Såg förresten att "räddaren i nöden" Clas Ohlson tar 779 kr för 50 meter pemslang, 32 mm. Och på Halmstads stadsnäts webbsida läste jag att "dukten" som de sedan blåser in fibern i är 10 mm, så det bör ju funka då.
Förstår jag det hela rätt om vi bara pratar om en vanlig telekabel för ett hushåll?I det fallet skulle jag nog begära kabelutmärkning så att man hittar var den kommer in på tomten och sen klippa den där!.Sen gräver man för infarten och i det arbetet lägger man ned ett 50 mm kabelskyddsrör/slang. När man är klar med grävjobbet drar man i en ny telekabel och skarvar in den. Det fixar tex en lokal elektriker om man inte vill göra det själv.Då behöver man inte bry sig om hur det går med kabeln under grävningen och blir det fiber i framtiden så finns det en fin slang för det
Javisst det är en vanlig telekabel, för ett hushåll. Jag har en ritning som förra ägaren ritade runt 1953...Jag räknar med att den stämmer. Men ditt förslag är bra, för det verkar jobbigt att stå och passa grävkillen när han gräver. Bättre som du säger att klippa sladden innan.Mats skrev:Förstår jag det hela rätt om vi bara pratar om en vanlig telekabel för ett hushåll?I det fallet skulle jag nog begära kabelutmärkning så att man hittar var den kommer in på tomten och sen klippa den där!.Sen gräver man för infarten och i det arbetet lägger man ned ett 50 mm kabelskyddsrör/slang. När man är klar med grävjobbet drar man i en ny telekabel och skarvar in den. Det fixar tex en lokal elektriker om man inte vill göra det själv.Då behöver man inte bry sig om hur det går med kabeln under grävningen och blir det fiber i framtiden så finns det en fin slang för det
Tackar o bugar, jag tror problemet är löst!
Nimajneb har redan påpekat att du bör behålla kopparkabeln, och jag håller helt med. Så svaret på din fråga ovan är JA. Kopparkabeln bör vara kvar oavsett om du har fiber eller inte.Pilla58 skrev:
Även om en fiber tekniskt sett är överlägsen telefontråd så vet man aldrig hur leverantörerna väljer att hantera sina kunder, så det är dumt att ta inskränka sina möjligheter att välja leverantör i framtiden. Dessutom utvecklas tekniken relativt snabbt - redan idag kan man trycka upp till 200 Mbit/s genom vanlig telefontråd med VDSL2. I praktiken duger det väldigt bra för de flesta.
Nu är asfalteringen färdig sen en månad och det blev en bra lösning: JAg klippte av telekabeln ett par meter från telestolpen ute på gatan, sen kom elektrikern och skarvade ihop den med en nyare som nu gå i en slang ända in i huset. JAg kan alltså för framtida behov koppla på mig på teliasladden igen om jag vill. Samtidigt så ligger det en slang i marken färdig för ev fiber, hoppas det inte dröjer så länge bara.... Har Tele2 mobilt bredband, och det fungerar bra,stabilt och hyfsat snabbt (runt 20 ner och 7-8 upp). Men datamängden 30 gb/månad blir jag tokig på. När sönerna är hemma över helgen ibland drar det iväg , och man vill ju inte ha det som på gamla tiden med modemuppkoppling när man räknade minuter för att hålla nere priset!
Så...FIBER TACK,NU!
Så...FIBER TACK,NU!
Klicka här för att svara