Canuto,

det finns två lösningar på problemet, antingen att boxen skalar om, vilket denna box tydligen inte klarar av (_tror_ inte att *någon* enklare box klarar av detta, så det är helt normalt!). Däremot är det nog vanligare med inbyggda mottagare i TV apparaterna.

Sedan kan boxarna lägga ut 'format information' på tvlinje 23 eller 24 (minns inte), som TV:n sedan avkodar och automatiskt ställer in sig emot. Här krävs det m.a.o. att både tv:n och boxen klarar detta.

Om jag inte minns fel, så är den där boxen utvecklad av ett företag i lund eller i krokarna, kan inte komma på vad dom hette innan Motorola köpte dom... Kanske kan du maila dom, och fråga vad boxen klarar.

Jag har inte telias digitaltv, men jag har kört widescreen i över tio år, så jag har vant mig att manuellt ställa om... :) (finns inget värre än fel format på bilden!)

Canuto skrev:
Efter att ha fått många fantasiförslag på lösning från Telias kundtjänst, har jag i dag, också från Telias kundtjänst, fått bekräftat det jag redan själv hade räknat ut, nämligen att boxen inte automatiskt kan visa 16:9 och 4:3 bildformat.
Varför sade man inte det från början?
Kompetensen verkar inte vara skrämmand hög.
Man vet helt enkelt inte hur boxen fungerar vad jag kan begripa.
Det är i det närmaste patetiskt att Telia tillhandahåller en sådan "stenåldersbox".
Automatisk visning av rätt format är ju basic!
(Lite konstigt är dock att många tydligen accepterar att titta på en förvrängd bild, bara den är "wide"?)
Jag lär nog inte fortsätta med Telias digitaltv om inte en lösning på problemet kommer illa kvickt!
Antingen en box som fungerar eller en uppgradering av befintlig. (Det lär inte vara svårt alls!)
Finns flera motorola iptv boxar av mer advancerat slag, är bara att gå och köpa en om du är missnöjd med den du fick _gratis_.

Jag är inte helt säker på att Telia vet vad boxen kan eller inte kan.

Enligt specen på boxen så används signaleringsstiften för format-styrning i SCART-kontakten. Här är ett utdrag:

----------------------------------------------------------------------------------------------

TV SCART technical description
Note! This is only valid for the TV-SCART connector, not the SCART connector for use with a VCR.

RGB - mode
Pin Description
1 Right audio out
2 Right audio in
3 Left audio out
6 Left audio in
7 Blue out
8 Function select (0V = Stand by, 6V = 16:9, 12V = 4:3)
11 Green out
15 Red out
16 Blanking = 3V
19 CVBS out
20 CVBS in
4, 5, 9, 13, 14, 17, 18, 21 GND

CVBS (composite video) - mode
Pin Description
1 Right audio out
2 Right audio in
3 Left audio out
6 Left audio in
7 Cr
11 Y
15 Cb
16 Blanking = 0V
19 CVBS out
20 CVBS in

SVIDEO - mode
Pin Description
1 Right audio out
2 Right audio in
3 Left audio out
6 Left audio in
7 CVBS out
11 CVBS out
15 C out
16 Blanking = 0V
19 Y out
20 CVBS in

Note! The CVBS (composite video) signals on pin 7 and 11 are not defined in the SCART standard but make it possible to create a cable with both CVBS and SVIDEO if desired.

----------------------------------------------------

Är SCART-kabeln du använder fullständig? En del fuskar och tar inte med alla signaler. Om du har möjlighet så ohm-mät att pinne 8 i båda ändar står i förbindels med varandra.

Angående S-Video kontakten. Prova att gå in i start-menyn genom att dra ur nät-kontakten, sätta in den igen och omedelbart hålla "INFO" intryckt på kontrollen. Då kommer du in i menyn där man kan välja utgångar för Video. Gissar att S-Video är "off" som default.

