Ska återigen till att fixa lite smygar, passbitar och annat i vårt nyrenoverade kök. Drar mig lite för detta moment då jag tidigare har haft svårt att få det snyggt >:(
Det jag tycker är lurigast är att få precision i "sneda" klyvningar...
Cirkelsågen (grön Bosch 54) känns lite stor och grov för att få ett bra resultat på millimetern och snittet efter sticksågen (AEG step 800) blir ju lätt som en slalombana.
Måste man köpa en sån där superfin festosåg, eller finns det några bra knep ni kan dela med er av?
Kap och gerningar klaras utan problem med EB KGS 303, både för grovt och fint.

Tack,
T

Min erfarenhet är att det som skiljer snickaren som får till detta bra, från den som levererar ett halvbra resultat, är något helt annat än verktygen som används.

Hemligheten består i att dölja dessa svåra snitt på ett bra sätt, och det går nästan alltid att göra om man tänker till lite.

Om du tar lite foton på vad du skall göra så kan du säkert få lite bra tips här!

Jag vill inte vara grinig, men :-? :-? ;)
Jag frågade varken om hur man döljer misslyckade klyvsågningar eller hur man gerar taklister. Min fråga är och var hur man på bästa sätt klyver t.ex. passbitar och fönstersmygar på bästa och enklaste vis när det gäller sneda klyv (mao går det inte att använda anhållet på cirkelsågen)
På en skiva kan man ju tvinga fast en stödlist att såga längs med, men på mindre bitar (lister) som helt försvinner in under plattan på cirkelsågen är det svårare.
För att ta två exempel:
1. Jag ska klyva 22 mm pärlspånt till ett skafferi inkl dörr. Vill inte ha massa lister runt dörren men vill så klart klyva spånten till rätt bredd. Hur gör man bäst?
2. Vanliga fönstersmygar som i ytterkant ansluter till fönsterkarm utan någon list och i innerkant möter fönsterfodret. Fönstret är inte parallelt med väggen, så smygen måste ha viss kilform. Hur gör man det bäst?

Mvh,
T

Mr_T skrev:
Jag vill inte vara grinig, men :-? :-? ;)

För att ta två exempel:
1. Jag ska klyva 22 mm pärlspånt till ett skafferi inkl dörr. Vill inte ha massa lister runt dörren men vill så klart klyva spånten till rätt bredd. Hur gör man bäst?
2. Vanliga fönstersmygar som i ytterkant ansluter till fönsterkarm utan någon list och i innerkant möter fönsterfodret. Fönstret är inte parallelt med väggen, så smygen måste ha viss kilform. Hur gör man det bäst?

Mvh,
T
Ok, ett ogrinigt svar då: Köp en svindyr bordsåg och skärp dig när du sågar..... ::)

#1 vet jag inte, fattar inte riktigt hur det ska se ut.

#2 är lätt. Såga den kant som skall vara mot fönstret på frihand med din billiga bordssåg (1500sek på bauhaus), smäll ditt smygen och dra på en sträng med målarfog i skarven mellan smyg och fönster. Även om du skulle lyckas såga ett helt perfekt snitt så kommer träet ändå att röra på sig och skapa glipor => målarfog. Limma och spika fodret i smygen. Använd MDF, det är bra att jobba med till detta.

Kanske ett väldigt dumt svar men....

Varför inte en hyvel????

/Danne

Exakt, såga med nån millimeters marginal och sedan hyvlar du - passar - sluthyvlar. Med hyvel får du fina kanter och släta ytor, ska det vara lätt böjt så går det också bra.
Det är det här som skiljer snickeri mot "byggeri".

För en byggare måste allt passa från början annars resonerar dom: "Jag sågade ju vinkelrätt och smällde upp skiten! Glappen får målarn fixa med latex..."

En snickare löser uppgiften istället: Om en snygg kant kräver 46 grader och lite täljande så sågar man rätt och täljer lite där det behövs. Allt är inte maskiner. Men jag vet att många tänker som så att "jag har ju en skruvdragare och det är ju kul så då måste jag skruva ALLT, även eklister, stuck och laminatgolv..."
Fråga inte vad du har för maskin utan fråga vad resultatet ska bli! Innan man kan bygga med handverktyg så är maskinerna en risk för resultatet. En granne har jag sett gå på husfasaden med sin nya MiniMouse vibroslip. Jag ler...

