B Boan skrev:
så mycket ska inte ett ärende av ledningsrätt kosta...
Är det en ek för kan du säkert få göra jobbet som ska in till Lantmäteriet.
10,000kr räcker inte långt när du initierar ärenden hos lantmäteriet.

Har för mig att de tog 20 för att banka ner en gränspinne tex.
 
galento
A AndersS skrev:
Det var ett märkligt brev, det är en bekräftelse utifrån att du eller ny operatör gjort avbeställning.
Har allt beställts via Telenor eller har det varit en kombination av Telia - Telenor där du valt Telenor som tjänsteleverantör men att Telia levererat själva xDSL? Hjälper ju inte din situation men lite nyfiken på brevets utformning.
Det var så vi uppfattade det också , att antingen vi eller nån annan
operatör gjort en avbeställning.Telenor kunde ju angett att skälet var
att telestationen skulle läggas ned i brevet. Telenor köpte väl upp
Bredbandsbolaget som var leverantör tidigare så vi har inte valt Telenor
själva. Vi har heller inte blivit erbjuden nån mobil lösning så vi tittar lite på
Telias 4g Wifi router för tillfället.

Vi är ju medvetna om att det är fiber som gäller nu men tycker kanske man
borde fått veta nedläggningen av stationen lite tidigare. Som tur är har vi bra
mobilmottagning , vi känner personer som har stora problem när kopparnätet
lades ned. Det tidigare fasta telefonnumret går via någon mobil lösning som
fungerar mycket dåligt tack vare dålig mottagning.
 
En gissning, men trolig, är att man gjort det enkelt för sig och när nu Telia säger upp xDSL-anslutning så kör man bara in det i stödsystemen som begärd förändring av operatör. Och en gissning till så är det utifrån att man så få kunder kvar med xDSL.
 
A a128 skrev:
En förkortning för detta som användes förr var ADB dvs. Automatisk Data Behandling
[länk]
T.o.m. den länkens innehåll kändes föråldrad
 
galento
Testade idag att stänga av routern och istället använda mobilen
som internet uppkoppling till den stationära datorn via usb kabel.

Fungerade faktiskt över förväntan .
 
Precis, kan fungera alldeles utmärkt beroende på vad man använder.
 
galento galento skrev:
Testade idag att stänga av routern och istället använda mobilen
som internet uppkoppling till den stationära datorn via usb kabel.

Fungerade faktiskt över förväntan .
Vad har du för operatör?
 
galento
A Andy78 skrev:
Vad har du för operatör?
Vi har Telia på mobilerna.
 
galento galento skrev:
Vi har Telia på mobilerna.
Har du bra täckning med annan operatör?
 
galento
A Andy78 skrev:
Har du bra täckning med annan operatör?
Vet inte faktiskt , både jag och frugan har
bara haft Telia på mobilerna.
 
galento galento skrev:
Vet inte faktiskt , både jag och frugan har
bara haft Telia på mobilerna.
Tänkte mest på att det annars finns mycket lågpris alternativ om det inte handlar om liv & död
 
R
En heads up bara, du har kanske bra fart o så just nu.
Men när de stänger ner telestationen så är det enligt dina siffror runt 40% av dina grannar som också valde bort fiber som ev. kommer försöka köra 4G.

En 40% ökning på en mast kan innebära att du får stora problem med hastighet och uppkoppling. Speciellt vissa tider på dygnet.

Så hur det funkar just nu innan stationen är nerstängd kan man man inte dra några slutsater ifrån.

Det kan bli så att det funkar perfekt för dina behov när den väl är nerstängd men det kan också bli så att du kommer ha problem att surfa/streama vid vissa tider på dygnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.