Pen

Det är ju en rätt så begränsad marknad med IP-boxar, jag tackar och tar emot gratis TV (i sovrummet) i 1 år men sedan är det slut på det roliga för Telia. Priset, avsaknaden av 3:an och 6:an och tillförlitligheten får mig att hålla mig till Boxer (eller någon annan spännande aktör i framtiden...) även om det är surt att se den förbannade räkningen med alla "påslag" (kortavgift, fakturaavgift).

vespaman skrev:
Canuto,

Om jag inte minns fel, så är den där boxen utvecklad av ett företag i lund eller i krokarna, kan inte komma på vad dom hette innan Motorola köpte dom... Kanske kan du maila dom, och fråga vad boxen klarar.
Företaget hette Kreatel innan Motorola köpte dem för något år sedan och ligger i Linköping. Det enda Motorola gjort är att byta ut fjärrkontrollen och loggan på boxen.

Motorola - Connected Home Solutions - IP Video Solutions

... leder numera till Motorola, men där kan man kolla en del specar för boxen. Någon frågade om effekten: <9W enligt spec.

Nuno skrev:
Det är ju en rätt så begränsad marknad med IP-boxar, jag tackar och tar emot gratis TV (i sovrummet) i 1 år men sedan är det slut på det roliga för Telia. Priset, avsaknaden av 3:an och 6:an och tillförlitligheten får mig att hålla mig till Boxer (eller någon annan spännande aktör i framtiden...) även om det är surt att se den förbannade räkningen med alla "påslag" (kortavgift, fakturaavgift).
Jag skulle gissa att innan gratis tiden är över så kommer vi se nya moderna boxar med mpeg4 komprimering, vilket kommer möjlgöra hdtv över *dsl samt flera boxar. Även PVR funktioner är på gång, samt lokala skandinaviska kanaler såsom nrk etc. IP-TV är framtiden, France telecom har lyckats riktigt bra med sin satsning. Jag är övertygad om att Telia kommer vara lika framgångsrika.

Kreatels 1710 (tillika Motorola 1710) har funnits i över 1 år och klarar MPEG4. Gissar att Telia har snålat lite här eller så vill man avvakta tills defacto standard för HDTV/MPEG4 har "satt sig" bättre. Det finns lite för många möjligheter för närvarande.

Pen skrev:
Kreatels 1710 (tillika Motorola 1710) har funnits i över 1 år och klarar MPEG4. Gissar att Telia har snålat lite här eller så vill man avvakta tills defacto standard för HDTV/MPEG4 har "satt sig" bättre. Det finns lite för många möjligheter för närvarande.
Eller så vet Telia att mpeg4 redan är en standard de måste ha för att "passa in", men siktar istället på att satsa på en egen standard som inte passar med något annat men som åtminstone kan förvirra kring vad som gäller för framtiden.

Telia är inte mycket för standards de inte kan kontrollera.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Eller så vet Telia att mpeg4 redan är en standard de måste ha för att "passa in", men siktar istället på att satsa på en egen standard som inte passar med något annat men som åtminstone kan förvirra kring vad som gäller för framtiden.

Telia är inte mycket för standards de inte kan kontrollera.

--- Mats ---

Vad baserar du det på? Telia kör ju en standardbox, med superstandarden mpeg2 (större standard än mpeg4!)
Och dom kan garanterat inte "kontrollera" mpeg gruppen.

Alla leverantörer av IP lösningar av TV, kör mig veterligt mpeg2. Boxer gör detsamma, så varför detta eviga klankandet på Telia?

OK, har inte fått mitt morgonkaffe ännu, men... ;-)

Pen skrev:
Jag skulle dock tro att detta kan ta ett tag. Jag mailade Canal digital, för att höra när dom skulle ge sig på HDTV (h264 by the way, inte mpeg4), och svaret var att dom hoppades att det skulle finnas vid årsslutet, vilket jag tolkar som tidigast efter sommaren nästa år. Men man kan ju alltid hoppas...

Att Telia satsar på mpeg2 idag är för mig helt solklart - vi är relativt sällsynta, vi som vill *betala* för hdtv, och risken med att ADSL inte klarar att få över "Full HD" i h264, samtidigt som folk surfar, är nog rätt hög skulle jag tro. Dessutom är mpeg 2 en etablerad standard, som du skriver, där det finns ett stort och fungerande urval av kretsleverantörer, vilket man knappast kan säga om h264.

