164 007 läst ·
397 svar
164k läst
397 svar
Tegheims Projekt: Hobbybilsgarage 100kvm
Aj, jag hade ju benämningen i huvudet innan. Det är ett infällt Eldon skåp iaf med 2x24moduler. Elmätaren är oxå en en Eldon tror jag. Som mäter alla tre faser både tillsammans och inviduellt. Så man kan se hur snett de är belastat för tillfället osv... Enkelt!
De tre tomma dosorna i taket är till för installationer man kommer på i efterhand om några veckor, månader eller år. För är vägen igenslagen, så blir de svårt att komma in i skåpet. Så tre grupper till kan vi dra iaf.
De tre tomma dosorna i taket är till för installationer man kommer på i efterhand om några veckor, månader eller år. För är vägen igenslagen, så blir de svårt att komma in i skåpet. Så tre grupper till kan vi dra iaf.
Jaha, i helgen har vi haft städ och flytt dag inför målningen. Lånade en ställning och sedan hade vi 3st bilar att få ut. Men först göra en av dem bes-klar. Byta handbroms, bromslang och dra om elen till bakluckan på en 245 -91. Bygga om en insugsslang oxå som hade gått sönder. SEN fick vi äntligen börja med det vi kom dit för. Flytta ut Rx7an, 142an och städa. Så här stort har garaget aldrig känts, men de är en härlig syn. Som ni ser på bilderna har vi bara en halv vägg kvar som vi fått vänta med in i det sista pga elen/elektrikern. Men den ska vi ta tag i imorgon och slå igen.
Har även renoverat vår trapp idag. Tyckte att 45x45 såg lite bonnigt ut att ha som reglar att lägga trappstegen på. Köpte trapp-vinklar av 210x40x5mm plåt och fräste in i stegen med hjälp av handöverfräsen. Blev hemskt bra och cleant!
Aja, bjuder på en bild på brorsan som spänner musklerna.
Mycke nöje...
Har även renoverat vår trapp idag. Tyckte att 45x45 såg lite bonnigt ut att ha som reglar att lägga trappstegen på. Köpte trapp-vinklar av 210x40x5mm plåt och fräste in i stegen med hjälp av handöverfräsen. Blev hemskt bra och cleant!
Aja, bjuder på en bild på brorsan som spänner musklerna.
Mycke nöje...
Ännu en helg till ända. Och även en måndagskväll. Äntligen är vi klara med all gips i verkstadsdelen! Och även all el till lysrören som va de sista kvar. Det har varit mycke klura och fixa och trixa för att få ihop alla bitar runt trappen. Men de var värt allt slit för det blev guu så bra! Imorgon är det städ-dag... igen... allt gips-spill ska ut och slängas. Spånskivorna som blivit över ska försöka gömmas. Till sist ska de vara rent golv.
På torsdag kl 10.00 kommer en värmepumpsinstallatör och ska felsöka och ev byta ut hela vår anläggning. Ska bli fruktansvärt skönt att få ett slut på detta. Har varit mycke svett och slit för att få hjälp från vissa. Full redogörelse om vem som skött sig och inte kommer när jag är i hamn med mitt uppdrag.
Nästa steg inför målning är putsning av leka-sten, taklister, golvlister och dos-lock. Spackla och slipa har vi lejt bort. Hela huset kommer blåsas vitt med färgspruta och sedan rollas en bord nertill i någon grå ton i höjd med arbetsbänkarna.
Vi känner att vi närmar oss!! Inte en dag för sent!!
I torsdags tog jag ut hojen. +3grader och solsken. I fredags tvätt och lördags 10mil i solen. Idag hade vi 10-12cm snö igen
Gäller att passa på!!
Håll till godo och kommentera gärna!
Mvh Tegheim's
På torsdag kl 10.00 kommer en värmepumpsinstallatör och ska felsöka och ev byta ut hela vår anläggning. Ska bli fruktansvärt skönt att få ett slut på detta. Har varit mycke svett och slit för att få hjälp från vissa. Full redogörelse om vem som skött sig och inte kommer när jag är i hamn med mitt uppdrag.
