18 568 läst ·
52 svar
19k läst
52 svar
Telenor är riktiga bondfångare
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Kul att det passade dig, grejen är dock att hos mig är det bara Telenor som finns i fibern och då blir det bara löjligt att prata om "Unikt erbjudande för fastigheten" och "Wifi för hela hushållet" etc. Det enda Telenor vill är att binda upp kunder och prångla ut sin skitrouter.AlfaHannes skrev:
Jag köpte faktiskt bredband från Telenors dörrförsäljare. Erbjudandet var bra, vi sparar flera tusen på de två åren jag band upp oss och får snabbare bredband än tidigare.
Jag har eget Unifi-system med router och accesspunkter så det enda som hände var att det kom hit en gubbe och bytte fibermodem.
Sen hade han väldigt mycket tur. Jag hade tänkt sätta mig ner för att leta ny leverantör just den veckan.
Fattar verkligen inte alls hur du som alldeles uppenbarligen i.a.f. har lite (eller t.o.m. mycket? ) koll kan hävda att det är en bra router. Firmware som är kraftigt begränsat och i princip låter Telenor göra vad som helst med ditt wifi. Eftersom den kommentaren säkert kommer så ..... neeej, jag tror inte att Telenor har för avsikt att spionera på/jävlas med sina kunder bara för att men det är principen. Dessutom kan nämnas att det inte går att byta antenner på routern.P paralun skrev:Jo routern fungerar utmärkt och även när min mor bjuder in släkten med en bunt mobiler.
Utmaningen är att många inte fattar det här med att man måste komplettera med en eller flera AP'n.
Och det har ju Telenor nu även en lösning för.
[länk]
Perfekt för den som inte vill "pillra" utan det ska bara funka! (sen är jag ju själv Unifi-nörd inkl AP'n)
Är verkligen utmaningen att folk inte fattar att man måste komplettera med en eller flera AP? Är inte utmaningen att få folk att förstå att dom kan få en precis lika problemfri produkt som t.o.m. är bättre och HELT utan att binda upp sig i x antal månader? Och kolla hur skrattretande Telenor marknadsför routern https://www.telenor.se/handla/tillbehor/till-bredband/wifi-router/
Att som befintlig kund pröjsa 995 kr för att uppgradera till denna router som sen ska lämnas tillbaka om man avslutar abonnemanget är bondfångeri.
Har hjälpt ett gäng bekanta och släktingar med att köpa router och sätta upp wifi och det har varit väldigt problemfritt OCH förutom att någon har fått ett mesh-system p.g.a. väldigt stort boende så har det inte behövts en eller flera AP.
Är det bara jag som saknar tiden när internetleverantörerna inte höll på att lura folk att dom är wifi-leverantörer" med hjälp av tveksam marknadsföring?"
Hur kan man överhuvudtaget öppna ytterdörren för en okänd som knackar på i Sverige 2023?
Risken är de inte alls vill sälja något utan istället kräver din bilnyckel passande din bil som står på uppfarten, kompis.
Risken är de inte alls vill sälja något utan istället kräver din bilnyckel passande din bil som står på uppfarten, kompis.
Jo jag ska ta mig en sväng dit och koppla upp mig med laptopen se vad som händer.A AndersS skrev:
Sen är det klart märkligt att inte Telia och Tele2 pratat ihop sig innan Tele2 kränger abbonemang.
Telenor verkar ju ha lösningen att byta mediaomvandlaren. Men klart trött blir man på sådant här strul och jag får du rycka ut till min bekanskapskrets.
Är det från början Telia Öppenfiber och bytt till Tele2, Telenor, etc, som fiberoperatör så ansluts fibern till den nya fiberoperatörens egen switch på station, dvs de hyr bara en fiber av Telia.P paralun skrev:Jo jag ska ta mig en sväng dit och koppla upp mig med laptopen se vad som händer.
Sen är det klart märkligt att inte Telia och Tele2 pratat ihop sig innan Tele2 kränger abbonemang.
Telenor verkar ju ha lösningen att byta mediaomvandlaren. Men klart trött blir man på sådant här strul och jag får du rycka ut till min bekanskapskrets.
Jo men Telenor verkar ju byta även mediaomvandlaren? Med ADSL- Telia/Skanova så var det ju samma tjafsande i början men det löste man då.A AndersS skrev:
Och de byter också mediaomvandlare. Telia och Telenor har tidigare åtminstone använt samma produkt men olikhet i programvara, men Tele2 körde då med annan tillverkare/produkt. Var när Telia tillät andra agera fiberoperatör. Idag vet jag inte.P paralun skrev:
Jo nu vet jag efter att ha besökt huset, Tele2 använder en Icotera i-6407 och tar bort Telias mediaomvandlare.A AndersS skrev:
Sen var det inget fel mellan Telia och Tele2, det var Tele2 som missat i utskicken och beställning av tekniker.
Så till kunden kom först en router samt tv-dosa men inget fungerar föränn mediaomvandlaren är bytt.
Det blev några månader gratis som plåster på såren. Det tog ca 3 veckor att få ordning på röran.
