20 204 läst ·
52 svar
20k läst
52 svar
Telenor är riktiga bondfångare
Den funkar utmärkt för morsans behov. Jag slipper supporta.B Bästerortarn skrev:
Sen tror jag meshlösningen är bra utan att ha provat.
Många vill ju att det bara ska funka utan något "pillrande".
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Att den fungerar utmärkt för din mor är bra för henne men det innebär ju dock inte att det är en bra router. Jag skulle påstå att en router med så kraftigt begränsade inställningsmöjligheter som denna har per automatik inte är en bra produkt.P paralun skrev:
Nuförtiden får man en för "privatbruk" mer än duglig router för under tusenlappen. Eller ett mesh-paket för runt 2000 kr. Och då får man välja helt själv, slipper bindningstid och framförallt så får man bestämma helt själv hur man vill konfigurera sitt WiFi.
Tänk om man ändå fick besök av en dörrförsäljare, fram tills för nån vecka sedan var det bara när sotaren körde fel som jag fick en dörrknackare.
Hade faktiskt två som ville läsa bibeln för mig förra helgen, tyvär glömde sambon grinden öppen så de rymde innan jag hann stänga in dom i källaren.
Kanske lika bra, vet ju inte vad sånna där ska matas med. Mannagryn kanske..
Hade faktiskt två som ville läsa bibeln för mig förra helgen, tyvär glömde sambon grinden öppen så de rymde innan jag hann stänga in dom i källaren.
Kanske lika bra, vet ju inte vad sånna där ska matas med. Mannagryn kanske..
En vän fick samma ”erbjudande” dock är det i fastighet som Telenor INTE kan leverera bredband. Lite dåligt pålästa i detta fallet…. 😅B Bästerortarn skrev:Jag ska villigt erkänna att jag inte har speciellt höga tankar om Telenor sedan tidigare och att jag sannolikt är en knepigare konsument än genomsnittet men jag fick detta i brevlådan förra veckan
[bild]
Är det bara jag som tycker att detta är bondfångeri? WiFi för hela hushållet skvallrar om att det handlar om att prångla ut deras skitrouter Icoterra i4882 som Telenor har begränsat så mycket så man inte ens kan sätta fasta lokala ip-adresser till sina anslutna enheter.
"Unikt erbjudande för boende i fastigheten", tillåt mig att skratta.
Sist men inte minst ....... En webblänk för att avboka dörrknacket 😯 Hur fan tänker dom att man kan avboka något som inte är bokat?
Visst, jag är nog en "svårare" konsument än genomsnittet men detta är ju så urbota jävla dumt så jag baxnar.
Att "avbokningen" dessutom inte hjälpte ger mig dessutom grädde på moset. Jag sa att "du har 45 sekunder på dig att presentera ditt erbjudande fr.o.m. nu ....." men uppenbarligen var det för svårt att förstå då han efter 45 sekunder bara hade hunnit nämna hur viktigt det var att hela hushållet hade stabilt WiFi. Den gamla säljaren i mig blir beklämd över det usla försöket. Läs in ditt prospect och anpassa pitchen är för fan grundkurs 🤨
Som tur är finns det vettiga operatörer som t.ex. Bra Bredband som är helt fria från kampanjer, bindningstider och egen skräphårdvara. Tyvärr inte i detta nätet där Telenor har exklusivitet.
Jag köpte faktiskt bredband från Telenors dörrförsäljare. Erbjudandet var bra, vi sparar flera tusen på de två åren jag band upp oss och får snabbare bredband än tidigare.
Jag har eget Unifi-system med router och accesspunkter så det enda som hände var att det kom hit en gubbe och bytte fibermodem.
Sen hade han väldigt mycket tur. Jag hade tänkt sätta mig ner för att leta ny leverantör just den veckan.
Jag har eget Unifi-system med router och accesspunkter så det enda som hände var att det kom hit en gubbe och bytte fibermodem.
Sen hade han väldigt mycket tur. Jag hade tänkt sätta mig ner för att leta ny leverantör just den veckan.
