Jag har ett delikat problem som jag har svårt att bestämma mig om: Vi kör sedan ett halvår på bredbandstelefoni,dvs de trådlösa telefonerna går via den trådlösa routern som tar emot trafiken från mobilmasterna. I samband med att jag ska asfaltera om (och schakta bort 30 cm sandjord) tänkte jag ev låta den gamla kopparkabeln, som säkert blir bortgrävd då, gå i graven. Vill jag behålla den vill inte grävmaskinisten komma närmare än 100 cm på var sida om kabeln, och då måste jag alltså gräva för hand (2 x 5 m x något djup som jag inte vet) vilket jag inte vill.... Någon fiber har vi inte ännu,det tar nog ett par år innan våra grannar hänger med på det tåget...
Så: Är det dumt ändå att inte behålla kopparkabeln? Bredbandstelefonerna fungerar alldeles utmärkt, och vi har ju våra mobiltelefoner om något skulle hända.
Är det någon som vet vad det kostar att ansluta sig igen med ny sladd från gatan om vi ångrar oss om ett år eller så?
Undrar Pilla

Behåller du koppar kabeln kan du alltid gå tillbaka till kopparbredband (ADSL) från Telia när din leverantör går i konkurs. Tar du bort kabeln och Telia får nys om det kommer dom att säga att det krävs nyinstallation om du vill ha Telia. Då blir det nytt schakt, rör och fiber för mer tusenlappar än du vill veta, sen tvingar dom antagligen på dig ett triple-quadruple-play-abonnemang för 1295 + moms och krypteringsavgift i månaden. Så jag hade behållit kabeln.....

/Anders

ok...Jag har tele2 nu som är låst 18 månader till. skulle de gå i konkurs kan jag ju byta till Telia.
Men det tål att tänka på/Pilla

Ett alternativ är att acceptera att grävaren har av kabeln och sedan betala lagningen. Vid min grävning i somras hände det oavsiktligt, men det kostade bara 1600:- att lappa ihop kabeln så det är en rimlig kostnad för att behålla kopparledningen. Min kabel skarvades på 2 ställen och innehöll en massa trådar eftersom den gick vidare till mina 3 närmaste grannar, totalt cirka 9 hushåll.

Aha, det är ju också en idé, att chansa. Kanske till och med går att laga själv. Hur många trådar är det i kabeln? Vad jag ser på inkommande sladd inne i huset vid första jacket är det 4 st, så då borde det väl vara det där ute också?

Säg åt grävmaskinisten att gräva försiktig nära kabeln, och laga den om den går sönder.
Jag hade passat på att lägga ner kanalisation för fiber på samma gång. Om du inte kan ansluta den till skanovas kanalisation så kan du ju alltid avsluta så nära som möjligt, plugga röret och se till att komma ihåg var.

"Jag hade passat på att lägga ner kanalisation för fiber på samma gång"
Jag kapar tråden lite grand. Vilken typ av slang och slangdimension är lämplig för att förbereda för senare fiber?

Orange kabelskyddsrör 50mm borde vara grejen. Men jag hade ringt och kollat med de som äger fibernät i området hur de vill ha det. Jag tror man kan få ut den informationen på ledningskollen.se om inte kommunen kan ge ett bra svar.

Tack pelpet. Det var precis vad jag gjorde, "fiberföretaget" hade aldrig fått frågan tidigare. Men nu känner jag mig säkrare.

Glad att se att TS är påväg att överge sina smått vansinniga ideer om att kapa den fasta kommunikationslinan till huset. Förutom alla praktiska nackdelar så sänker det värdet på fastigheten rejält.

Jo det är kanske vansinnigt att kapa den gamla koppartråden, men om jag i stället lägger en förberedande slang för fiber kommer kommande ägare till huset ha glädje av den. Om 10 år tror jag inte många vill ha den gamla tekniken:thumbdown:.
Jag har läst om fiber i min stad och de gör tydligen så att de blåser in kabeln i en slang, och då måste den vara slät på insidan, så tack för länken till kabelskyddsröret!

Pilla58 skrev:
Jo det är kanske vansinnigt att kapa den gamla koppartråden, men om jag i stället lägger en förberedande slang för fiber kommer kommande ägare till huset ha glädje av den. Om 10 år tror jag inte många vill ha den gamla tekniken:thumbdown:.
inte istället utan också. Det kan ju ta 1 eller 100år innan just din fastighet får fiber.

Här använder kommunen sig av vanlig 50mm PEMslang till fibern (som de dessutom tillhandahåller om man ska förbereda för fiber själv).
Som svar på frågan så skulle man väl kunna koppla ur telekabeln och sedan lägga slang ut till gatan och sen dra i telekabeln i slangen.
Då kan man ju göra som man vill när fiber blir på tapeten, om man kan skarva själv så gör det ju inget om den grävs av heller.

Nimajneb skrev:
inte istället utan också. Det kan ju ta 1 eller 100år innan just din fastighet får fiber.
Nja, det handlar snarast om 1,2 eller högst 3 år.....

Drömhus2012 skrev:
Här använder kommunen sig av vanlig 50mm PEMslang till fibern (som de dessutom tillhandahåller om man ska förbereda för fiber själv).
Som svar på frågan så skulle man väl kunna koppla ur telekabeln och sedan lägga slang ut till gatan och sen dra i telekabeln i slangen.
Då kan man ju göra som man vill när fiber blir på tapeten, om man kan skarva själv så gör det ju inget om den grävs av heller.
Om telesladden bara ligger i en slang. Huset är från -53 och det är mer än 25 m ut till gatan. Så snart tjälen gått ur jorden ska jag gräva upp den sträckan som går under gräsmattan. Förhoppningsvis kan jag göra som du föreslår, att koppla ur sladden och dra ut den från slangen innan asfaltsgubbarna kommer.:).Sen kan jag lägga dubbla slangar,en för gamla sladden och en för kommande fiber.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.