Byggahus.se

Koppla telefonlina i rj45

1. S
    Medlem · stockholm · 267 inlägg

Sweedbanana

Medlem
    Hej, jag vet att detta tagits upp otaliga gånger men tro det eller ej, jag hittar inte svaret jag är ute efter!
    Jag har alltså turkos, blå, lila, vit-färgade telefonkablar in i huset. Vad färgerna står för har jag hittat. Nu till frågan: var ska de sitta i rj45 uttaget? I precis alla forum/inlägg jag läst så säger man att de ska sitta "i mitten" men inte mer specificerat än så. Eftersom det är 4 kablar kan inte alla sitta i mitten. Någon måste sitta till vänster, den andra till höger om den andra osv.
    Kan nån vänlig själ förklara exakt vilka färger/signaler som ska vara anslutna till vilken kontaktyta i rj45 uttaget? :surprised:

2. J
    Medlem · norrbotten · 383 inlägg

JLov

Medlem
    Telefon och rj45? Är det inte rj11 du menar? Blå och vit i mitten brukar det väl vara. Det andra paret är väl om man har två abonnemang.

3. S

Sweedbanana

Medlem
    Nej rj45 denna gång. Tack för svaret, men vad menar du med "i mitten"? Om det är två kablar vi pratar om, kan inte båda vara "i mitten". En måste vara till höger och en till vänster. Vet du vilken som ska sitta var?

4. V
    Medlem · Norrbotten · 596 inlägg

VikHe

Medlem
    Sätt vit på vit, och blå på blå, om uttaget är märkt enligt TIA-568 så ska det bli bra :)

Polariteten har ingen betydelse egentligen, bara rätt par hamnar med båda ledarna på stift 4 respektive 5.

5. J

JLov

Medlem
    Ska kvitta vilken som ligger vars. Blå på 4 och vit på 5 så blir säkert jätte bra.

6. S

Sweedbanana

Medlem
    Uttaget ser ut som följer, vet inte hur det är märkt :p
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20141004_112650.jpg

Så 4 & 5, polaritet har ingen betydelse, så de kan sitta på vilken som?
    Vit är ju "in+" och blå är "in-", ska det inte vara någon "ut"?

Redigerat 4 okt 2014 11:37
  7. V
    Medlem · Norrbotten · 596 inlägg

VikHe

Medlem
    Det beror på hur kablarna är dragna, har du två kablar i varje jack kan du kaskadkoppla det hela, då lägger du utgående till nästa uttag på 3 & 6. Då måste du dock ha en byglingsplugg i de uttag som inte används, för att de efterföljande uttagen ska fungera.

8. J

JLov

Medlem
    Lägg kabeln till nästa uttag på samma plintar, 4 5. Då blir det paralellkoppla.

Bara ett par på inkommande ska användas.

9. S

Sweedbanana

Medlem
    Jag kommer bara ha ett uttag, som också är det första uttaget. Men tack för lite överkursinfo :)

10. S

Sweedbanana

Medlem
    Ok! Då har jag fått svar på allt så nu är det bara koppla in då :) Bara av ren nyfikenhet, vad används "utgående" linor till?

11. D
    Medlem · Södermanland · 553 inlägg

Donald-Duck

Medlem
    Vi i Sverige brukar använda fyra ledningar till våra telefonjack.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    91-004-582006B_152_002.jpg

Då kommer två av ledningarna från telefonstationen till de undre tungorna i jacket, och de två övre går vidare till nästa jack. Ifall man lyfter på luren kopplas de efterliggande jacken bort som en sekretessfunktion, och ifall man inte har någon telefon ansluten i jacket så gör frånvaron av den lilla plasttungan att jacket skickar alla signaler vidare till nästa jack i kedjan.

Resten av världen brukar bara ha två ledningar till sina telefonjack och saknar sekretessfunktionen. Deras jack är alltså parallellkopplade.

Redigerat 4 okt 2014 14:24
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.