Teckna Greenely’s elavtal?

2k läst  27 svar

1. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Hej!

Är det någon som har någon erfarenhet av Greenleys elavtal? Jag har deras app och gjorde en intresseanmälan för deras elavtal, och nu har jag blivit erbjuden ”förtur” på ett avtal.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    72C1EA2D-A05F-48FC-ACBB-0E609A92D640.png

Tanken är att jag ändå kommer byta el-leverantör då jag har ett anvisningsavtal via Fortum, som i o f s inte är jättedyrt men ändå. Greenleys princip är försäljning av el till självkostnadspris med timpriser mot en månadsavgift på 59 kr, om jag förstått det korrekt. Villkoren i avtalet framgick ej i deras mail så jag vet nog först imorgon.

2. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
  3. D
    Medlem · Nivå 17
    Gämför med vad du kan hitta på elskling.se. Jag tror att du kommer att hitta billigare avtal.

4. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Jo Elskling känner jag till, men eftersom Greenely inte finns med så saknar jag en bra jämförelse och därför frågan.

En snabb koll gav dock det bästa priset hos Vattenfall på 71,16 öre/kwh mot 69,92 hos Greenely (baserat på förra månadens förbrukning). Då räknar jag bara spotpris för Greenely, samt 59 kr på utöver förbrukning.

• Laddar…
  5. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Så då ser ju Greenely ut att vara billigast, men då vet jag inte de fullständiga villkoren...

6. Bästa svaret

H
    Medlem · Nivå 7
    Du hittar infon under ”meddelanden” (uppe i högra hörnet) i appen. Klicka sedan på bifogade dokumentet ”vanliga frågor...”

Vad betalar jag för som elkund hos Greenely?
    Med Greenely så betalar du det pris som råder på börsen med påslag för miljö samt elcertifikat för att säkerställa 100% grön el. kWh-priset omfattar alltså följande:

• Börsens elpris (varierar varje timme)
    • Elcertifikatspåslag (varierar månad till månad)
    • Miljöpåslag ca 2 öre/kWh
    Utöver detta tar vi en månadsavgift för tjänsten. ”

7. D
    Medlem · Nivå 17
    Kolla även elcertifikatskostnaden.

8. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Är elcertifikatsavgiften samma för alla leverantörer eller sätts den individuellt?

9. D
    Medlem · Nivå 17
    De tycks variera.

10. andr.ljung
    Renoverare Nivå 8
    Då ser kalkylen annorlunda ut.. med samma elcertavgift som Vattenfall (5,88) blir priset per kwh 75,18 öre, men då tillkommer 59 kr/månad. Det innebär med min förbrukning ca 1310 kr högre årskostnad för Greenely.

Jag är inte lika säker längre...

11. J
    Medlem Nivå 4
    Jag har alltid lagt mycket tid på att förstå de val man kan göra (el, försäkring, bolån etc) och nu vill jag verkligen sätta mig in i det här med el och har du använt Greenely appen för att titta på elförbrukning.

Nu är jag inte säker jag förstått det hela rätt så om någon är mer insatt får de gärna tillrättavisa mig. Jag säger inte heller Greenely är bäst eller sämst, jag vill bara förstår hur man räknar.

Först måste vi jämföra äpplen och äpplen. Byte till Greenely innebär timmätning vilket gör att priset varierar timme för timme enligt Nordpool. De tar vad jag förstår exakt samma kostnad som Nordpool och de som de tjänar pengar på är månadsavgiften som jag tror är 69 kr.

Exempel från grafen neden för 27 Feb kl 08.00 kostade elen 47,207 öre/kWh och kl 22.00 kostade den 42,184 öre/kWh:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    nordpool.png

Exempel: Du och grannen har samma avtal med timmätning och gör av med 100 kWh på ett dygn:
    • Du gör av med 10 kWh kl 08.00 och 90 kWh kl 22.00.
    • Din granne gör tvärtom, han gör av med 90 kWh kl 08.00 och 10 kWh kl 22.00.
    Ni båda kommer ha gjort av med 100 kWh men din räkning är betydligt lägre än grannens. Rent konkret kommer det på räkning stå ditt personliga genomsnittliga elpris * 100 kWh = total kostnad.

Därför, med timmätning, kommer ditt elpris vara personligt och unikt. Vill du sänka ditt elpris/kWh så är du som påverkar det genom att till exempel duscha när elpriset är lägre. För priset du betalar är vad börsen värderar det till. Jag kan inte tänka mig några elbolag säljer elen till dig för ett lägre pris för de kan inte lagra den och sälja senare. Däremot har jag ju sett "nykundsrabatter" som kanske kan ge dig rabatt på elpris (men frågan är om det blir UNDER Nordpools pris?) och kanske slopad månadsavgift i ett år (Fortum som jag har idag tar till exempel 69 kr/mån i fast avgift som jag vissa år kunnat förhandla bort).

Detta är min slutsats efter jag försökt förstå hur det egentligen fungerar med timmätning. Sen finns det ju en uppsjö andra avtalstyper baserade på medelspotpris, fast avtal, mixavtal etc men det är ju inte aktuellt om man vill jämföra Greenely med andra.

Tänker jag fel?

Redigerat 27 feb 21:33
  12. J
    Medlem · Nivå 6
    Hänger på denna tråd. Om det är som TS skriver. Är det då fördelaktigt för mig som bara har hushållsel 18000 kwh/år som jag oftast gör av med kl 17 till 08? Eftersom det är då tvättmaskin, torktumlare och belysning är igång.

13. J
    Medlem Nivå 4
    Bra fråga. Tanken med Greenely är ju att man ska bli mer medveten och sänka sin elförbrukning genom att bli mer medveten, men jag tror det är svårt att få med hela familjen på upplägget ;)

Däremot kanske det finns vissa vinningar om man har eluppvärmning så går ju uppvärmningen hårdare på natten (när det är billigare el och kallare ute). Har man elbil så kan man säkert fixa så den laddas efter kl 22.00 istället för direkt när man kommer hem när elen är som dyrast.

14. J
    Medlem · Nivå 6
    All uppvärmning och varmvatten hos mig är ved och vi jobbar på dagarna.

15. D
    Medlem · Nivå 17
    Jag såg attde även tar en miljöavgift som nästan inga andra elbolag gör. Jag hittar ingen gämförelse melken elavtal med timpriser. Men jag tror inte att de är billigast.

Jag är också i läget att det enbart är hushålls el på räkningen. Jag bedömde då att det är bättre med ett vanligt rörligt avtal. Min förbrukning blir ju som störst de timmar elen är som dyrast, så ett timavtsl skulle sannolikt bli dyrare. Nackdelen är att man inte kan spara el specifikt de dygn priset sticker i väg.

Om man har ett trögt hus med elbaserad värme kan man ju flytta förbrukning. Likasåelbilsladdning. Jag kan styrs över tvätt och diskmaskin till natten. Det är i princip allt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: