Kanske lite OT, men handlar om Tele 2.
När jag ringer till kontoret i Göteborg och frågar nått, få jag alltid höra "Vänta, datorn är så seg, nu snurrar det bara" och liknande.
Var själv där i somras och kopplade upp min egen dator på kontorets Wifi.
Fan vad segt det går sa jag till en kollega, min nya dator är ju blixtsnabb i vanliga fall.
"Jo, de har ingen fiber här, utan kör på Tele 2 5G"

Det finns alltså fiber i huset, men chefen har köpt en företagslösning från Tele 2 och 5G på allt !!!

Själv har jag inte upplevt dålig telefonmotagning på Tele 2 utomhus mer än när jag åker upp till norra Sverige. Innomhus är det dött hos många kunder (indistribyggnader) men det finns ofta Wifi att kolla upp sig mot.

• Wow
Festlund och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men har du dålig täckning, dvs svag signal?
Blir det "fler pinnar" på signalindikatorn när du får kontakt med nätet igen?

Ett tips för att ta sig förbi "manusbaserad tonårskundtjänst" är att felanmäla på ett företags/jobbabonnemang. Det är mitt intryck iaf, att felanmälningar på företagsabb. tas mer på allvar. Helt anekdotiskt. När jag hade bra Tele2 mottagning och dålig telia så snackade jag med några grannar om att felanmäla Telias dåliga täckning, och sen blev det iaf bättre.

Det är stora jobb på gång när man bygger om näten.
om och utbyggnad 5G,
bort med 2G & 3G,

Cellgränser och parametrar kan behöva tunas, felsökas.
Tonåringarna sitter där för att skydda de som kan nått från överbelastning...

När krånglar det?
En WhatsApp chat,
WhatsApp samtal,
vanliga samtal,
Youtube,
SvtPlay
?
Jag upplever att det är främst dålig teckning, när jag skriver detta står jag vid busstationen i brunnsbo och har 1 pinne tex, tror knappt jag nånsin sett den ha 4 pinnar.

Vanliga telefonsamtal "skrapar" helatiden och bryts ibland.

Men det kan också vara en kombination, ibland när man kollar youtube ex så laddar den omedelbart bara för att 10s in fastna och slutar inte tugga ens om man lägger ner telefonen i 5min, i det läget måste man starta om telefonen för att få uppkoppling igen. (Inget fel på telefonen, den är ny och funkar fint).

Hade telia innan och hade aldrig dom här problemen. Telia kunde ha dålig täckning om man var ute på landet tex men aldrig i centrala göteborg! 🤷‍♂️

MultiMan
Vad är det för telefon och var är den köpt?

Kina-telefoner (eller från andra regioner utanför Europa) kan sakna vissa frekvensband som vi använder här och i detta fallet kanske just huvudfrekvensen Tele 2 använder där du är.

1 streck utomhus är helt onormalt om du inte är i fjällvärlden, så något felar, antingen frekvenser, lokala tillfälliga störningar pga ombyggnad av nät eller din telefon.

S svensexan skrev:
Hade telia innan och hade aldrig dom här problemen. Telia kunde ha dålig täckning om man var ute på landet tex men aldrig i centrala göteborg! 🤷‍♂️
Det låter märkligt.
Vad är det för telefonmodell?
Gärna ganska exakt så man kan se om den är avsedd för Sverige...

Operatörerna har fått olika licenser så att den förr funkade bra hos Telia behöver inte betyda att någon udda avart till mobil funkar lika bra med annan operatör.

Enklast är väl att stoppa i simkortet i en annan telefon.

Och prova med simkort från annan operatör i din krånglade operatör.

Själv hade jag nog spillt lite tid på att se vilka master den kopplas upp mot. Men har inte koll på bra appar längre.

Men börjat med att kolla upp vad telefonen klarar och jämför med vilka band operatören använder.

Sånt ska man iofs inte behöva ägna sig åt...

Verkar som hela familjen dras med samma problem enligt TS. Tror därför inte på någon bandkonflikt om nu inte hela familjen har kina import. Alla operatörer har sina svarta fläckar här och där.

Har Telia både privat och i arbetet , E4 mellan Gävle och Hagsta tappar man streaming på 2 olika ställe jämt man åker den sträckan. Lika när man arbetar inne på Microsofts område i Stackbo söder om Valbo, usel täckning utomhus. Inomhus måste man använda Microsofts Wifi. Bara samtal för att kommunicera där. Speciellt konstigt när Telia fortsatt använder GSM 🤔 ( Har 2G aktivt i bägge mobilerna )

F fusion skrev:
Verkar som hela familjen dras med samma problem enligt TS. Tror därför inte på någon bandkonflikt om nu inte hela familjen har kina import. Alla operatörer har sina svarta fläckar här och där.

Har Telia både privat och i arbetet , E4 mellan Gävle och Hagsta tappar man streaming på 2 olika ställe jämt man åker den sträckan. Lika när man arbetar inne på Microsofts område i Stackbo söder om Valbo, usel täckning utomhus. Inomhus måste man använda Microsofts Wifi. Bara samtal för att kommunicera där. Speciellt konstigt när Telia fortsatt använder GSM 🤔 ( Har 2G aktivt i bägge mobilerna )
Kanske dum fundering, du tappar streaming men du kanske fortfarande har 2G täckning?
Är det mobilen eller utrustning i bilen? Kan ju vara utrustningsberoende?
Här nere i länet tappar jag nästan aldrig streaming, bara på enstaka riktiga platser utibögda. Är bilens system med streamad radio och via Telia.