Jo nu är jag Unifinörd själv men har tröttnat på att supporta bekanta med sina oftast triviala problem.AlfaHannes skrev:
Jag köpte faktiskt bredband från Telenors dörrförsäljare. Erbjudandet var bra, vi sparar flera tusen på de två åren jag band upp oss och får snabbare bredband än tidigare.
Jag har eget Unifi-system med router och accesspunkter så det enda som hände var att det kom hit en gubbe och bytte fibermodem.
Sen hade han väldigt mycket tur. Jag hade tänkt sätta mig ner för att leta ny leverantör just den veckan.
Men har en bekant som bytte till Tele2 i ett "Teliafibernät". Du skriver att man bytte fibermodem, menar du att man bytte hela mediaomvandlaren där fibern kommer in i ett hus?
Ja precis. Fiberkabeln är indragen i huset och går till en liten låda ”fibermodemet” som kan omvandla det till vad man nu har för tjänster.P paralun skrev:
Vi har bara bredband så för oss så var det ingen större operation, bara plugga in nätverkskabeln i nya modemet och köra vidare.
Vi hade Tele2 tidigare, tror nätet heter Itux.
Ok! Min bekant har haft 2 besök av Tele2 support och de får inte ordning på anslutningen.AlfaHannes skrev:
Ja precis. Fiberkabeln är indragen i huset och går till en liten låda ”fibermodemet” som kan omvandla det till vad man nu har för tjänster.
Vi har bara bredband så för oss så var det ingen större operation, bara plugga in nätverkskabeln i nya modemet och köra vidare.
Vi hade Tele2 tidigare, tror nätet heter Itux.
Har misstänkt själv att man måste byta ut Telias mediaomvandlare för att kunna köra annan operatör.
Precis som då Telenor gör som du beskriver.
Låter skumt att inte Tele2 redan testat det. Man kan ju koppla upp en laptop direkt på fibermodemet och pinga/se om det funkar. Så det är ju en smal sak att testaP paralun skrev:
Jo men nu har då en tekniker varit där två gånger och det är nog det vanliga att operatörerna inte kommit överens om någon kund vill byta. Sen tar det ju inte många minuter att byta mediaomvandlaren för en tekniker som vet hur.AlfaHannes skrev:
Jo routern fungerar utmärkt och även när min mor bjuder in släkten med en bunt mobiler.lilytwig skrev:
Utmaningen är att många inte fattar det här med att man måste komplettera med en eller flera AP'n.
Och det har ju Telenor nu även en lösning för.
https://www.telenor.se/handla/bredband/allt-om-wifi/forstark-ditt-wifi-med-en-wifi-brygga/
Perfekt för den som inte vill "pillra" utan det ska bara funka! (sen är jag ju själv Unifi-nörd inkl AP'n)
För några månader sedan fick jag besök av en annan dörrknackande försäljare från Allente.
Då jag inte hade något särskilt för mig höll jag dem kvar i 45 minuter med ett fasligt velande fram och tillbaka. Ibland låtsades jag vara väldigt nära att acceptera (framsträckt näve av säljaren och "ska vi säga så?") innan jag började tveka igen. När jag märkte en tydlig irritation från dem bad jag dem helt enkelt att gå, och sade att jag inte uppskattar dörrknackare och aldrig accepterar sådana erbjudanden 😆
De hann garanterat med lite färre dörrknackningar den dagen ...
Då jag inte hade något särskilt för mig höll jag dem kvar i 45 minuter med ett fasligt velande fram och tillbaka. Ibland låtsades jag vara väldigt nära att acceptera (framsträckt näve av säljaren och "ska vi säga så?") innan jag började tveka igen. När jag märkte en tydlig irritation från dem bad jag dem helt enkelt att gå, och sade att jag inte uppskattar dörrknackare och aldrig accepterar sådana erbjudanden 😆
De hann garanterat med lite färre dörrknackningar den dagen ...
Stämmer bra, de kan ha olika programvaror om du byter fiberoperatör även med samma medieomvandlare till utseende och produktnamn.P paralun skrev:
Kör själv med bredbandsoperatörens router, men avslagen wifi och sedan mesh. Gillar enkelhet trots att ha haft Cisco-cert.
Idag ska det bara fungera.