2 844 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Teknikprylar för joggare?
Läste denna 9 veckor plan; http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
Krångligt..
Krångligt..
Det beror nog lite på hur man är som person. Ska jag över huvud taget orka tänka på att anstränga mig i någon form så krävs det inköp av allehanda utrustning. Det ska liksom svida ekonomiskt att låta bli så att säga.Pumba skrev:
Sen slutar det i och för sig allt som oftast som för dina tenniskompisar.
Jag började med massa utrustning också för "motivationen" för en 5-6 år sen. Med tiden blev utrustningen mindre och mindre viktig (bortsett från skor då) och nu har kostnaden helt klart stabiliserats på låg nivå när det mesta (GPS-klockor, cyklar, appar, hörlurar, musikspelare, vindtäta kläder, längdskidor) har införskaffas.
Men jag funderar på en cykel-GPS med pulsbandsmottagare, en sån kan man väl inte klara sig utan misstänker jag.
Men jag funderar på en cykel-GPS med pulsbandsmottagare, en sån kan man väl inte klara sig utan misstänker jag.
Det viktigaste rådet har du fått av pettervikman; börja lugnt. Leder och hårda slitdelar tar längre tid att bygga upp än muskler.
Och allt snack om skor, strunta i det. Dina fötter anpassar sig väldigt bra efter underlaget, och kompenserar för dåliga skor i stor utsträckning. Försök att hålla höga knän och såpass korta steg så du inte gör en ren hälisättning är mitt råd.
Innan löparskornas intåg var problem i fot och underben vanligast, nuförtiden är det knän. Läs Jakob Guidols inlägg om löpteknik på traningslara.se, bästa siten om träning.
Mitt (tråkiga) råd är alltså att börja lugnt helt enkelt. Och ska du köpa en pryl, köp en löparklocka med stora siffror.
PS Jakob G hänvisar alltid till relevant forskning i sina artiklar, där kan man bl.a läsa att det inte finns några belägg för att dämpade skor minskar t.ex. knäproblem..
Och allt snack om skor, strunta i det. Dina fötter anpassar sig väldigt bra efter underlaget, och kompenserar för dåliga skor i stor utsträckning. Försök att hålla höga knän och såpass korta steg så du inte gör en ren hälisättning är mitt råd.
Innan löparskornas intåg var problem i fot och underben vanligast, nuförtiden är det knän. Läs Jakob Guidols inlägg om löpteknik på traningslara.se, bästa siten om träning.
Mitt (tråkiga) råd är alltså att börja lugnt helt enkelt. Och ska du köpa en pryl, köp en löparklocka med stora siffror.
PS Jakob G hänvisar alltid till relevant forskning i sina artiklar, där kan man bl.a läsa att det inte finns några belägg för att dämpade skor minskar t.ex. knäproblem..
Redigerat:
Hur van löpare är du? 7km för en ovan löpare tycker jag är långt. Jag har provat att springa lite nu sista veckan, 6-8 år sen sist. Jag har sprungit 2,5 km i spåret hemma. Klarat det utan att behöva stanna eller få ont nånstans. Om några veckor är mitt mål att springa 2 varv utan att stanna. Jag har laddat ned Runkeeper, bara för att det är kul, typ. Enkelt att se hur långt jag sprungit. Mitt råd, strunta i pulsklockor och allt som man måste ha. Börja basic. Vänj kroppen, kortare löprundor. Ta det andra sen. Jättetråkigt svar, men hur många är det inte som satsar som tokar men faller platt. Bygg upp nåt långvarigt. Lycka till!Yrrol skrev:
Jag inledde med ett 5km spår, men tog fel avfart och hamnade på 10km, sen när jag insåg att det inte skulle sluta bra, så gick jag längst en väg och fick syn på 5km spåret igen och chansade mig tillbaka den vägen.
En vän hävdar att den färgen inte är 5km utan 3km, vilket kan förklara varför 10km spåren såg drastiskt längre ut på kartan, så jag vet helt enkelt inte riktigt vad jag lunkade mig fram. Sprang bara en bråkdel, då och då, så att...
(se, jag behöver gps)
Hur van jag är, inte alls. För några få år sedan gick jag runt med vikter i väska, det är enda motion jag haft.
Fast jag tror på detta, det var skönt i skogen... Nu när jag väl hade musik i öronen och slapp det stressiga skogsljudet. hehe
En vän hävdar att den färgen inte är 5km utan 3km, vilket kan förklara varför 10km spåren såg drastiskt längre ut på kartan, så jag vet helt enkelt inte riktigt vad jag lunkade mig fram. Sprang bara en bråkdel, då och då, så att...
(se, jag behöver gps)
Hur van jag är, inte alls. För några få år sedan gick jag runt med vikter i väska, det är enda motion jag haft.
Fast jag tror på detta, det var skönt i skogen... Nu när jag väl hade musik i öronen och slapp det stressiga skogsljudet. hehe
Redigerat:
Ja, man blir inte ens kall i lungorna runt nollan, bara när det kryper ner runt 10 minus som det kan börja kännas i lungorna.svartöra skrev:
Jag får lätt ont i lungorna men jag har astma. Sen blir lungor och allt annat i kroppen stelt när det vilar för mycket så det är en möjlig förklaring . Gäller även hjärtat, så om du högpulsat som tränings ovan och har träningsvärk i musklerna så kommer hjärtat också ha tränings värk även om det inte känns så skynda långsamt.
Ett stalltips är att börja springa en viss tid, inte sträcka . Sen när du blir starkare kommer du längre. När du sen springer 30min isträck kan du börja öka tiden. 30 min är nog lagom i början .
Om du köper en pulsklocka ska den vara ANT+. Då är den kompatibel med det mesta.
Ett stalltips är att börja springa en viss tid, inte sträcka . Sen när du blir starkare kommer du längre. När du sen springer 30min isträck kan du börja öka tiden. 30 min är nog lagom i början .
Om du köper en pulsklocka ska den vara ANT+. Då är den kompatibel med det mesta.
Klicka här för att svara