Seriekoppla tankar? Behöver man någon styrning då?
Sen var det ju det här med varmvattnet, jag lär väl behöva en vv-beredare i huset också för att få snabbt vv?
Sen var det ju det här med varmvattnet, jag lär väl behöva en vv-beredare i huset också för att få snabbt vv?
Vad menar Du med styrning?solo_innova skrev:
För att få snabbt vv så föreslår jag en liten elberedare (såsom skissen ovan visar) alternativt vv-cirkulation.
Jag kan förstå att seriekoppling fungerar så länge radiatorerna drar runt vatten.
Men hur blir det om man på sommaren vill elda hela tanken och bara använda vv.
Går verkligen varmvatten över i tekniktanken om radiatorerna är avslagna?
Men hur blir det om man på sommaren vill elda hela tanken och bara använda vv.
Går verkligen varmvatten över i tekniktanken om radiatorerna är avslagna?
Ok, då förstår jag. Antar att värmen inte sugs per automatik från slaven till tekniktanken om man nu hade båda tankarna laddade och i serie. Jag skulle tro att slaven helt enkelt bara svalnar.solo_innova skrev:
När det gäller min anläggning så tänker jag mig att sommartid stänga av slavtanken och bara använda tekniktanken, alternativt parallellkoppla tankarna. Båda möjligheterna har jag byggt in i konstruktionen. .
Hade jag monterat in en solslinga även i slaven skulle den sommartid kunna vara nödkylslinga åt solfångarna OM det skulle bli för fullt i tekniktanken, men förmodligen kommer 1300 liter tekniktank att behöva ett antal dagars högtryck för att fyllas med 90 gradig värme och vi vet ju hur sommaren brukar vara...
Inleder ett sidospår till mitt förra ämne.
Det är så här att vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt en liten
(potatis)-källare under huset som jag inte använder.
Där skulle jag kunna placera mina tankar (tänkte jag).
Problemet var att det endast är 1,80 till tak.
Mina tankar är förvisso 1,75 men uttag från vv-beredare ligger uptill och dessutom blir de över 1,80 vid uppresning.
Någon som har någon lösning?
Det är så här att vid närmare eftertanke så har jag ju faktiskt en liten
(potatis)-källare under huset som jag inte använder.
Där skulle jag kunna placera mina tankar (tänkte jag).
Problemet var att det endast är 1,80 till tak.
Mina tankar är förvisso 1,75 men uttag från vv-beredare ligger uptill och dessutom blir de över 1,80 vid uppresning.
Någon som har någon lösning?
Efter förra sommarens två veckor långa ökenhetta, var det inte långt ifrån att jag fick ta till lite nödkylning. Mina 2250 liter var inte under 80°C någonstans då.
Seriekoppling kallas ibland för vinterkoppling, av anledning som torde vara uppenbar om man läser ovanför här.
Seriekoppling kallas ibland för vinterkoppling, av anledning som torde vara uppenbar om man läser ovanför här.
Jag har sett att det finns fina styrningar till tekniktank för att sköta överföringen genom kulverten. Jag tycker att det borde räcka att ha en givare i tekniktankens nedre del som vid en viss temperatur startar cirkulationspumen från slavtanken, tänker jag rätt?
Nej, läs manualen på tex Termovetilers sida.solo_innova skrev:
ok det är säkert en bättre lösning.
men om man laddat ut tekniktanken till den temperatur då kulvertpumpen börjar ladda, hinner då autoshunten till radiatorerna verkligen med att stänga eller får man 75 gradigt vatten in på elementen var gång?
som jag har det idag vet jag att den har problem att hinna med om tankarna är kalla och cirkulationspunpen från pannan börja mata varmvatten.
men om man laddat ut tekniktanken till den temperatur då kulvertpumpen börjar ladda, hinner då autoshunten till radiatorerna verkligen med att stänga eller får man 75 gradigt vatten in på elementen var gång?
som jag har det idag vet jag att den har problem att hinna med om tankarna är kalla och cirkulationspunpen från pannan börja mata varmvatten.
Tanken är att laddningen ska starta innan tanken är utkall i toppensolo_innova skrev:ok det är säkert en bättre lösning.
men om man laddat ut tekniktanken till den temperatur då kulvertpumpen börjar ladda, hinner då autoshunten till radiatorerna verkligen med att stänga eller får man 75 gradigt vatten in på elementen var gång?
som jag har det idag vet jag att den har problem att hinna med om tankarna är kalla och cirkulationspunpen från pannan börja mata varmvatten.
Karkulla skrev:Hade jag monterat in en solslinga även i slaven skulle den sommartid kunna vara nödkylslinga åt solfångarna OM det skulle bli för fullt i tekniktanken, men förmodligen kommer 1300 liter tekniktank att behöva ett antal dagars högtryck för att fyllas med 90 gradig värme och vi vet ju hur sommaren brukar vara...
