10 997 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Tegelpannor till betongpannor på 1800-tals torp. Stort misstag!
Sviktar?
Är det nåt som rör sig eller är det nåt som flyttat sig?
Ta bilder så kan du säkert få råd om hur du kan förstärka taket.
Även fast det kan skilja lite imellan olika tegelpannor så lär det inte vara det egentliga problemet... Skulle det vara det så skulle man ha större problem än lite svikt då en rejäl snövinter skulle kunna vara farlig.
/ATW
Är det nåt som rör sig eller är det nåt som flyttat sig?
Ta bilder så kan du säkert få råd om hur du kan förstärka taket.
Även fast det kan skilja lite imellan olika tegelpannor så lär det inte vara det egentliga problemet... Skulle det vara det så skulle man ha större problem än lite svikt då en rejäl snövinter skulle kunna vara farlig.
/ATW
Det vore bra om du beskrev mer i detalj vad denna svikt består av. Menar du att du kan se en nedböjning av takstolarnas överarmar? Hur stor är den och vad jämför du mot? Bilder vore bra.
Vet inte vilken snözon du har men vikten av pannorna är ingenting mot snölasten som är allt mellan 3 till 15 gånger högre (100 till 550 kg per kvm.).
Håller inte taket för den lilla ökningen av betongpannor så blir det garanterat problem vid nästa snöstorm men då torpet har stått över hundra år måste något annat hänt som försvagat konstruktionen.
Vet inte vilken snözon du har men vikten av pannorna är ingenting mot snölasten som är allt mellan 3 till 15 gånger högre (100 till 550 kg per kvm.).
Håller inte taket för den lilla ökningen av betongpannor så blir det garanterat problem vid nästa snöstorm men då torpet har stått över hundra år måste något annat hänt som försvagat konstruktionen.
Är det så att du har någon referens på hur det såg ut före bytet? Eller är det en nedsänkning du upplever har hänt?Sndrus skrev:
Det jag menar är att det kanske var en sänkning redan tidigare, men som du uppmärksammar först nu när du tittar mer ingående och med mer kritisk blick?
Jag är själv på det viset att jag gärna letar fel när saker inte riktigt blivit som jag vill. 😎
Haha ja, det kanske är så som du säger. 😅 Jag kan ha jagat upp mig lite extra när tre oberoende personer även sagt "-Oj, det blir inte för tungt med betong?"Bart skrev:
Är det så att du har någon referens på hur det såg ut före bytet? Eller är det en nedsänkning du upplever har hänt?
Det jag menar är att det kanske var en sänkning redan tidigare, men som du uppmärksammar först nu när du tittar mer ingående och med mer kritisk blick?
Jag är själv på det viset att jag gärna letar fel när saker inte riktigt blivit som jag vill. 😎
Bifogad bild är från förr, det jag ritat med rött är där jag isåfall upplever att det sviktar, dock inte så mycket i böjning som jag ritat.
Jag ska fota sedan och se om jag kan jämföra bilderna.
Bästa svaret
Vill varken säga att det är ett problem eller inte, men vårat hus från 1914 rör sig på exakt de punkter du visat. Och att byta ett tak ger ju helt klart olika spänningar om taket helt enkelt är borta ett par dagar.
Jag utgår ifrån att det är en timmerstomme och varenda förändring på vikt, eller om man kapar nåt och förstärker enligt konstens alla regler, kan göra att det rör sig lite och sen sätta sig i ett nytt läge, även om allt egentligen är OK.
Jag utgår ifrån att det är en timmerstomme och varenda förändring på vikt, eller om man kapar nåt och förstärker enligt konstens alla regler, kan göra att det rör sig lite och sen sätta sig i ett nytt läge, även om allt egentligen är OK.
Låt mig killgissa lite och håna mig sen om det är idiotiskt, ifall du skulle ha ett leksakshus och konstant hålla tryck på taknocken med lite tryck så håller sig taket på en nivå, när du tar bort tryvket åker den upp lite och toppen på ytterväggarna åker in lite, med snö nästa år trycks det ut igen och stannar där. Taket är för lätt.