Streamar ljud till privata bilen (Volvo V60) samt jobbets bil Mercedes via Bluetooth och 4G/5G. Kan inte stanna och kolla vad som är aktivt där. Inga SIM kort i fordonen utom de som tillverkaren satt i, men de kan bara användas för nödsamtal/assistans.

Lär ju inte gå att streama via GSM, (GPRS / EDGE ) vad som nu finns?

Volvo on Call funkar iaf utan problem och de använder ju 2G , byttes väl från Telenor till Telia. Volvo on Call används bara för att fjärrstarta dieselvärmaren vintertid och för att hålla koll på vart yngste sonen håller hus med bilen 😉 Telia kommer väl fimpa 2G slutet av 2027 ?

blackarrow blackarrow skrev:
Det låter märkligt.
Vad är det för telefonmodell?
Gärna ganska exakt så man kan se om den är avsedd för Sverige...

Operatörerna har fått olika licenser så att den förr funkade bra hos Telia behöver inte betyda att någon udda avart till mobil funkar lika bra med annan operatör.

Enklast är väl att stoppa i simkortet i en annan telefon.

Och prova med simkort från annan operatör i din krånglade operatör.

Själv hade jag nog spillt lite tid på att se vilka master den kopplas upp mot. Men har inte koll på bra appar längre.

Men börjat med att kolla upp vad telefonen klarar och jämför med vilka band operatören använder.

Sånt ska man iofs inte behöva ägna sig åt...
Samsung galaxy 25, samsung galaxy 24, iphone 14.. så nä inga skumma kinamobiler. (Dom är väl iof tillverkade i kina med, finns det mobiler som inte är det?)

• Gilla
fusion
  • Laddar…
MultiMan
Nu frågade jag om var de köpts också. Det är det som avgör hur frekvensbanden ser ut.

En Kinasåld telefon har andra frekvensband än en EU-såld. Köper man begagnat kan man bli blåst om man inte vet hur man kollar.

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det för telefon och var är den köpt?
Att tre olika telefoner lider av exakt samma fel (om det nu är så och inte kollektiv övertygelse) tyder förvisso mer på att det pågår arbete med näten lokalt som kan ge sämre mottagning tills det är klart. Det hände t ex där jag bor när åskan gjorde aska av Telias 4G-antenn där jag bor och därför fick vi 5G tidigare än planerat eftersom allt fick bytas ut. Dock var jag inte utan nät under den tiden, men mottagningen var kraftigt nedsatt.

Redigerat:
En är köpt på elgiganten har jag för mig och dom andra två via abbonemang med halebop, menar du att dom på nåt sätt skulle vara mjukvarusaboterade om man byter abbonemang?

MultiMan
Jag skriver så tydligt jag kan men ändå får du tydligen för dig att man med "Kinasåld" menar Elgiganten eller Halebop? Hoppas det löser sig, för det är uppenbart ingen idé att jag skriver mer.

S svensexan skrev:
En är köpt på elgiganten har jag för mig och dom andra två via abbonemang med halebop, menar du att dom på nåt sätt skulle vara mjukvarusaboterade om man byter abbonemang?
Frågan handlade troligen om huruvida du hade köpt telefoner från utlandet. Telefoner tillverkas för stöd av lite olika frekvensband beroende på var i världen de säljs. Det är inte mjukvara utan små skillnader i hårdvaran.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S svensexan skrev:
Samsung galaxy 25, samsung galaxy 24, iphone 14.. så nä inga skumma kinamobiler. (Dom är väl iof tillverkade i kina med, finns det mobiler som inte är det?)
Jag menade modellbeteckning som men får fram om man klickar på kugghjulet, klickar Om telefonen. Så står för något typ
SM-S931X, SM-S936X eller SM-S938X/YY

Inte för att det är speciellt sannorligt att du har en mobil för fel marknad med det förekommer ju stölder och smuggling av alla möjliga lättkrängda varor...

Det är också väldigt lätt att kontrollera.

S svensexan skrev:
Om du byter operatör kan den nya operatören använda andra frekvenser än den gamla, och du hamnar på en annan antennmast(celll), och kanske i fel cell om nätet är fel konfigurerat.

Att någon godtycklig oseriös telefonförsäljare säljer med Halebop garanterar inte telefonens kvalitet/äkthet.

Det är väl inte speciellt sannorligt att du har fått fel telefon, men det är heller inte så sannolikt att en operatör har tappat täckningen över hela Göteborg.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S svensexan skrev:
Bytte nyss familjens mobiler från telia till tele2, fri surf, men ca 2 mån in känner man sig ju grundlurad?

Bor i centrala Göteborg och täckningen är urusel!?

Tappar kontakten hela tiden, ibland slutar det inte buffra förns man startat om mobilen, vi har 4 abbonemang och alla har olika mobiler men samma problem med täckningen.

Är det nåt man kan göra åt detta?
Band på 24mån, kan man ta sig ur detta på nåt sätt?

Tele2s "kundservice" är ju bara tonåringar som läser innantill från ett manus och kan absolut ingenting om nånting så där får man ju ingen hjälp.
fårfarmen har alltid varit sämst i alla avseenden

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B Bill Algö skrev:
fårfarmen har alltid varit sämst i alla avseenden
Nej då, inte alltid. På ett ställe där jag bodde för många år sedan kunde jag se masten från fönstret. Funkade funkade bättre än Telia där.
😳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.