Godmorgon kära byggahusare och annat löst folk.

Telekabeln från stolpen in i huset, ca 40 meter hänger en hel del, skulle gissa på ca 4 meter.
Det gör att när det blåser och regnar så börjar både internet och tvn hacka, sluta funka och allmänt jävlas.

Ska/får jag fixa detta själv eller är det Telias ansvar?
I så fall ska jag betala för att dom ska fixa problemet?

Leverantörens ansvar går väl fram till första jacket i huset har jag för mig.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Hennke85 skrev:
Leverantörens ansvar går väl fram till första jacket i huset har jag för mig.
Jag antog det.

Tack!

Signalen i kabeln ska normalt sett inte påverkas av att kabeln rör på sig. Om ADSL slutar fungera när det regnar så beror det i de flesta fall på att det tränger in fukt nånstans (fukten gör att höga frekvenser dämpas). Tyvärr är det nästintill omöjligt att få Telia att fixa det eftersom felet bara uppträder sporadiskt, vi försökte i flera år men problemet var ju att internet hann komma igång igen innan vi kom fram till felanmälan... och då hittade de ju inget fel.

Jag försökte sätta upp övervakning för att få lite statistik att slänga i ansiktet på dem, problemet var ju att avbrotten trots att de var väldigt störande inte stod för så stor del den totala tiden... Med 99,8% tillgänglighet är det svårt att motivera avdrag på avgiften (även om de där 0,2% motsvarar 3 minuters avbrott i veckan).

Tycker du ska felanmäla det till Telia.
Det kan vara svårt att hitta fram via deras felanmälan så man verkligen kommer fram till en person att prata med men när man väl lyckas med det har jag fått bra hjälp med liknande problem, sprakande ledningar, intermitent ADSL och låg överföringshastighet mm.

Jag kommer att fortsätta att hävda att Telia har ett stort problem i deras kundtjänst och efter att jag själv sökt jobb hos deras tekniska support har jag fått svaret på varför den är så usel. De väljer medvetet att sätta säljare på att svara i telefonen istället för att ha någon tekniker som förstår begrepp som "intermittenta störningar". (Har svar från deras HR-avdelning som bekräftar detta)
Jag har bråkat i många år med dem om det och deras personal ser inte att det är fel att de översätter min detaljerade felrapport till "kunden har inget internet" eftersom de inte förstår vad man felanmäler.
Har du tur så ringer teknikern upp dig och du kan förklara felet direkt till dem, men tyvärr är saken så enkel att Telia själva inte kommer att hjälpa dig ett dugg.

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Nerre skrev:
Signalen i kabeln ska normalt sett inte påverkas av att kabeln rör på sig. Om ADSL slutar fungera när det regnar så beror det i de flesta fall på att det tränger in fukt nånstans (fukten gör att höga frekvenser dämpas). Tyvärr är det nästintill omöjligt att få Telia att fixa det eftersom felet bara uppträder sporadiskt, vi försökte i flera år men problemet var ju att internet hann komma igång igen innan vi kom fram till felanmälan... och då hittade de ju inget fel.

Jag försökte sätta upp övervakning för att få lite statistik att slänga i ansiktet på dem, problemet var ju att avbrotten trots att de var väldigt störande inte stod för så stor del den totala tiden... Med 99,8% tillgänglighet är det svårt att motivera avdrag på avgiften (även om de där 0,2% motsvarar 3 minuters avbrott i veckan).
Jag har faktiskt förmått Skanova genom Bredbandsbolaget att byta en inte oansenlig sträcka med luftkabel och fått nya par i jordkablarna genom att just samköra nätövervakningen med data från väderstationen. Här var dock tillgängligheten klart sämre eftersom det var en ganska fuktig vår som detta inträffade.

Mitt problem var att den övervakning jag körde (jag tror det var nån trial-version av nåt köpeprogram, gick t.ex. inte att ställa kortare intervall än 5 minuter) av nån anledning slutade fungera lagom tills den våta hösten kom... (Hade fungerat klockrent hela sommaren, men då var det ju inga avbrott.)

Men jag hade just samma tanke, att "samköra" mot väderobservation (har ingen egen väderstation men jag hoppades att det skulle gå att hitta hos t.ex. SMHI).

Idag kör jag Nagios på routern och har jättefina loggar, men nu har vi "uppgraderat" till fiber så det blir ju inte alls avbrott på samma sätt:)

Det gäller att man får rätt person att prata med. Även om dessa grafer visar ganska tydlig info så betyder inte det att den person man pratar med förstår det.
Dessutom, vad det är för person som kommer ut är också något som varierar. Ibland skickar de en person som felsöker telenätet, sist var det en pajas som jag tror var sponsrad av bredbandskollen. Det enda han gjorde var att göra nya omstarter av gateway och tester tills han såg en vettig siffra. Säger en del om deras kompetens...

• latency.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • packet loss.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert så, killen från Relacom som var ute hos mig vid tre tillfällen var jäkligt bra. Vi jämförde till och med våra fluke-instrument. Hans var mycket större :wow:.

Återkoppling:

Ringde Teia, fick först prata med en idiot som envisades med att vi skulle köpa ny dator då den var problemet.
När jag förklarade att det i hushållet finns 2 datorer, 2 iphone 5, 1 ipad och 1 samsung platta envisades han fortfarande om att det var våra enheter som var trasiga.
La på och ringde upp igen, fick prata med en vettig människa som rabblade på en massa som jag inte begrep men han skickade ut Relacom som bytte kabeln då den tydligen var tokslut. Han fattade inte att det funkat över huvud taget.

Nu har det gått 2 dagar med fint väder så jag vet inte om det hjälpte men inga avbrott än så länge

• Gilla
orparn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.