35 895 läst ·
52 svar
36k läst
52 svar
Teckna Greenely’s elavtal?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Antar att detta är enbart spotpriset?Erik_Hansson skrev:
Det genomsnittliga (oviktade) spotpriset på Nordpool i juni var 26,00 öre. Mitt genomsnittliga spotpris blev 21,72 öre (största skillnaden hittills; har haft timspotpris från mitt lokala elbolag sen november 2017).
Priserna var ovanligt låga i juni. Hittills i juli (eller t o m den 22:a) är mitt genomsnittliga pris 34,34 öre.
Javisst är det så. Men bara blotta vetskapen att vissa timmar är billigare gör att jag väljer dessa för tvätt och disk mm.A Alexn72 skrev:
Såg nu att det låg närmare 30 öre totalt. Mindes fel.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Fast med sommarförbrukning spelar det egentligen knappast någon roll att försöka "prisoptimera" eftersom elnätsdelen blir helt dominerande. I juni hade jag en faktor 4 högre kostnad för elnät än själva elen. Väntar på att även elnätsavgiften (och energiskatten?) ska variera över dygnet och mellan olika dagar.
Aha, jag trodde det var som nästan alltid, att man vill minimera kostnaderna. För övrigt så anpassas väl elproduktionen rätt så exakt efter efterfrågan, har man större produktion än konsumtion så "rusar" (frekvensen stiger) väl kraftverken.
Mycket el på marknaden då sänks priset så man blir av med den och är det lite så stiger priset.E elmont skrev:
Ja tillgång o efterfrågan ska matcha exakt