Edit: Och just det, Kreatel var det dom hette, och Linköping (det visste jag ju!), inte Lund.. :)

vespaman skrev:
.
.
.
(h264 by the way, inte mpeg4)
.
.
.
mpeg4 finns i ett par varianter. Den variant du nämner ovan, h264, går också under beteckningen mpeg4-10.

--- Mats ---

vespaman skrev:
Vad baserar du det på? Telia kör ju en standardbox, med superstandarden mpeg2 (större standard än mpeg4!)
Och dom kan garanterat inte "kontrollera" mpeg gruppen.

Alla leverantörer av IP lösningar av TV, kör mig veterligt mpeg2. Boxer gör detsamma, så varför detta eviga klankandet på Telia?

OK, har inte fått mitt morgonkaffe ännu, men... ;-)
:)

mpeg2 är en mer spridd standard än mpeg4. På samma sätt som SD är en mer spridd standard än HD, som vanlig telefon är mer spridd än ip-telefon, som ...

Det är alltid så att när utvecklingen går framåt så är den nya standarden mindre spridd än den gamla. VHS lär fortfarande vara med spritt än DVD.

Det är inte samma sak som att jag vill vara knuten till leverantörer som Telia som väntar med att ge mig tillgång till det nya först när standarden blivit så stor att de inte kan hålla emot.

"Alla" leverantörer har den gamla standarden mepg2, tittar vi oss runt i världen ser vi att många dessutom har mpeg4. Telia är duktiga på att vara mycket sena på att anamma nya standarder de inte kan själva kan styra. Att många klankar på Telia betyder inte på något sätt att det är orätt att se problem hos Telia, tvärtom kan man se historiskt att till och med myndigheterna till slut brukar agera mot Telia efter många klagomål och lite frivilliga åtgärder.

--- Mats ---

Nu håller vi oss till formateringsproblemet med den befintliga boxen. Ser gärna en diskussion om utveckling och framtid men lägg den då i en egen tråd så är ni hyggliga

/Mats
Moderator

OK Canuto - tillbaka till din fråga.

Idag regnar det i Stockholm så då har jag bemödat mig att flytta min Telia box till bredbilds-TVn (normalt kör jag den på min gamla 4:3 TV). Resultatet är att formatväxlingen fungerar utmärkt. D.v.s. TV-n anpassar sig automatiskt til formatet på det sätt att bilden INTE distorderas. För säkerhets skull mätte jag också upp pinne 8 i SCART-kontakten från boxen och den uppför sig som utlovat i specen ovan (6V vid 16:9 och 12V vid 4:3). Såvitt jag kan se, så uppför sig boxen fullständigt korrekt m a p formatväxling via SCART.

Jag vet inte om jag använder den medlevererade SCART-sladden eller någon annan, så jag kan inte garantera att kabeln som medföljde har stift 8 genomkopplad, men det vore ju rimligt att man levererar med en sådan.

Slutsatsen är också att Telia har fel i sitt svar till dig (som jag misstänkte).

Om du nu har en riktig kabel så känns det som att nästa steg är att förstå hur man får din TV att lyssna på formatstyrningen i SCART. Vill du vara 100% säker på att problemet är i TV-änden, så skulle jag råda dig att voltmäta pinne 8 i TV-änden av SCART-sladden - om du har tillgång till en voltmeter - och prova att växla mellan olika kanaler. Det skulle ju kunna vara något fel på just din box - men det är inte särskilt troligt.

Pen

Hur skall bildformatet vara inställt i boxen? 16:9 eller 4:3?
Om det nu fungerar automatiskt: Vad har det då för funktion att kunna ställa om bilformatet i boxen?
Hur skall Tvn vara inställd?
!6:9, 4:3 eller Autowide?
Har fått nytt svar från Telia där man nu säger att boxen skall kunna växla till rätt bildformat automatiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.