164 022 läst ·
397 svar
164k läst
397 svar
Tegheims Projekt: Hobbybilsgarage 100kvm
Nu har jag noggrant läst igenom alla 11 sidorna!
Vilket garage ni byggt! Ert bygge är mycket imponerande och inspirerande!!
Massa använbara tips och kunskap som jag kommer att behöva till min lada som precis påbörjat en förmodligen mycket lång resa till garage.
Hur löste ni de hängande skivorna i lågtaket?
Hade varit skoj med lite bilder på hela innanmätet nu när ni är klara(?).
/Thomas
Vilket garage ni byggt! Ert bygge är mycket imponerande och inspirerande!!
Massa använbara tips och kunskap som jag kommer att behöva till min lada som precis påbörjat en förmodligen mycket lång resa till garage.
Hur löste ni de hängande skivorna i lågtaket?
Hade varit skoj med lite bilder på hela innanmätet nu när ni är klara(?).
/Thomas
Tack så mycket!Thoomas skrev:Nu har jag noggrant läst igenom alla 11 sidorna!
Vilket garage ni byggt! Ert bygge är mycket imponerande och inspirerande!!
Massa använbara tips och kunskap som jag kommer att behöva till min lada som precis påbörjat en förmodligen mycket lång resa till garage.
Hur löste ni de hängande skivorna i lågtaket?
Hade varit skoj med lite bilder på hela innanmätet nu när ni är klara(?).
/Thomas
Vi har lärt oss mycket på vägen, och vissa saker hade man säkert gjort annorlunda idag med facit i hand. Men de har till slut blivit väldigt bra trots lång byggtid.
De hängande spånskivorna plockade vi helt enkelt bara ner igen, hoppade över dem helt och satte gipsen direkt på takstolarna (C-C40). Vi har sedan skruvat alla lysrör på lågdelen direkt i balkarna oxå. Högdelen är glespanelad C-C30 och även där använde vi glespanelen att fästa lysrören i. Ska ordna översikts-bilder ikväll. Har städat ut allt nu och ska skura ikväll.
Vad hade ni gjort annorlunda? Kommer du ihåg allt eller är det förträngt!!
Hade varit spännade och få höra din redovisning av luftpumpshärvan.
Ska bli roligt att få se bilderna. Några krafter kvar till att bygga Wankelbil nu?
Hade varit spännade och få höra din redovisning av luftpumpshärvan.
Ska bli roligt att få se bilderna. Några krafter kvar till att bygga Wankelbil nu?
Småsaker, lite högre portar, iaf en av dem. Eluttag högre upp så man kan sätta sladdvinda osv... får nog tänka lite på detThoomas skrev:
Luftpumpen fick jag utbytt och la även emellan pengar där och köpte mig en Fujitsu Nocria 14 på MAX 9.1kw. Den funkar bra, ger det vi vill ha och är beredda att betala i el. Den drar ganska mycke ström, men ger oxå mycke värme om du förstår. Har ca 700kr/mån i uppvärmningskostnad på vinterhalvåret och i princip 80kr/mån sommarhalvåret. Ganska värdefullt tycker vi. Men sen är det ju storleken som gör att det kostar. Räknar man om kubikmeterna inkl loft så har vi ett normal-hus på ca 160kvm att värma.
Wankel finns det alltid kraft för, bara olika lång tid
Många projekt i luften
Känner igen det där! Har 6 bilar(+1 traktor) varav två renoveras(mycket långsamt) och en byggs till banräcer samtidigt som ladan bearbetas för att på ett bättre sätt fylla sin funktion.Tegheim skrev:
Såg att ni ska satsa på en fyrpelarlyft. Har själv svårt att välja mellan en fyr- eller tvåpelar. Känns som det går att göra mer jobb på bilen med en tvåpelar. Hur tänker ni?
Jag stod i samma val. Det slutade med en saxlift.
2 pelaren löser ju många problem och man slipper hjulbanorna. 4 pelare med frihjulslyft är ju väldigt användbart men den tar ju massor av plats.
Saxliften som i mitt fall är nedsänkt i plattan är ju helt ur vägen när den inte används, man kan göra mycket men är begränsad av att bilen står på trösklarna. En fördel till är ju att med olika skivor på lyftborden så kan man ju få ett arbetsbor för åkgräsklippare, fyrhjuling, barnvagn, gocart mm samt att man kan göra om den till ett pingisbord osv
går att använda till mer än bilar altså.
2 pelaren löser ju många problem och man slipper hjulbanorna. 4 pelare med frihjulslyft är ju väldigt användbart men den tar ju massor av plats.
Saxliften som i mitt fall är nedsänkt i plattan är ju helt ur vägen när den inte används, man kan göra mycket men är begränsad av att bilen står på trösklarna. En fördel till är ju att med olika skivor på lyftborden så kan man ju få ett arbetsbor för åkgräsklippare, fyrhjuling, barnvagn, gocart mm samt att man kan göra om den till ett pingisbord osv
går att använda till mer än bilar altså.
Här kommer bilderna! Imorgon ska vi lacka golvet. Har skurat och dammsugat plattan 2 gånger ikväll.
Ang billyft har vi ingen aning ännu...
Vad är det för banracer Thoomas? Känner man igen dig kanske? Sett varann på ett annat forum kanske?
Ang billyft har vi ingen aning ännu...
