164 007 läst ·
397 svar
164k läst
397 svar
Tegheims Projekt: Hobbybilsgarage 100kvm
Du kan vara lugn. Det ÄR för lite luft emellanLinus_E skrev:
Har ni fått värme i garaget än??
Om inte så har jag ett tips, jobbar extra som elektriker nuoch råkade ut för samma sak, vi installerade en pump och några dagar senare var det bara 2°C i det garaget. Orsaken är att när det är så kallt inne så måste den kyla ner kondensorn så hårt så då lämnar den ingen vidare värmen.
Men det är lätt löst, "bygg" ett litet rum runt inomhusdelen, vi häftade upp lite plast så att det blev ett litet utrymme, på ett par timmar var det varmt så man kunde ta av jackorna inomhus
. Så har du lite plast eller gipsskivor eller liknande så bygg en koja runt inomhusdelen, lite lagom tätt så värmen kommer ut i reste av lokalen bara. Det viktiga är att inomhusdelen är varm.
Om inte så har jag ett tips, jobbar extra som elektriker nuoch råkade ut för samma sak, vi installerade en pump och några dagar senare var det bara 2°C i det garaget. Orsaken är att när det är så kallt inne så måste den kyla ner kondensorn så hårt så då lämnar den ingen vidare värmen.
Men det är lätt löst, "bygg" ett litet rum runt inomhusdelen, vi häftade upp lite plast så att det blev ett litet utrymme, på ett par timmar var det varmt så man kunde ta av jackorna inomhus
Det måste vi testa! Hängde du bara byggplasten över hela inne-delen då? Vi har ställt den på underhålls-läget nu (8-10grader) och det håller den hur bra som helst!RealElwood skrev:Har ni fått värme i garaget än??
Om inte så har jag ett tips, jobbar extra som elektriker nuoch råkade ut för samma sak, vi installerade en pump och några dagar senare var det bara 2°C i det garaget. Orsaken är att när det är så kallt inne så måste den kyla ner kondensorn så hårt så då lämnar den ingen vidare värmen.
Men det är lätt löst, "bygg" ett litet rum runt inomhusdelen, vi häftade upp lite plast så att det blev ett litet utrymme, på ett par timmar var det varmt så man kunde ta av jackorna inomhus. Så har du lite plast eller gipsskivor eller liknande så bygg en koja runt inomhusdelen, lite lagom tätt så värmen kommer ut i reste av lokalen bara. Det viktiga är att inomhusdelen är varm.
Och till alla andra som undrar så är köket i princip klart. Har målat taket och ska måla väggarna sen är de dags för garage igen! Har varit iväg o köpt 15st bättre beg lysrörsarmaturer på annons för 1800:- inkl. lysrör o allt. Riktigt fräscha dessutom!! Har suttit i en skola och aldrig direkt råkat ut för nåt annat än damm
... tills nästa lirare byter lampa ...Tegheim skrev:
Sätt en märkning i lamporna. dvs egen klistrad lapp där det står max XX watt eller dylikt. då har du säkrat upp så att de som kan läsa förhoppningsvis gör rätt.
Även om man själv inte glömmer så vet man ju aldrig.
Även om man själv inte glömmer så vet man ju aldrig.
Massor och massor. Men vi har påbörjat gipsning av väggar. Och lyckades göra klart allt vi kunde innan elektrikern gjort sitt och innan vi fått tag i en lift/stege/nånting högre att stå på.
Som ni ser på bilderna så är det ganska trångt. Och man får ofta möblera om för att komma vidare. Nästa helg är det tänkt att vi ska börja och förhoppningsvis slutföra taket i högdelen sånär som på spackel o målning. Går det som vi planerat så lär vi även påbörja lågdelens tak. Elskåp och innehåll ska tydligen komma denna veckan. Elen är inte långt bort heller med andra ord.
15st lysrörsarmaturer är inköpta. IP20 med 2x36w rör. Standard-längder. Hittade dem beg och i oväntat bra skick på blocket. Som nya! Kompletta med säkerthetsglimtändare och rör.
Då till bilderna!
Ni som kom med tipset om att "bygga in" värmepumpen. Menade ni såhär?
15st lysrörsarmaturer är inköpta. IP20 med 2x36w rör. Standard-längder. Hittade dem beg och i oväntat bra skick på blocket. Som nya! Kompletta med säkerthetsglimtändare och rör.
Då till bilderna!
Ni som kom med tipset om att "bygga in" värmepumpen. Menade ni såhär?
Jo jag har byggt ett garage, men nu har jag flyttat till en mindre gård utan garage...Tegheim skrev:
Så nu skall det bli ett nytt projekt, fast större än det första. Håller på och ritar för fullt.
Blir nog 7,2x12m ca 3m höga väggliv, öppen nock, ett litet loft på ena delen. 45graders takstolar. tre porter. Ska se ut lite som en lada tänkte jag....





