...och jag lyckades få min att visa 16:9. Var så förbannad att jag tänkte att nu måste jag reda ut detta. Bytte från 16:9 inställning till 4:3, ingen skillnad. Bytte tillbaks till 16:9 och vips nu visar den 16:9. Mycket mysko, men det fungerar. Har inte koll på om den automatiskt fixar omformatering när man byter fram och tillbaks, men det visar sig snart.
Märkte att ett av de små horisontella strecken (testbild) överst i mitten försvinner (endast marginellt). Sämre bild (testbild) när jag tittar via telia jämfört med boxer, märks nog inte vid normal tittning (inte mina halvblinda ögon).
Telia ligger däremot 1 s före i sändningen!

Canuto skrev:
Hur skall bildformatet vara inställt i boxen? 16:9 eller 4:3?.
Boxen ska vara inställd på det format som den anslutna TVn har. I ditt fall 16:9.

Om det nu fungerar automatiskt: Vad har det då för funktion att kunna ställa om bilformatet i boxen?.
Om TVn är på 4:3 och filmen på 16:9 så sänder boxen för varje bildruta ut först svart överdel, därefter filmens bildruta och slutligen svart underdel. Om TVn däremot är på 16:9 så kommer samma film (16:9) att sändas ut utan någon svart utfyllnad och därmed med något bättre kvalite eftersom man använder överföringskanalen till "nyttig" video hela tiden. Boxen måste alltså veta vilken TV typ som sitter i andra änden. Skulle den köra enligt det senare alternativet mot en 4:3 TV så skulle bilden bli distorderad. En 4:3 TV lyssnar inte på styrsignalen - den kan ju ingenting om 16:9 - kanske tillverkades den redan innan 16:9 uppfanns.

Hur skall Tvn vara inställd?
!6:9, 4:3 eller Autowide?.
Det här är svårare. Men när jag provade så hade jag min TV inställd på något som hette "16:9 ext". Jag misstänker att "ext" står för extern styrning. Du får helt enkelt prova dig fram.

Har fått nytt svar från Telia där man nu säger att boxen skall kunna växla till rätt bildformat automatiskt.
:-)

Pen

Canuto skrev:
Hur skall bildformatet vara inställt i boxen? 16:9 eller 4:3?
Om det nu fungerar automatiskt: Vad har det då för funktion att kunna ställa om bilformatet i boxen?
Hur skall Tvn vara inställd?
!6:9, 4:3 eller Autowide?
Har fått nytt svar från Telia där man nu säger att boxen skall kunna växla till rätt bildformat automatiskt.
Hmm, det kan man ju tolka på flera sätt. :)

Men jag tror att Pen:s lösning är något att spinna vidare på (dvs boxen ställer inte om bildformatet, utan talar (mha scartkontakten) om för TV:n att skala om formatet). Detta är det normala, och på samma sätt som din inbyggda mottagare gör. Bara hålla tummarna på att din TV klarar detta när signalen kommer på SCART-kontakten.

Ja, nu vet jag inte. Det blir snurrigare för varje gång! Eller så är jag så dum som jag tror ibland!
"Skala om" och visa rätt format är väl två olika saker?
Att skala om betyder väl att TVn gör om en 4:3 bild för att visas i 16:9 formatför att fylla hela bildytan utan svarta kanter = förvrängd bild.
Det är jag inte alls intresserad av.
Vad jag är ute efter är att TVn visar 4:3 när det sändes i 4:3 resp. 16:9 när det sändes i 16:9.
Automatiskt!
Inte att "skala om" formatet, vilket jag uppfattar som en helt annan sak?
Eller?

Hm.

Jag tror vi alla menar samma sak men det är terminologi-förbistring. I mitt experiment fick jag precis det du vill ha - d v s 4:3 när filmen är 4:3 och 16:9 när filmen är 16:9. Och för att uppnå det måste boxen tala om för TV-n hur fomatet är på det som skickas som video-signal. Och självklart måste TV-n lyssna på format-styrningen - annars är det ingen mening med det hela.

Om du uppger modell på din TV så kan jag eventuellt kolla om TV'n lyssnar på pinne 8 i SCART'en (beror på om jag har schema för din modell).

Pen

Samsung LE 40 M8 1080P Full HD.
Jag tror att den lyssnar?
Kan du kolla så är det jättebra!

Tyvärr fick jag inte tag på den. Däremot kollade jag en Samsung PS42... (plasma-TV) och den lyssnar på formatpinnen på båda SCART-kontakterna.

Samsung LE40S6 borde vara snarlik din. Den har två menyer för format och det går att tolka det mesta i manualen på mer än ett sätt.

Som jag förstått det har du valt bildstorlek Auto Wide. Men vad har du valt det som kallas skärmläge till (engelska "screen mode")? Enligt manualen är det den menyn som bestämmer hur en 4:3 bild ska visas om man har valt auto wide i den förra menyn.

Egentligen borde du ha valt rätt här kan man tycka eftersom det fungerar som det ska för den inbyggda mottagaren. Men prova dig fram i menyn för säkerhets skull.

Pen

Nu har jag även testat Samsung LE40S6 mot Telia boxen. Den fungerar precis så dåligt som du beskriver det med default-inställningar. D v s formatet blir rätt med inbyggd mottagare men fel med SCART. För att det ska bli rätt måste man först välja SCART-ingången och därefter gå in i menyn "screen mode" och ändra till 4:3.

Hoppas det är likadant för din modell (sannolikt).

Jag förstår inte vad man tänkt på när man gett möjligheten att välja distorderade format - än mindre att man valt detta som default. Vem vill sitta och titta på en felaktig bild?

Pen

Tack "Pen".
Nu fungerar det! Men jiiiissesss vad Telia kan krångla till det!
Som du säger, vem vill titta på de hemska förvrängda bilder som Auto wide ger. Den inställningen borde ge rätt format; den heter ju AUTO wide!
Å andra sidan har jag sett många som sitter och tittar så, bara bilden är bred!
Något jag inte alls förstår.
Kanske för att om man nu har köpt en 16:9 TV så skall den banne mig också visa bilden i bredformat och somliga accepterar att titta på en helt felaktig bild...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.