Tänk på att sätta passbitar så att intrycket av ev glapp och kilspalter minskar och inte ökar! Ofta är hus inte nog vinkelräta för att tex. parkettlaminat eller köksstommar ska passa perfekt mot alla väggar. Då får man snickra listeverk mm för att det inte ska se ut som lustiga huset. Lämna inga spalter som visar hur snett det är! Passa , bygg in och jämna till sådant.

Nu börjar det likna nåt...

Jag menar vårt hus byggdes långt innan latex och annat uppfanns och trots det är många snickerier mkt. snygga, man kan se att mkt tid lagts på att få bitar att passa precis. Det är en fröjd att titta på hantverk som inte döljts bakom ett tjockt lager spackel.
Givetvis sitter ju en stor del av framgången i själva konstruktionen och planerandet, så att man inte försvårar i onödan.

Se till exempel till vänster i bilden från Gysingekök hur en kylskåpsdörr i pärlspont passar fint i öppningen utan lister: 50929stor.jpg

Jag inser att varken dyra verktyg eller ett snabbt tips snabbt förvandlar en kontorsråtta till en duktig inredningssnickare, men visst måste det finnas olika bra tillvägagångssätt för att få till ett snyggt resultat?

Ska försöka få till mer konkreta foton under veckan så får ni se vad jag menar.

/T

• Gilla
BjörnWd
  • Laddar…
Ska du klyva mindre bitar, tycker jag en bandsåg passar bäst.  Använd anhållet, du får raka bitar, och en repeterbarhet inom 0,5 mm.  Dessutom går det ofta att ställa om bandsågen till bandslip, om/när du behöver extra finputs.  

På biltema finns en klyv för under 1000 spänn som jag köpte en dag när jag glömt min egen... Den funka rätt bra faktiskt...
Rita upp ett streck där du ska såga (som vanligt alltså) ta sen bort anhållet och såga på frihand med klyven... Be carefull bara så du inte slinter..
hej svejs.

N
Om man skall klyva ett bräde kilformat så kan man ju bygga en enkel gigg med stöd på båda sidorna och sedan en linjal eller rätskiva som anhåll mot sågen. Tycker personligen att en handcirkel är det bästa verktyget när man skall klyva snett.
Jag tycker att det lättaste sättet är som någon redan skrev att såga ungefär och hyvla eller slipa det sista rätt.

Stort tack för bra synpunkter.

Har börjat lite smått med snickerierna och det ser ganska lovande ut hittills. Tyvärr är det väl inte bästa upplägget att börja med finliret kl. 20-21 på kvällarna när man jobbat i 10-11 timmar innan. Är ju bara att försöka inse att ska det bli bra måste det få ta tid (ganska svårt, jag blir lätt ivrig när mållinjen är i sikte)

/T

Diskussionen kanske är över men jag kunde inte låta bli att komma med ett par synpunkter. Att klyva lister och passbitar i kilform eller liknande är ju självklart enklast med en bra klyvsåg (på fri hand utan anhåll). Men det går även utmärkt med sticksåg, såga från undersidan bara så du får 100% koll på bladet. Sticksåg från baksidan med skarpt blad har förvånansvärd precision. Avluta med att med elhyvel och ev handhyvel (om det behövs).

Larsa skrev:
Diskussionen kanske är över men jag kunde inte låta bli att komma med ett par synpunkter. Att klyva lister och passbitar i kilform eller liknande är ju självklart enklast med en bra klyvsåg (på fri hand utan anhåll). Men det går även utmärkt med sticksåg, såga från undersidan bara så du får 100% koll på bladet. Sticksåg från baksidan med skarpt blad har förvånansvärd precision. Avluta med att med elhyvel och ev handhyvel (om det behövs).
Fast det är ju precis till detta man vill ha en festo sänksåg med tillhörande skena....

Festo'n har sina plus men att stå och repetera ett moment med den är liksom ingen hit.
Att klyva 2000 i längd kräver >2000 i skena och alla har inte dessa längder.

Själv slår jag ett slag för en bra bordsåg, t ex DW744, den ger precision ner till en tiondels millimeter med en skarp klinga. Anhållet på den är fantastiskt.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.