Y
Tänkte jag skulle börja röra på mig, ute.

Och gillar tanken att kunna följa om man gör några framsteg. Tävla med sig själv.

En ny värld. Men kanske något som ni har koll på, kan ni tipsa om några roliga prylar för
räkna steg, puls, gps om jag tappar bort mig på cykelvägarna, och sådär. :p

Rekommenderar löpband så tappar man inte bort sig :)

Riktiga skor!!

Japp kosta på dig att gå på löpplabbet och prova ut ett par ordentligt. Ta ett känt märke så kan du köpa nästa par någon annanstans mkt billigare när du vet vad du skall ha.

Y
Äh, stålhättearbetsskorna duger. Vad jag tänkte på var något som man kan ha på armen som loggar vad jag gör. :)

segway_solsidan_fredde_solsidanfredde_johan_rheborg_260.jpg

Redigerat:
Finns ju appar till mobilen och pulsband som pratar med den.

S
Yrrol skrev:
Tänkte jag skulle börja röra på mig, ute.

Och gillar tanken att kunna följa om man gör några framsteg. Tävla med sig själv.

En ny värld. Men kanske något som ni har koll på, kan ni tipsa om några roliga prylar för
räkna steg, puls, gps om jag tappar bort mig på cykelvägarna, och sådär. :p
http://www.polar.com/sv/produkter
lämna mobilen hemma ;)

Appar och tillbehör är skit. Gps funktionen håller inte riktigt måttet, de suger batteri som en a-lagare och kommer aldrig ge en fullvärdig kontakt med pulsbandet. Av de appar jag testat och kört samtidigt som pulsklockan har ingen gett riktiga data.

Jag skulle klart rekommendera en riktig pulsklocka med gps. Själv har jag en suunto ambit2, den förra var en Garmin forerunner 206(osäker på numret), båda är klockrena! . Det finns det en rad fina från både Garmin och suunto för billiga(re) pengar. Dock är suuntos webinterface mycket bättre än Garmin. Kolla på modeller som är ett, två år gamla. Se till att de har (tillräckligt) bra batteritid och snabb kontakt med satelliter. Att stå utomhus i nån minut i underkylt regn och blåst under tiden du väntar på kontakt kommer inte göra dig glad.. Ta ingen skit som du får gratis med en prenumeration eller så, det gör dig bara ledsen.

Y
Kikade lite på reklamfilmen för suunto ambit2, många valmöjligheter vilket jag gillade så man kan ha den till cykel, gym osv. Fick inte riktigt svar på hur den är att få slutlig statistik, att under dessa 6km du sprang ute i 10grader så hade du genomsnitt hastighet/puls men det antar jag att man kan avläsa?
Dyr dock. Strax över 3000kr.
Hade hoppats på något i 1500kr klassen.

*tveksam till att jag lämnar datorn ifall det regnar* ;)

Jag tycker att det mest basala och viktigaste är en klocka med stora tydliga siffror (så man kan läsa av dem medan man springer, och även om det är mörkt) och tydliga knappar (så man vet vad man ska trycka på).

Pulsklockor är rätt onödigt efter ett tag eftersom man snabbt lär sig hur olika pulser känns i kroppen. Men det är kul i början. Låna en?

Tävlingsmomentet får man genom att typ en gång i veckan springa samma runda och kolla hur långt man hinner efter 5, 10, 15, ... minuter. I början går ju allt som skit förstås. Efterhand hinner man kanske till "stenen" efter 5 minuter. En vecka senare hinner man kanske längre, till "trädet". Sedan till "backens fot". Ännu senare till "backens krön". Osv.

Gps är kul om man springer random rundor i terrängen och vill se i efterhand vad man har gjort. Och det gör man förstås.. men jag brukar själv oftast springa samma runda av ett urval på 3-4 stycken. Då är det tiden som gäller.

Nä, som redan sagt, lägg pengarna på skor istället. Springer du som nybörjare i stålhättedojorna får du benhinneinflammation och hur kul är det?

P
Jag har en Garmin pulsklocka med GPS som iofs nu är 5 år. Det är kul att ta ett pass och spara som en bana och nästa gång man är ute så dels visar klockan vägen om man har behov av det. Dels kan man ha koll på om man är snabbare eller långsammare mot det sparade passet. Den visar med en liten gubbe hur långt före/efter man är. Lite kul.

