Linus_E skrev:
ser verkligen ut som de är förlite luft ovan spot.

gillar garagt o ärsjuktlig avundsjuk på de där :)
vill oså haaa stort garage :D
Du kan vara lugn. Det ÄR för lite luft emellan :D Rekomenderat är 11cm och jag har 9.5-10cm. Dock så fick jag "godkänt" av elkedjan pga mitt nerbyte till 25watts-lampor istället för 50watts. Plus att jag ska dimra ner dem ytterligare. Har provtänt dom några timmar och man kan i princip hålla i dem...
 
Har ni fått värme i garaget än??

Om inte så har jag ett tips, jobbar extra som elektriker nuoch råkade ut för samma sak, vi installerade en pump och några dagar senare var det bara 2°C i det garaget. Orsaken är att när det är så kallt inne så måste den kyla ner kondensorn så hårt så då lämnar den ingen vidare värmen.

Men det är lätt löst, "bygg" ett litet rum runt inomhusdelen, vi häftade upp lite plast så att det blev ett litet utrymme, på ett par timmar var det varmt så man kunde ta av jackorna inomhus :D. Så har du lite plast eller gipsskivor eller liknande så bygg en koja runt inomhusdelen, lite lagom tätt så värmen kommer ut i reste av lokalen bara. Det viktiga är att inomhusdelen är varm.
 
RealElwood skrev:
Har ni fått värme i garaget än??

Om inte så har jag ett tips, jobbar extra som elektriker nuoch råkade ut för samma sak, vi installerade en pump och några dagar senare var det bara 2°C i det garaget. Orsaken är att när det är så kallt inne så måste den kyla ner kondensorn så hårt så då lämnar den ingen vidare värmen.

Men det är lätt löst, "bygg" ett litet rum runt inomhusdelen, vi häftade upp lite plast så att det blev ett litet utrymme, på ett par timmar var det varmt så man kunde ta av jackorna inomhus :D. Så har du lite plast eller gipsskivor eller liknande så bygg en koja runt inomhusdelen, lite lagom tätt så värmen kommer ut i reste av lokalen bara. Det viktiga är att inomhusdelen är varm.
Det måste vi testa! Hängde du bara byggplasten över hela inne-delen då? Vi har ställt den på underhålls-läget nu (8-10grader) och det håller den hur bra som helst!



Och till alla andra som undrar så är köket i princip klart. Har målat taket och ska måla väggarna sen är de dags för garage igen! Har varit iväg o köpt 15st bättre beg lysrörsarmaturer på annons för 1800:- inkl. lysrör o allt. Riktigt fräscha dessutom!! Har suttit i en skola och aldrig direkt råkat ut för nåt annat än damm :D
 
Tegheim skrev:
Du kan vara lugn. Det ÄR för lite luft emellan :D Rekomenderat är 11cm och jag har 9.5-10cm. Dock så fick jag "godkänt" av elkedjan pga mitt nerbyte till 25watts-lampor istället för 50watts. Plus att jag ska dimra ner dem ytterligare. Har provtänt dom några timmar och man kan i princip hålla i dem...
... tills nästa lirare byter lampa ...
 
Tegheim skrev:
Det måste vi testa! Hängde du bara byggplasten över hela inne-delen då? Vi har ställt den på underhålls-läget nu (8-10grader) och det håller den hur bra som helst!
Vi häftade lite i taket, så att det blev ett rum på 1,5x1,5m och 2,5m högt
 
tallmilan skrev:
... tills nästa lirare byter lampa ...
...tänkte inte på det... :S
 
RealElwood skrev:
Vi häftade lite i taket, så att det blev ett rum på 1,5x1,5m och 2,5m högt
Är nog inte riktigt med på vad du menar där. :S
 
Sätt en märkning i lamporna. dvs egen klistrad lapp där det står max XX watt eller dylikt. då har du säkrat upp så att de som kan läsa förhoppningsvis gör rätt.

Även om man själv inte glömmer så vet man ju aldrig.
 
Massor har hänt. Update ikväll med bilder :)
 
Massor och massor. Men vi har påbörjat gipsning av väggar. Och lyckades göra klart allt vi kunde innan elektrikern gjort sitt och innan vi fått tag i en lift/stege/nånting högre att stå på. :) Som ni ser på bilderna så är det ganska trångt. Och man får ofta möblera om för att komma vidare. Nästa helg är det tänkt att vi ska börja och förhoppningsvis slutföra taket i högdelen sånär som på spackel o målning. Går det som vi planerat så lär vi även påbörja lågdelens tak. Elskåp och innehåll ska tydligen komma denna veckan. Elen är inte långt bort heller med andra ord.

15st lysrörsarmaturer är inköpta. IP20 med 2x36w rör. Standard-längder. Hittade dem beg och i oväntat bra skick på blocket. Som nya! Kompletta med säkerthetsglimtändare och rör.

Då till bilderna!
Ni som kom med tipset om att "bygga in" värmepumpen. Menade ni såhär?
 
  • 20090207736-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090207737-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090207739-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090207741-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090208757-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090208761-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Ni har säkert världens mest välisolerade 142:a! :D
 
fy fan va gött!!!

Blir svårt sugen på att dra igång mitt nya garagebygge!
 
Spoon195 skrev:
fy fan va gött!!!

Blir svårt sugen på att dra igång mitt nya garagebygge!
Hey, du har väl redan byggt ett garage? Fast ungefär 80ggr snabbare än oss :D
 
Immobil skrev:
:eek: Ni har säkert världens mest välisolerade 142:a! :D
Kalla vintrar i småland du vet :D
 
Tegheim skrev:
Hey, du har väl redan byggt ett garage? Fast ungefär 80ggr snabbare än oss :D
Jo jag har byggt ett garage, men nu har jag flyttat till en mindre gård utan garage... :)

Så nu skall det bli ett nytt projekt, fast större än det första. Håller på och ritar för fullt.
Blir nog 7,2x12m ca 3m höga väggliv, öppen nock, ett litet loft på ena delen. 45graders takstolar. tre porter. Ska se ut lite som en lada tänkte jag....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.