Vad är det för banracer Thoomas? Känner man igen dig kanske? Sett varann på ett annat forum kanske?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Jäklar vad fint det blir! Kul att ni kommit så långt, nu är det bara fylla garaget med grejer och köra på!
Jag kommer bli tvungen att flytta in grejer innan jag byggt klart loft och innerväggar, de kommer bli ivägen sen är jag rädd för men ser ingen annan lösning.
Vad har ni för mått på trappan till loftet?
Jag har själv tänkt ha den 1,20 bred och ca 1,80 lång (sett uppifrån), det ser ut att vara ungefär samma som eran?
Ang. lyft kommer jag personligen så småningom köpa en 2-pelarlyft och svetsa en ram som jag bultar i lyftarmarna och svetsar skenor i typ fyrkantstål under hjulen och sedan sätter durkaluplattor, kommer bygga det så lågt jag bara kan för att man ska kunna köra över ramen och vidare in i garaget.
Kommer dessutom bulta durkalu från kanten vid porten och fram till lyften eftersom man kör mest där, slipper slitage på golvet.
Ev. sätter jag även durkalu under ramen mellan lyftens pelare, eftersom det droppar svetsloppor och skit där. Lätt att torka o dammsuga av.
Om jag ska svetsa trösklar tar jag bara bort ramen och kan använda 2-pelarlyften som vanligt, annars funkar den som en 4-pelarlyft i stort sett och tar mindre plats.
Om jag monterar 2 små hjul på ramen kan jag bulta loss den och skjuta den åt sidan själv, slipper man ha lyfthjälp om man är ensam.
Tänk på att en 4-pelare tar MYCKET plats, en polare monterade sådan i sitt, jag blev förvånad hur litet garaget kändes sedan, det är större än mitt!
Jag kommer bli tvungen att flytta in grejer innan jag byggt klart loft och innerväggar, de kommer bli ivägen sen är jag rädd för men ser ingen annan lösning.
Vad har ni för mått på trappan till loftet?
Jag har själv tänkt ha den 1,20 bred och ca 1,80 lång (sett uppifrån), det ser ut att vara ungefär samma som eran?
Ang. lyft kommer jag personligen så småningom köpa en 2-pelarlyft och svetsa en ram som jag bultar i lyftarmarna och svetsar skenor i typ fyrkantstål under hjulen och sedan sätter durkaluplattor, kommer bygga det så lågt jag bara kan för att man ska kunna köra över ramen och vidare in i garaget.
Kommer dessutom bulta durkalu från kanten vid porten och fram till lyften eftersom man kör mest där, slipper slitage på golvet.
Ev. sätter jag även durkalu under ramen mellan lyftens pelare, eftersom det droppar svetsloppor och skit där. Lätt att torka o dammsuga av.
Om jag ska svetsa trösklar tar jag bara bort ramen och kan använda 2-pelarlyften som vanligt, annars funkar den som en 4-pelarlyft i stort sett och tar mindre plats.
Om jag monterar 2 små hjul på ramen kan jag bulta loss den och skjuta den åt sidan själv, slipper man ha lyfthjälp om man är ensam.
Tänk på att en 4-pelare tar MYCKET plats, en polare monterade sådan i sitt, jag blev förvånad hur litet garaget kändes sedan, det är större än mitt!
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ja det var visst lite trångt där
jag hoppas det löser sig, jag har ju iaf golvet fixat så behöver inte riva ut allt igen som ni har gjort, skönt det 
Ser fram emot att se resultatet med oljningen, det blir nog kanonbra, även om jag är jäkligt nöjd med min lackade yta, mest bara rädd att köra sönder iom att jag har grusad infart, har pratat med grävaren som ska fylla upp nu om han kunde fixa något större material typ 8-12 eller 12-16, storlekar mindre än makadam. Lägger ett tunt lager sådant så hoppas jag det inte sätter sig i däck o skor sen.
Ser fram emot att se resultatet med oljningen, det blir nog kanonbra, även om jag är jäkligt nöjd med min lackade yta, mest bara rädd att köra sönder iom att jag har grusad infart, har pratat med grävaren som ska fylla upp nu om han kunde fixa något större material typ 8-12 eller 12-16, storlekar mindre än makadam. Lägger ett tunt lager sådant så hoppas jag det inte sätter sig i däck o skor sen.
Underbart Tegheim!!
Blir så inspirerad!!!
Blir så himla meksugen när jag ser så fina och välplanerade garage, annat än mitt råtthål!
OT: Räcern ligger ute på rejsa, garaget o pcs.
http://www.garaget.org/?car=69235
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=30536
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Var kan man hitta din?
Blir så himla meksugen när jag ser så fina och välplanerade garage, annat än mitt råtthål!
OT: Räcern ligger ute på rejsa, garaget o pcs.
http://www.garaget.org/?car=69235
http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=30536
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38049
Var kan man hitta din?
Redigerat:
Bild1: Oljat golvet två gånger, lite lustig färg och olika blankhet över golvet generellt, får se om de ordnar till sig eller om det finns en anledning. Nöjd iaf... Ej torrt på bilden.
Bild2: Har nya tillskott i garaget
Detta är bara halva styrkan dessutom. 4st Dynavoice Dynamite S-61 har tagit plats i var sitt hörn. Hemskt mycke ljud!! Och bra 
Bild2: Har nya tillskott i garaget