Precis som Apersson850 skriver så var det inte speciellt svårt i somras att få höga temperaturer i acktanken med hjälp av solfångarna. Själv hade jag 98° i botten på min acktank, 1800 liter, då styrsystemet slog ifrån.....(numera omprogrammerad). Det blev till att torka upp solfångarvätska från pannrumsgolvet när man kom hem på eftermiddagen. Numera sitter det en SYR-ventil i acktanken som skall "dumpa" varmvatten ifall acktanken når 95° i botten.
Kan jag istället placera tekniktanken på en sockel så att överdelen livar med 3000-liters tanken. Om jag sedan kopplar ihop dessa så borde det väl vara varmt i tekniktankens överdel hela tiden.Karkulla skrev:
Har det isåfall någon betydelse om jag kopplar tekniktankens botten med 3000-literstankens botten, eller måste jag beställa en tank med en anslutning i samma nivå
Är det smart att förse 3000-literstanken med slingor i botten så man förvärmer innan vv-beredaren i tekniktanken? blir det problem med vv-cirkulation?
solo_innova skrev:Kan jag istället placera tekniktanken på en sockel så att överdelen livar med 3000-liters tanken. Om jag sedan kopplar ihop dessa så borde det väl vara varmt i tekniktankens överdel hela tiden.
Har det isåfall någon betydelse om jag kopplar tekniktankens botten med 3000-literstankens botten, eller måste jag beställa en tank med en anslutning i samma nivå
Är det smart att förse 3000-literstanken med slingor i botten så man förvärmer innan vv-beredaren i tekniktanken? blir det problem med vv-cirkulation?
Du menar alltså att parallellkoppla tankarna?
- Jag har har ju möjligheten att köra tankarna både seriellt och parallellt. Har visserligen inte labbat jättemycket, men har problem med att få tankarna att verka i synk. Lilla tanken (1300 l) blir mycket snabbare varm än den stora (1800 l) vid uppladdning, samtidigt som det stora tanken laddas ur snabbare än den lilla.
Mitt labbande består i att prova olika strypningar, men efter några dagars test så kopplade jag, uppgivet, skiten i serie.
Jag är rädd för att Tichelmann-kopplingarna ej är symmetriska och att om jag skulle lyckas med uppladdningen så får jag problem med urladdningen. Har inte funnit någon bra kompromiss men ska labba vidare när jag får tid.
Om mina problem beror på att jag inte lyckades konstruera systemet enligt ordning eller inte så borde jag, såhär i efterhand, ha satsat så att plocka in tekniktankens bottenslingor i slavtanken i stället.
Som svar på Din fråga i slutet av inlägget; Jag tror det är en bra idé att förvärma vattnet i botten på slavtanken!
I övrigt tycker jag Du noga ska överväga ett system när du kan alternera mellan parallell- och seriekoppling. Tänk bara på Tichelmann!
Hej!
Jag har tre st acumulatortankar som är paralellkopplade, vardera på 750l, det är en tekniktank o två slavtankar. Jag laddar på den soliga tiden med solfångare och det är helt problemfritt att ladda alla tre tankar. När solen laddar går min tekniktank ca 6 °c före slavtankarna, under dygnets icke soliga tid blir det helt utjämnat i temperatur mellan tankarna. Om det blir långvarigt utan sol, blir det någon grad lägre temperatur i tekniktanken ca 2 °c. När jag laddar med vedpannan så laddar slavtankarna först ca 2/3 sedan laddar det fult i alla tre om jag behöver, när sedan huset fodrar värme under natten o följande dag, då är tekniktanken ca 6°c svalare än slavtankarna. Jag har möjlighet att strypa cirkulationen mellan takarna men jag har aldrig behövt ändra på detta. Detta har jag uplevt att fungerar helt med självcirkulation. Jag laddar mina tre tankar fult för ett dygn med vedpannan på 3,5 - 4,5 tim med - 8-12°c ut.
Jag har tre st acumulatortankar som är paralellkopplade, vardera på 750l, det är en tekniktank o två slavtankar. Jag laddar på den soliga tiden med solfångare och det är helt problemfritt att ladda alla tre tankar. När solen laddar går min tekniktank ca 6 °c före slavtankarna, under dygnets icke soliga tid blir det helt utjämnat i temperatur mellan tankarna. Om det blir långvarigt utan sol, blir det någon grad lägre temperatur i tekniktanken ca 2 °c. När jag laddar med vedpannan så laddar slavtankarna först ca 2/3 sedan laddar det fult i alla tre om jag behöver, när sedan huset fodrar värme under natten o följande dag, då är tekniktanken ca 6°c svalare än slavtankarna. Jag har möjlighet att strypa cirkulationen mellan takarna men jag har aldrig behövt ändra på detta. Detta har jag uplevt att fungerar helt med självcirkulation. Jag laddar mina tre tankar fult för ett dygn med vedpannan på 3,5 - 4,5 tim med - 8-12°c ut.
Det jag frågar mig är om mina synkningsproblem delvis kan bero på att tankarna inte är lika stora, att det på verkar symetrin i kopplet?stig53 skrev:
Givet att det ÄR symmetrin som är problemet, förstås.