Hej!
Jag ska dra en telefonkabel på utsidan på huset för att på så sätt få förstajacket för ADSL direkt i kontoret. Ledningen som jag ska förlänga från är en två-trådig gammal tråd som kommer direkt från stationen.

Mina frågor:

1. eftersom kabeln går på utsidan av huset. Vad för telekabel bör jag använda för att den ska tåla väder och vind?

2. Bör kabeln som går på utsidan läggas i något pvc-rör? Eller klarar kabeln själv väder och vind?

3. Jag kommer även att borra hål i ytterväggen rakt in i huset, vad ska jag tänka på? Vad för rör genom väggen borde jag använda? Antar att jag även behöver en 'kåpa' på utsidan som håller tätt mot väta. Förslag?

Är det något annat jag glömt? Telefonkabeln ska främst användas för ADSL men även telefoni kommer finnas.

Finns speciell telekabel för utomhusbruk (främst för förläggning i mark) som är svart. Ska du inte ner i marken utan bara dra den efter fasaden så duger det säkert med vanlig EKKX i VPrör (finns små snygga vita VPrör med diameter 10mm och 12mm).

ett hål genom en vägg borras så att det lutar utåt/nedåt. Se upp om du har spånisolering bara. Tätas sen med minerallull om du vlll kunna få ut kabeln igen någon gång annars fogskum

Hej!
Tack för svaren, mitt internet har krånglat fram till nu så jag har inte kunnat läsa dem förrän nu. Men bättre sent än aldrig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.