Byt. Det är inte svårt alls men mät noga, klassiska Vittinge har lite andra mått och det är millimeterpassning så du måste flytta bärläkten lite.Sndrus skrev:
I vintras hade jag en takläcka vid murstocken i mitt torp och behövde alltså ganska akut fixa detta. Ett företag kom och tittade på taket både in- och utsidan och jag fick offert på att lägga om hela taket.
Min magkänsla, som jag ångar djupt att jag inte följde, sa att jag skulle ha tagit lerpannor istället för betongpannor. I första hand (då) för att det är ett torp från mitten av 1800-talet, man lägger helt enkelt inte fula betongpannor på ett så gammalt hus.
Vad jag fått reda på nu i efterhand är att betongpannor väger mer än lerpannor. Jag visste inte att det var allmänbildning och trodde väl mer eller mindre att valet av betongpannor endast var en ekonomisk fråga, det var det iallafall för mig då takomläggningen var akut. Jag litade dessutom på att ett företag som jobbar med takomläggning hade påtalat att min takkonstruktion är för klen för betongpannor.
Takomläggningen blev klar i början av mars i år och jag märker nu, 3 månader senare, att inte nog med att det är fult med betongpannor på ett torp så har taket börjat svikta lite. Jag vet inte hur allvarligt det är om jag låter mer tid passera, men även snö landar ju på taket om vintern.
Ska jag kontakta företaget som la taket för att säga vad som har hänt?
Reklamation eller något?
Eller finns det något annat att göra åt saken?
Jag vill byta ut mina betongpannor till lerpannor och funderar således på att göra det själv och med hjälp av vänner för kostnadens skull.
Lycka till!
Byter man ut X antal ton mot 3 antal ton blir det konstigt. X ton skriver man, då blir det 3 ton😂V Ville_Vessla skrev:
Vill du göra huset riktigt fint byter du till
begagnat enkupigt. Men begagnat kan vara ett helvete att lägga pga passform, lite nyare begagnat kan ha sina fördelar. Bra om allt kommer från samma hus i alla fall det du ska ha på samma sida av ditt tak. Det finns även nytt enkupigt, kan vara billigare om du har inhyrd hantverkare som inte har Tetris-skils.
Budgetvariant är att måla filmjölk på taket du har för att skynda på lavar o mossor. Har aldrig provat, bara läst om att folk gjort så.
Gammalt tegel finns i mängder av kvaliteter. De riktigt gamla handslagna är mer ren lera och hårdare bränt, dvs håller länge, medan de första industriellt tillverkade var lite annat material i pga tillverkningsprocessen, vilket gav betydligt sämre kvalitet. Det nya är bättre än detta. Så det går inte att säga att allt lertegel är si eller så, det skiljer ganska mycket.
begagnat enkupigt. Men begagnat kan vara ett helvete att lägga pga passform, lite nyare begagnat kan ha sina fördelar. Bra om allt kommer från samma hus i alla fall det du ska ha på samma sida av ditt tak. Det finns även nytt enkupigt, kan vara billigare om du har inhyrd hantverkare som inte har Tetris-skils.
Budgetvariant är att måla filmjölk på taket du har för att skynda på lavar o mossor. Har aldrig provat, bara läst om att folk gjort så.
Gammalt tegel finns i mängder av kvaliteter. De riktigt gamla handslagna är mer ren lera och hårdare bränt, dvs håller länge, medan de första industriellt tillverkade var lite annat material i pga tillverkningsprocessen, vilket gav betydligt sämre kvalitet. Det nya är bättre än detta. Så det går inte att säga att allt lertegel är si eller så, det skiljer ganska mycket.
Ja, just enkupiga lerpannor är något jag drömt om.K KungAnka skrev:Vill du göra huset riktigt fint byter du till
Är det där de bytt "råspont" det bågnar?Sndrus skrev:
Ligger planken längs eller tvärs nock?
Är ju normalt lite andra spännvidder i ett traditionellt timmerhus jämfört med ett modernt tak. Tänker om de spikat dit för klent virke?
Din bild antyder ju att det inte är takåsarna som bågnar.