3 491 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Telefonjack med konstigt beteende
Hej,
jag har ett problem som jag inte blir klok på. Vi har 7 seriekopplade jack i vår villa och använder Bredbandsbolaget för internet och IP-telefoni. Det finns ingen fast telefoni.
Problemet är att vi får/får inte signal i ansluten telefon beroende på var ADSL-modemet och telefonen kopplas in. Följande kopplingar är testade.
ADSL-modem i jack / Telefonsignal i jacken
1 / 2,3,4
2 / 3,4
3 / 4
4 / 5,6,7
Min tanke var ju att om bara ADSL-modemet sitter i jack 1 så får resten av uttagen en signal för telefonin men något är konstigt. Har ni någon aning?
/Clas
jag har ett problem som jag inte blir klok på. Vi har 7 seriekopplade jack i vår villa och använder Bredbandsbolaget för internet och IP-telefoni. Det finns ingen fast telefoni.
Problemet är att vi får/får inte signal i ansluten telefon beroende på var ADSL-modemet och telefonen kopplas in. Följande kopplingar är testade.
ADSL-modem i jack / Telefonsignal i jacken
1 / 2,3,4
2 / 3,4
3 / 4
4 / 5,6,7
Min tanke var ju att om bara ADSL-modemet sitter i jack 1 så får resten av uttagen en signal för telefonin men något är konstigt. Har ni någon aning?
/Clas
Fattar jag tabbelen rätt så gissar jag att du kommer få signal i alla jack om du stoppar har ADSL modemet i Jack 1 och sedan en telefon i jack 4. Med andra ord saknas det överkoppplings byglar på de 2 övre trådarna i Jack 4.
Tack för hjälpen! Det var något jag inte kände till och det var jack 4 som saknade överkopplingsbyglar.
/Clas
/Clas
Kul att det löste sig så snabbt.
Klicka här för att svara