Nästa steg inför målning är putsning av leka-sten, taklister, golvlister och dos-lock. Spackla och slipa har vi lejt bort. Hela huset kommer blåsas vitt med färgspruta och sedan rollas en bord nertill i någon grå ton i höjd med arbetsbänkarna.
Vi känner att vi närmar oss!! Inte en dag för sent!!
I torsdags tog jag ut hojen. +3grader och solsken. I fredags tvätt och lördags 10mil i solen. Idag hade vi 10-12cm snö igen
Håll till godo och kommentera gärna!
Mvh Tegheim's
Det blev lite lite tightare än vi räknat med. Man kan gå raklång utan problem om man är uppemot 185cm lång. Men det ger en känsla av att slå i huvudet. Vi räknade på 2meter till trappstegen rakt under. Men tänkte aldrig på att klättrar ett till 
Ganska lugnt i garaget nu. Väntar på att polaren ska ha tid att putsa leka-stenen invändigt. Sen på med "golv"-lister och taklister. All gips är färdig.
På fredag får jag min nya luftvärmepump. En Fujitsi Nocria 14 på hela 9,1kw.
Onsdag nästa vecka sker bytet. Sen blir de målning så fort vi fått upp arbetstemp!
På fredag får jag min nya luftvärmepump. En Fujitsi Nocria 14 på hela 9,1kw.
Onsdag nästa vecka sker bytet. Sen blir de målning så fort vi fått upp arbetstemp!
Nya värmepumpen installerad. Funkar bra än så länge. Håller stadigt 18grader när den är inställd på det. Vilken kan vara en fördel kan man säga.
Den nya pumpen är en Fujitsi Nocria 14 nånting
På tisdag ska vi putsa lekastenen. Sen är det målning!
Den nya pumpen är en Fujitsi Nocria 14 nånting
På tisdag ska vi putsa lekastenen. Sen är det målning!
Det har ju varit mycket upp och ner i detta bygge. Men så är det överallt antar jag.
Häromveckan ringde brorsan från garaget:
"Taket läcker... det är vatten på golvet...."
Satte mig i bilen och skyndade ut, det är ju sprojlans nytt?! Läcka?!
Det visade sig, vilken man kanske kunde tänkt på innan med facit i hand, att eftersom kondens-väven som ligger under plåten inte har en vinkel i nock pga våra kilar på takstolarna, så samlas kondensvatten under nocken och lägger sig där på kondens-väven. När detta blir för mycket så tränger det igenom de dubbelvikta vatten-låsen.
Det röda är kilarna, den gröna snittmarkeringen är takstolarna. Och pilen visar vart väven samlar på sig kondensvatten...
Smart och enkla lösningar tack!!
Häromveckan ringde brorsan från garaget:
"Taket läcker... det är vatten på golvet...."
Satte mig i bilen och skyndade ut, det är ju sprojlans nytt?! Läcka?!
Det visade sig, vilken man kanske kunde tänkt på innan med facit i hand, att eftersom kondens-väven som ligger under plåten inte har en vinkel i nock pga våra kilar på takstolarna, så samlas kondensvatten under nocken och lägger sig där på kondens-väven. När detta blir för mycket så tränger det igenom de dubbelvikta vatten-låsen.
Det röda är kilarna, den gröna snittmarkeringen är takstolarna. Och pilen visar vart väven samlar på sig kondensvatten...
Smart och enkla lösningar tack!!
Lekastenen färdig putsad! Har inte sett resultatet själv ännu. Men såg efter halva att det kommer bli kalas! Skönt att det är avklarat. Nästa vecka kommer målarna och börjar spackla! Ska fixa lite bilder. Har varit lite dålig aktivitet här nu och hoppas det beror på just det 
Nu har mina målare jobbar i 2timmar och spacklat hela garaget en gång. Det blir ju hemskt bra!




