Kan vara bra att känna till för andra som funderar på ett byte. Vad Telenor byter till vet jag inte?
https://icotera.com/products/fiber-network-termination/p2p-layer-2-switch-i640x-series
Såvitt jag vet är routern lån. Jag har Telenor. Routern i sig funkar utmärkt men jag håller med om att begränsningarna i den är åt helvete.B Bästerortarn skrev:Det blir inte jag. Dom vill garanterat kränga sin skitrouter från Icoterra med kraftigt begränsad firmware. Om det följer vad jag hört från andra så "bjuder" dom på den mot att man binder sig i x antal månader.
Så mycket är deras "unika erbjudande för boende i fastigheten" värt.
Dessutom så bara några dagar efter trådstarten där jag hissar Bra Bredband får jag ett mail från dom där dom informerar att dom överlåter alla privatkunder till Bredband2, en operatör i raden av skojare med kampanjer hit & kampanjer dit.
Man ska fan hålla käften och inte jinxa något 🙄
Jag bodde i ett "Teliahus", flerfam, där dom sprang runt och knackade dörr och ville sälja in trådlöst Wifi. Router mm fick man behålla.
Du har väldigt hög svansföring angående vad som är bra eller dåligt, men väldigt få bra argument. Herregud, ”går inte byta antennerna”… det gör man inte på annat än en skitrouter med externa antenner som någon amatör petat sönder.B Bästerortarn skrev:Kul att det passade dig, grejen är dock att hos mig är det bara Telenor som finns i fibern och då blir det bara löjligt att prata om "Unikt erbjudande för fastigheten" och "Wifi för hela hushållet" etc. Det enda Telenor vill är att binda upp kunder och prångla ut sin skitrouter.
Fattar verkligen inte alls hur du som alldeles uppenbarligen i.a.f. har lite (eller t.o.m. mycket? ) koll kan hävda att det är en bra router. Firmware som är kraftigt begränsat och i princip låter Telenor göra vad som helst med ditt wifi. Eftersom den kommentaren säkert kommer så ..... neeej, jag tror inte att Telenor har för avsikt att spionera på/jävlas med sina kunder bara för att men det är principen. Dessutom kan nämnas att det inte går att byta antenner på routern.
Är verkligen utmaningen att folk inte fattar att man måste komplettera med en eller flera AP? Är inte utmaningen att få folk att förstå att dom kan få en precis lika problemfri produkt som t.o.m. är bättre och HELT utan att binda upp sig i x antal månader? Och kolla hur skrattretande Telenor marknadsför routern [länk]
Att som befintlig kund pröjsa 995 kr för att uppgradera till denna router som sen ska lämnas tillbaka om man avslutar abonnemanget är bondfångeri.
Har hjälpt ett gäng bekanta och släktingar med att köpa router och sätta upp wifi och det har varit väldigt problemfritt OCH förutom att någon har fått ett mesh-system p.g.a. väldigt stort boende så har det inte behövts en eller flera AP.
Är det bara jag som saknar tiden när internetleverantörerna inte höll på att lura folk att dom är wifi-leverantörer" med hjälp av tveksam marknadsföring?"
Jag har jobbat ett antal år med routrar för konsumentbruk och även testat/utvärderat Telenors Icotera. Det är en ovanligt kraftig hårdvara. Den kör 8x8 vilket ger väldigt bra räckvidd utan mesh, svårslaget skulle jag säga. Testa gärna mot någon annan router under tusenlappen och berätta hur det gick.
Det är dyr hårdvara som de inte lyckats använda på ett bra sätt, trots pengarna de kastat in.
Med det sagt så har de begränsat inställningarna i mjukvaran på ett väldigt frustrerande sätt för avancerade användare. Jag skulle inte använda den själv, men den passar utmärkt för 95% av alla konsumenter som bara vill att det ska funka och aldrig röra ett finger.
Jag har direkt kontakt med fiberägaren, det gör att jag oftast slipper kontakta min Internetleverantör. Jag har dock haft kontakt med kundservice på BB2 ett par gånger och jämfört med mina erfarenheter av Telenor så är de ju fantastiska. Allt beror på vem man hamnar hos misstänker jag.A A-Man_08 skrev:
Vad problemet är man behöver hjälp med påverkar mycket av hur supportenhet kan hjälpa och vilken 2:nd support som finns, samt rutin när det ska flyttas till dem.
Har liten erfarenhet av konsumentsupport då det väl bara varit två supportkontakter under 20 års tid med xDSL/fiber, båda var centralt orsakade och ingen på själva villaanslutningen.
Har liten erfarenhet av konsumentsupport då det väl bara varit två supportkontakter under 20 års tid med xDSL/fiber, båda var centralt orsakade och ingen på själva villaanslutningen.
Vi hade gruppavtal.pacman42 skrev:
Själva tjänsten fungerade bra,men kundservice var omständigt.
Långa tider, man måste ringa igen ta allt från början osv.
Dom stänger av fel lägenheter, fakturerade en del fast vi bytt leverantör för 6 månader sedan.
Nej, ingen operatör jag skulle välja igen om det finns andra val.

