MrJay MrJay skrev:
Undrar vad de gör när man har denna skylt på grinden som leder till huset.


[bild]
Det borde väl ses som en begränsning av den fria konkurrensen, går emot EU's regelverk. Utdöm vite till fastighetsägaren utan bedövning.
 
B Bästerortarn skrev:
Jag ska villigt erkänna att jag inte har speciellt höga tankar om Telenor sedan tidigare och att jag sannolikt är en knepigare konsument än genomsnittet men jag fick detta i brevlådan förra veckan

[bild]

Är det bara jag som tycker att detta är bondfångeri? WiFi för hela hushållet skvallrar om att det handlar om att prångla ut deras skitrouter Icoterra i4882 som Telenor har begränsat så mycket så man inte ens kan sätta fasta lokala ip-adresser till sina anslutna enheter.

"Unikt erbjudande för boende i fastigheten", tillåt mig att skratta.

Sist men inte minst ....... En webblänk för att avboka dörrknacket 😯 Hur fan tänker dom att man kan avboka något som inte är bokat?

Visst, jag är nog en "svårare" konsument än genomsnittet men detta är ju så urbota jävla dumt så jag baxnar.

Att "avbokningen" dessutom inte hjälpte ger mig dessutom grädde på moset. Jag sa att "du har 45 sekunder på dig att presentera ditt erbjudande fr.o.m. nu ....." men uppenbarligen var det för svårt att förstå då han efter 45 sekunder bara hade hunnit nämna hur viktigt det var att hela hushållet hade stabilt WiFi. Den gamla säljaren i mig blir beklämd över det usla försöket. Läs in ditt prospect och anpassa pitchen är för fan grundkurs 🤨

Som tur är finns det vettiga operatörer som t.ex. Bra Bredband som är helt fria från kampanjer, bindningstider och egen skräphårdvara. Tyvärr inte i detta nätet där Telenor har exklusivitet.
Du vekar ju ha en del kunskaper om routrar.
Jag har iofs en sk skitrouter från Telenor, Icotera i4882. Den funkar bra för mitt behov just nu men jag har börjat pilla lite med smarta lösningar för hemmet och vill då ha lite mer möjligheter.
Borde inte routern gå att låsa upp på något vis?
Vilken router rekommenderar du i så fall under 2000 sek som är bra? Så billig och så bra som möjligt.
 
H Hank_Ö skrev:
Du har väldigt hög svansföring angående vad som är bra eller dåligt, men väldigt få bra argument. Herregud, ”går inte byta antennerna”… det gör man inte på annat än en skitrouter med externa antenner som någon amatör petat sönder.

Jag har jobbat ett antal år med routrar för konsumentbruk och även testat/utvärderat Telenors Icotera. Det är en ovanligt kraftig hårdvara. Den kör 8x8 vilket ger väldigt bra räckvidd utan mesh, svårslaget skulle jag säga. Testa gärna mot någon annan router under tusenlappen och berätta hur det gick.
Det är dyr hårdvara som de inte lyckats använda på ett bra sätt, trots pengarna de kastat in.

Med det sagt så har de begränsat inställningarna i mjukvaran på ett väldigt frustrerande sätt för avancerade användare. Jag skulle inte använda den själv, men den passar utmärkt för 95% av alla konsumenter som bara vill att det ska funka och aldrig röra ett finger.
Går det inte att låsa upp eländet?
 
G Guzzen1 skrev:
Du vekar ju ha en del kunskaper om routrar.
Jag har iofs en sk skitrouter från Telenor, Icotera i4882. Den funkar bra för mitt behov just nu men jag har börjat pilla lite med smarta lösningar för hemmet och vill då ha lite mer möjligheter.
Borde inte routern gå att låsa upp på något vis?
Vilken router rekommenderar du i så fall under 2000 sek som är bra? Så billig och så bra som möjligt.

Vad är det du saknar som du vill utföra?
 
G Guzzen1 skrev:
Går det inte att låsa upp eländet?
Det beror på dina färdigheter och hur mycket tid du vill lägga ned.
Du kan börja med att googla på routermodellen och se om det finns något publikt hack som ger dig root-access eller möjlighet att byta till en annan mjukvara.
Om du har färdigheterna kan du ju också testa dig fram och se vad du hittar, jag har sett det göras på flera (äldre) routrar från svenska operatörer.

