Jag brukar undvika att någonsin säga ja i ren paranoia att dom ska klippa i inspelningen av samtalet, annars är jag aldrig otrevlig för jag har själv tvingats vara telefonförsäljare (som arbetslös har man inget val. Tacka ja till detta jobb eller bli utan ersättning) och efter 10 skitotrevliga människor, 20 som lägger på och tre fyra stycken ensamma stackare som bara vill kallprata i 30 min medan chefen hänger bakom axeln på en så är man ganska mör på kvällen sen. Tappade hår av stressen, hah. Men jag har heller aldrig fått ett otrevligt samtal från en försäljare, dock envisa som man får tacka nej till flera gånger innan dom släpper taget.

Svara trevligt, säg att det låter jätteintressant. Be dem vänta eftersom du behöver hämta nått. Sen låt luren ligga tills de lägger på. Upprepa samma procedur. Misstänker att de snart kommer sluta ringa.

En säljare som är trevlig är jag aldrig otrevlig emot. Har själv haft kollegor som jobbat som telefonsäljare tidigare, och vet precis vad du talar om. Tror dock inget seriöst telemarketingföretag premierar utskällning av kunden, även om jag vet att det faktiskt finns som metod på de mindre seriösas "utbildning". Anses nämligen vara ett led i målet att "bryta ner" kunden....:thumbdown:
Men är säljaren trevlig och saklig kan jag faktiskt tänka mig att prata med dem (och gör det också). Men inte det allt större klientelet som börjar med "Hej polar'n, hur är läget ?".

Jag upplever som sagt en alltmer utbredd uppfattning att det är ok att som telefonsäljare bära sig åt hursomhelst och att det inte finns några ramar för hur oförskämd och otrevlig man får vara. Därför mina funderingar på hur långt de egentligen får gå innan de passerar den juridiska gränsen, vilket jag i princip fått svar på.
Sedan är det ju som bonus kul att höra andras knep och anekdoter också....;)

O
hempularen skrev:
Som sagt att komma någon vart rättsligt är nog bara att glömma. Alla har vi ju våra metoder. Jag brukar kunna bli så otrevlig att jag nästan blir rädd för mig själv när de ringer. Men samtalet brukar inte pågå i mer än max 5 sekunder.

Min fru däremot fick en av Telia försäljarna att säga att hon skulle sättas upp listan över otrevliga kunder, och de "skulle minsann aldrig ringa henne igen", han var väldigt upprörd.
Stackars din fru... inte få telefonsamtal från telias säljare....:p

Jag blir gärna uppsatt på den listan.... hur gjorde hon? :p

C
Ingper skrev:
Tror dock inget seriöst telemarketingföretag premierar utskällning av kunden...
Ett "seriöst" telemarketingföretag ringer inte heller på NIX:ade nummer. Så redan där vet du att de är oseriösa när de ringer.

cpalm skrev:
Ett "seriöst" telemarketingföretag ringer inte heller på NIX:ade nummer. Så redan där vet du att de är oseriösa när de ringer.
Fast nu läste du nog mitt första inlägg/startinlägget rätt dåligt...;)

C
Ha ha, ja uppenbarligen... My bad.

Säg att du inte är behörig att ta sådana beslut, säg därefter att du ska koppla om till företagets upphandlingsavdelning, därefter kopplar du bort.
Har alltid funkat för mig :D

Eftersom det allt för ofta ringer allehanda lurendrejare, så har jag gjort det till rutin, att så fort någon ringer ber jag dem vänta en liten stund.

Startar då inspelning av samtalet samt följer ett motmanuskript:

http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanu.pdf

Det är inte ofta, men ibland lyckas jag fullfölja hela manuskriptet.
Dock inte biten om att skicka in osv, gillar mest att ha lite jobbiga frågor framför mig att sälja.

• Gilla
ronolo och 2 till
  • Laddar…
Läser denna tråd med intresse då jag till slut sade upp min fasta telefon och min fax-lina (jo- jag hade faxen kvar sedan tidigare men använde den egentligen inte längre) samt fick min hustru med på noterna att säga upp även hennes lina.
P.g.a av att Telias "marknadsundersökare" ringde och gjorde kund-nöjdhetsmätningar kl. 21 på lördagkvällen.
Så Telias kund-nöjdhetsmätning resulterade i tre uppsagda abonnemang på en och samma gång och jag skrev också till Telia och informerade dom om själva anledningen till min reaktion. Hoppas att Telia tyckte att resultatet låg inom vad dom förväntade sig av sin köpta undersökning... Nu har vi bara mobilerna kvar - med hemliga telefonnummer.