Man kan också ställa in den att köra olika pass, t.ex. att hålla pulsen kring en viss nivå, hålla viss fart m.m. också ganska kul i början.

Det finns massor med program som man sen kan använda för att spara,organisera analysera och spela upp sina pass igen med. Bl.a. Garmins egna. http://www.garmin.com/sv-SE/utforska/intosports/

Prylar är bra för motivationen (allt som kan få en att ge sig ut är bra) efter ett tag har nyhetens behag gett med sig och då är det dags att fylla på med ny pryl för ny motivation.

Telefonen har jag dock aldrig tyckt varit en bra grej på träningsrundorna annat än att ringa på om det behövs. En GPS-klocka och en liten mp3-spelare är det jag har mest användning av. men det är jag det.

Men Nike+ har en del grejor https://secure-nikeplus.nike.com/plus/

Redigerat av moderator:
Visst, ok skor är prio ett. Blir man skadad springer man inte. Fast mina dyraste skor kostar fem hundra (nätet) och jag tränar sju pass i veckan. Så det behöver inte kosta skjortan, här är det viktigare att börja långsamt och låta kroppen bygga upp leder och muskler.

Sen att säga att man alltid kan känna vilken puls man har, tja om man alltid springer samma runda i samma fart och aldrig är sjuk, sliten eller trött så kanske. För mig är puls info viktigt, om jag ligger på fem slag över i snitt, allt annat lika, så är det dags att lägga sig en timme tidigare och ta det lugnt dagen efter. Eller möjligen fundera på vad man gjorde (drack) kvällen innan.

Det var en forerunner 305 jag hade förut. Det enda jag tyckte var jobbigt med den var att hitta satelliter, annars är det stor skärm och lättanvänd. Den hittade jag för 2000 på prisjakt. Min köpte jag begagnad och sen körde jag med den i fyra-fem år. Kanske ett alternativ? Det är nog fortfarande den vanligaste klockan att se på folks handleder. Sen lönar det sig att leta och ha lite tålamod. Min ambit2 gav jag 2500 för från komplett och då hade den ett prisjakt pris på 4500. De sålde ut en 50 klockor på några dar. Den ger mig möjlighet att kolla allt jag vill och lite till. Hastighet, tid per kilometer, puls i snitt, antal antag i bassäng (funkar så där helt ärligt, kanske mer pga min teknik) antal längder i bassäng, momentan syre förbrukning och gud vet allt. Lite kul att jämföra kartan/rundan med pulsen och ser hur jobbig backen var och hur mycket som var mentalt gnäll...

Y
Så.. Jag tog första rundan idag (7km skogsstigar). Istället för mina skor jag alltid har på mig, så blev det 199kr gympaskor från matbutiken.

* Första metrarna gick såklart bra.
* Sen blev jag kall/öm i lungorna och fick stundvis promenera.
* Efter en stund började det kännas lite i vaderna.
* senare kändes även ena sidan av höften något.
* i slutet blev det ibland en skärande känsla ovanför hälen, fast bara ibland.
* stundvis även mer markerande känsla i ena lungan.
* efter en stunds promenerande kände mig även stelare i benen.

Men pulsen höll sig låg. Och jag gjorde tapper stretch före bilresan hem, och när jag steg ur bilen så var det väldigt stelt så blir väl liggandes imorgon. haha

Vad kan jag göra åt mina lungor inför nästa gång? Tugga tuggumi så jag inte andas via munnen?
Anar dessutom att jag bör ha bättre skor.

det viktiga är nog att bara komma igång.
har flera kompisar som ska göra div motionssporter och går och handlar utrustning för flera 1000kr och så är man med 2-3 gånger och sen aldrig mer.
Bästa var 2 som skulle börja spela tennis, tror de handlade rackets för runt 4000kr tillsammans, de spelade 5 gånger sen var det ingen som orka mer.
Eller som min granne, dyraste sågarna och allt trams när han ska ut och kapa några brädor, tar 5 gånger så lång tid att ta fram all utrustning som det skulle ta o man bar hämtade en gammal hederlig fogsvans.
Att han sen har näven mitt i handen och knappt vet vad han ska göra med brädorna sedan är ju en annan 5a, han har ju festools iaf på sågen,.,

Lungt med utrustningen i början för att se om det är nått man vill fortsätta med, är mitt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.