Men, jag skulle snarare rekommendera att du beskriver tydligt vad det är för inställning du vill göra, och sedan försöker få hjälp av Telenor med ditt konkreta kundbehov. Med rätt attityd och approach kanske du kan hitta någon som kan och vill hjälpa.
Jag vet inte vilka verktyg Telenor har till Icoteran men det är vanligt att operatörerna har ett eget admin-GUI till kundernas routrar där de har tillgång till fler inställningar. Ibland har de också möjlighet att provisionera inställningar mot routrarna via sin ACS.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Du har väldigt hög svansföring angående vad som är bra eller dåligt, men väldigt få bra argument. Herregud, ”går inte byta antennerna”… det gör man inte på annat än en skitrouter med externa antenner som någon amatör petat sönder.

Jag har jobbat ett antal år med routrar för konsumentbruk och även testat/utvärderat Telenors Icotera. Det är en ovanligt kraftig hårdvara. Den kör 8x8 vilket ger väldigt bra räckvidd utan mesh, svårslaget skulle jag säga. Testa gärna mot någon annan router under tusenlappen och berätta hur det gick.
Det är dyr hårdvara som de inte lyckats använda på ett bra sätt, trots pengarna de kastat in.

Med det sagt så har de begränsat inställningarna i mjukvaran på ett väldigt frustrerande sätt för avancerade användare. Jag skulle inte använda den själv, men den passar utmärkt för 95% av alla konsumenter som bara vill att det ska funka och aldrig röra ett finger.
Hög svansföring? Då får du väl tycka det men jag tycker att dom senare inläggen i tråden tar upp dom argumenten jag anförde. En begränsad och "låst" router är per definition skit i min bok. Den kanske funkar bra för vissa användare men den är som sagt ........ begränsad och låst.

Och du glömmer en viktig detalj. Den som routern är allra bäst för är operatören, i detta fallet Telenor som i princip har full kontroll över routern. Ut ett konsument och integritetsperspektiv anser jag detta vara direkt olämpligt. Och för att förekomma dig så .... nej jag har inget att dölja och jag tror inte att Telenor smider ondskefulla planer.

Och som namnet på tråden skvallrar om så har jag lika mycket problem med Telenor och hur dom marknadsför sig själva och aktuell router. Eller du kanske menar att du bjuckar på denna sällan skådade monster-router bara för att dom är så hygglo? Det beror förstås inte alls på att dom vinner något på det själva, som t.ex. mer kontroll och kunder som stannar kvar längre?
 
B Bästerortarn skrev:
Hög svansföring? Då får du väl tycka det men jag tycker att dom senare inläggen i tråden tar upp dom argumenten jag anförde. En begränsad och "låst" router är per definition skit i min bok. Den kanske funkar bra för vissa användare men den är som sagt ........ begränsad och låst.

Och du glömmer en viktig detalj. Den som routern är allra bäst för är operatören, i detta fallet Telenor som i princip har full kontroll över routern. Ut ett konsument och integritetsperspektiv anser jag detta vara direkt olämpligt. Och för att förekomma dig så .... nej jag har inget att dölja och jag tror inte att Telenor smider ondskefulla planer.

Och som namnet på tråden skvallrar om så har jag lika mycket problem med Telenor och hur dom marknadsför sig själva och aktuell router. Eller du kanske menar att du bjuckar på denna sällan skådade monster-router bara för att dom är så hygglo? Det beror förstås inte alls på att dom vinner något på det själva, som t.ex. mer kontroll och kunder som stannar kvar längre?
Jag argumenterar mot din definition av vad som är en skit router. Tycker att din argumentation och slutsats är simplistisk.

Det är som att säga att en Maserati GT Modena är en skitbil för att den inte har dragkrok. Köp en V70 om det är det enda som räknas för dig.

Icoteran är för låst för min och din smak. Så för mig är den inte fit for purpose. Men objektivt är det en relativt kraftfull hårdvara med bra räckvidd. Det är för mig mer relevant för om en router är bra eller inte. Mjukvaran kan snabbt och enkelt ändras, inte så med hårdvara.

Jag vet inte hur argumentationen gick när de valde den, men två affärsmässigt rationella överväganden skulle vara:
1. Betala mer för en kraftigare Wi-Fi ger färre kunder som klagar på problem med Wi-Fi och ser det som en anledning att byta. Dvs lägre operationella kostnader och högre intäkt.
2. Begränsa mjukvaran så att färre kunder fipplar med inställningar de inte förstår och sedan ringer support när det inte fungerar. Samt färre som ringer och frågar om hur man gör inställningar. Resultat lägre operationella kostnader.
 
Du får gärna utveckla hur låsta inställningar ger sämre integritet.
Först, vad är din definition av integritet?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.