Odjuret skrev:
Stackars din fru... inte få telefonsamtal från telias säljare....:p

Jag blir gärna uppsatt på den listan.... hur gjorde hon? :p
Har inte vågat fråga.

sysmali
aenget08 skrev:
Läser denna tråd med intresse då jag till slut sade upp min fasta telefon och min fax-lina (jo- jag hade faxen kvar sedan tidigare men använde den egentligen inte längre) samt fick min hustru med på noterna att säga upp även hennes lina.
P.g.a av att Telias "marknadsundersökare" ringde och gjorde kund-nöjdhetsmätningar kl. 21 på lördagkvällen.
Så Telias kund-nöjdhetsmätning resulterade i tre uppsagda abonnemang på en och samma gång och jag skrev också till Telia och informerade dom om själva anledningen till min reaktion. Hoppas att Telia tyckte att resultatet låg inom vad dom förväntade sig av sin köpta undersökning... Nu har vi bara mobilerna kvar - med hemliga telefonnummer.
VI gjorde likadant - sa upp fasta linan tillslut. Vi körde med Nix. Ändå var majoriteten av samtalen från säljare, diverse mätningar och undersökningar samt indiska dataföretag (alla hade namn liknande windows eller microsoft) som skulle "hjälpa" oss med våra virussmittade datorer :x Indierna var de mest ihärdiga, de kunde ringa flera ggr i veckan trots att jag provade alla möjliga motdrag. Jag förlorade :o

Ingper skrev:
Tror dock inget seriöst telemarketingföretag premierar utskällning av kunden
Jag trodde inte att orden "seriöst" och "telemarketingföretag" gick att använda i samma mening. :confused:

största problemet med att lägga på direkt eller inte svara på samtal är ju när man har eget, jag har folk över hela landet som ringer så jag svarar på alla samtal, sen är säljarna oftast slipade som ni skriver och låter som nån man känner så då faller det bort att lägga på direkt...

Jag brukar be dom vänta medans jag slår på inspelningen i min telefon, många lägger på redan då
Annars brukar jag vänligt be dom lägga tiden på nån annan då jag ändå inte köper nåt

Dom här "microsoft indierna" ringde en dag när jag hade mycket väntetid så då hakade jag på och låtsades att jag följde dennes instruktioner, han blev överlycklig när jag gjorde som han sa :)
Var svävande när han frågade vad jag såg på skärmen, då fråga han om jag såg det och det och jag höll med...

Långa siffer/nummer serier som skulle skrivas in, han fick upprepa dom många gånger,,,
efter 30min så skulle jag öppna nått nytt och han fråga vad jag såg, i see a Picture of your mother sa jag, blev tyst en stund och i ett väldigt frågande tonfall kom frågan, Do you see my mother?!?!

Det gjorde min dag :)

Redigerat:
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte ihåg varifrån jag fått detta...? Kan vara en skröna som jag fått mig berättad eller det kan lika gärna vara någon film jag sett.. sak samma - så här kommer jag ihåg det:

Telefonen ringer, det är en telefonförsäljare...
-Hallå..?
--Hej, har jag nöjet att tala med Xxx.Xxxx?
-Vad gäller saken?
-Jo, jag har ett väldigt fint erbj...
-Vad har du för relation till Xxx.Xxxx?
-Hurså??
-Jag vill veta varför du ringer det här numret och vad du har för relation till Xxx.Xxxx. (Här tänker man sig en upprörd Gunvald Larsson i Persbrandts gestaltning...)
-Jag har ingen särskild relation till Xxx.Xxxx, jag vill bara tala om att vi just nu....
-Vi behöver komma i kontakt med dig genast. Jag är polis och Du har just ringt till en brottsplats och vill ha kontakt med brottsoffret, vilket gör dig högintressant i vår utredning. VAD HETER DU!
(Här bryter telefonförsäljaren plötsligt uppkopplingen...)

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.