något avbrott sedan november förra året, varken lokalt i fibernätet eller hos Banhof. Vid varje tillfälle jag mätt har faktiskt hastighet överträffat beställd hastighet, utom när jag körde 500Mbit, då orkade inte min gamla router med riktigt.

MathiasS skrev:
Om du inte vet om du behöver det, behöver du inte det.
Njae, så var det definitivt, men jag undrar om det inte har/är precis på väg att ändras. Allt fler använder ju dropbox, bilduppladdningstjänster, email på nätet osv. osv. och då är uppladdningshastigheten helt plötsligt relevant. (Om man fildelar med exv. Bittorrent, lagligt då förstås... så är den också relevant.)

Så jag tycker man skall ha det i bakhuvudet.

mycke_nu skrev:
Att jämföra reparationstider mellan ADSL och fiber är fullständigt meningslöst, det har ingenting med tekniken att göra.
Nej, det gör jag inte heller, självklart kan det bli liknande avbrott på ADSL. Men av nån anledning så verkar inte teleledningar och telebolagens upplänkar från ADSL-stationerna råka ut för lika mycket fel. Antagligen beror det på att fibernäten oftast byggs billigare än telenäten. Man gräver grundare, placerar skåpen på "sämre" platser etc.

Ja, slarvigt byggda nät förekommer absolut.

De stora drakarna, Skanova, IP-Only, mfl håller hög standard, men när man kommer ut i fiberföreningarna så kan det vara lite si och så. Inte alltid så att föreningarna tar genvägar, men deras entreprenörer kan vara slarviga emellanåt, det har jag egen erfarenhet av.

Dock är det så att med ett bra serviceavtal så kan man få vilket kabelbrott som helst reparerat inom 24 timmar, men även detta är givetvis upp till nätoperatören. Hög servicenivå kostar en hel del pengar.

Nerre skrev:
Nej, det gör jag inte heller, självklart kan det bli liknande avbrott på ADSL. Men av nån anledning så verkar inte teleledningar och telebolagens upplänkar från ADSL-stationerna råka ut för lika mycket fel. Antagligen beror det på att fibernäten oftast byggs billigare än telenäten. Man gräver grundare, placerar skåpen på "sämre" platser etc.
Min erfarenhet av avbrott både privat och i jobbet (när jag höll på med det) var precis tvärtom. ADSL råkar ut för en hel massa skit som aldrig drabbar fiber; fukt i ledningar/kopplingsskåp, åska (mycket åska blir det), träd över ledningar, korrosion i överkopplingar, störningar av olika slag. etc. etc.

Dessutom så drabbas de av samma nätfel (routingtabeller som som får fnatt, routrar som hänger sig, osv. osv.) som andra IP-nät. Att de skulle vara "immuna" mot det vet jag inte. Särskilt upplänken från stationen kostar lika mycket och förläggs/förlades på samma sätt vare sig det var från en DSLAM i en telestation, eller en router i en telestation...

(Sedan så kan naturligtvis en enskilt fiberförening ha blivit utsatt för en genväg som mycket_nu skriver, men det togs en del genvägar med telefonin också på den gamla goda tiden. Själv så gick t ex grannens telefonledning genom min källare innan den drogs om. Och då bor vi inte i parhus, långtifrån...)

IngMatt
Mitt i krångel med ADSL fick vi in gammalt beställt fiber på en timma och funderar på att byta ISP till det, då nuvarande blivit bland de dyrare och jag ex. ska titta på Bredband2 som verkar ligga lägst. Intressant med nya, bara 1 månads uppsägningstid, de gamla har 12 månaders bindningstid.

Har skiftat nu mellan ADSL och mobilt som reserv utan större problem, så Live/pop-mailen bör inte bli problem?

Något annat än nya IP/DNS-nummer?

Inga problem att skifta mellan alla 3?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.