Sitter här och ska göra en beställning ELJO och slås av att de inte har någon RJ11 i sortimentet att köra tele i. Deras modularkontakter finns i 1x6 och 1x8 ledare. Kör man vanliga 8-ledare, dvs RJ45 för tele idag?

Passar ens RJ11-kontakter i RJ45-uttag?

Ja, jag kör dubbla RJ45-uttag. Ena uttaget går till datanätverket, det andra går som telefon. Fumkar alldeles utmärkt!

Jajamensan. Fungerar utmärkt.

Har rj45 i alla uttag och patchar sedan bara in de uttag jag vill ha som teleuttag. Naturligtvis är då all kabel cat5/6. Telekabeln har jag kastat ut

ulan skrev:
Ja, jag kör dubbla RJ45-uttag. Ena uttaget går till datanätverket, det andra går som telefon. Fumkar alldeles utmärkt!
Från början var RJ45 designad för att man skulle kunna köra både datanät och telefon (eller två telefoner) i samma uttag. Ethernet på par 2 och 3 och tele på par 1 och 4. Nu för tiden så kanske man kör gigabit-ethernet och då behöver man alla fyra paren för data.

Okej, då är det bara att beställa fler RJ45 med andra ord.

Tack!

RJ11 passar i RJ45, men blir inte särskilt stabilt. Mitt råd är att du klipper av dina RJ11-kontakter och sätter på RJ45 istället.

rj11 är gjord för att passa i rj11,rj12 och rj45 uttag. Låsstiftet ser till att kontakten hamnar rätt. Visst vill man så kan man kontaktera om men det fungerar utmärkt utan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.