4 4fun skrev:
Hej,
Var inne på Greenelys hemsida, och de verkar även ha en app för att analysera hur mycket el som förbrukas. Har någon testat appen ?

Mvh
4fun
Har den med och haft sen feb. Stämmer väldigt bra att följa.

Har inte något Greenely avtal

Magnus E K
Men man får ju ingen uppfattning av om dagens pris är högt eller lågt genom att bara titta på diagrammet när skalan ändras från dag till dag.

Jag föredrar mina diagram med fast skala (och korrekt kantighet vid timskiften). Två extremt olika dagar från de senaste 18 månaderna (försök identifiera dem!):

Linjediagram som visar elpriser över ett dygn i elområde SE3 med noterade prisvärden och tidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stegvis linjediagram med etiketter som visar elektricitetspriser för elområde SE3 med dagtid på x-axeln och pris i öre på y-axeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bakgrundsfärgen beror på om det är helg eller vardag)

EDIT: Glömde säga att detta är för elområde SE3.

Redigerat:
De verkar fokuserat mer på estetik än att det ska vara rätt och rimligt att tolka. Men det ser ju snyggt ut...

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A
Ja, men så fel är det inte. Varje platå är ju rätt i mitten, sen är det avrundat lite. Om man trycker på kurvan får man ju exakt pris för den valda timmen. I övrigt håller jag med om att det vore bra med alternativ att kunna välja skala och historiskt tidsspann själv.

Redigerat av moderator:
Men det finns ju ingen anledning till att göra kurvan mjukare bara för att det är snyggt. Det kan vara rimligt om det är ett kontinuerligt variabelt värde när man har glesa mätpunkter. Då det det intrycket av bättre data än man har. Men här inför man fel för att få en snyggare graf. Det ger ju knappast en bättre förståelse för hur marknaden är uppbyggd.

4 4fun skrev:
Hej,
Var inne på Greenelys hemsida, och de verkar även ha en app för att analysera hur mycket el som förbrukas. Har någon testat appen ?

Mvh
4fun
Hej
Använder deras app. Får en bra bild över förbrukningen. Kan se timmar,dagar,veckor,månad.
Så började fundera på deras elavtal men kanske avvaktar ett tag med det.

john68 john68 skrev:
Hänger på denna tråd. Om det är som TS skriver. Är det då fördelaktigt för mig som bara har hushållsel 18000 kwh/år som jag oftast gör av med kl 17 till 08? Eftersom det är då tvättmaskin, torktumlare och belysning är igång.
Hej John68.
Du skriver att du "bara" förbrukar 18.000 kwh hushållsel /år ?? Normal årsförbrukning ligger runt 5.000.
Mitt elavtal går ut den 31 jan och nu försöker jag jämföra elbolagens villkor , vill påstå att det är en omöjlighet eftersom jag också vill veta vad dom betalar mig för den ström som jag säljer (har solceller på taket).
Du måste anlita samma bolag för köp och försäljning. Någon som har svaret (:

" Bara" syftade på att det inte är ngn uppvärmning, enbart lyse mm.
Inte mängden. Att jag därav inte styr när jag nyttjar den utan att det är givet när mörkret faller. Din andra fråga vet jag inget om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.